VARNING för Guld & Silversmedjan i Lund
Hej på er!
Jag vill varna alla för att handla hos Guld och Silversmedjan på Västra Mårtensgatan 8 i Lund. Maken till oförskämt bemötande har jag aldrig varit med om och jag ska dra mitt strå till stacken för att andra ska slippa uppleva vad vi drabbades av.
Jag köpte en förlovningsring till min flickvän i mars. Tre veckor senare upptäcker vi rejäla repor på undersidan, ytterligare några veckor senare har ringen bara fått fler repor. Sånt som händer kan tyckas, men ska man förvänta sig det i dagligt bruk med ett kontorsjobb? Jag förväntar mig då inte att repor ska uppstå bara genom att ta i dörrhandtag eller av att bära saker i vänsterhanden. Det är inte heller min fästmös första ring och de andra har klarat sig utmärkt i flera år.
Oavsett, det är inte ringen detta handlar om utan bemötandet i butiken. Vi gick in och påpekade att det var väldigt många repor och frågade om det kunde vara en annan legering i denna ringen än i någon av deras andra ringar. De flesta ringar är 18 K (=75% guld) så man kan tänka sig att resterande 25% i legeringen kan påverka hårdheten. Svaret på det blev att jag hade fel för att ringen var 18 K, och det fanns en stämpel som garanterade det! Goddag yxskaft alltså! Enligt expediten kunde det inte vara ringen det är fel på utan bara min fästmös hanterande av den. En fortsatt diskussion hamnade hela tiden i samma återvändsgränd - det kunde bara vara oss det var fel på.
När jag påpåekade att jag ansåg att jag blev dåligt bemött blev svaret att expediten inte ville prata med mig längre utan bara prata med min fästmö. En kommentar senare från henne fick expediten att bara gå därifrån och inte vilja betjäna oss alls längre. På 5 meters avstånd fortsatte samtalet, då vi vid flertalet gånger fick upprepa vad vi sa eftersom hon inte hörde. Att ringa till ringtillverkaren och höra med denne kunde hon till slut bemöda sig med.
Hur historien slutar vet vi inte än eftersom vi ska skicka in ringen till tillverkaren för besiktning och polering. Ringtillverkaren var betydligt mer tillmötesgående än butiksbiträdet och erbjöd sig att titta på ringen eftersom sånt här inte ska inträffa med rödguld som normalt är väldigt hårt. Hur detta ska sluta ser jag med spänning fram emot. Nästa gång vi kommer dit kommer vi inte att låta oss fångas med garden nere, utan då är vi åtminstone beredda att återigen bli förolämpade och anklagade.
Föga förvånande var de mycket trevligare och tillmötesgående när jag var inne och köpte ringen. En butiks servicenivå testas först i motgång och detta testet blev allt annat än godkänt. Således, vill ni ha ett trevligt och artigt bemötande även om något går fel så väljer ni en annan butik än Guld & Silversmedjan i Lund att handla i.