• Groomzilla

VARNING för Guld & Silversmedjan i Lund

Hej på er!

Jag vill varna alla för att handla hos Guld och Silversmedjan på Västra Mårtensgatan 8 i Lund. Maken till oförskämt bemötande har jag aldrig varit med om och jag ska dra mitt strå till stacken för att andra ska slippa uppleva vad vi drabbades av.

Jag köpte en förlovningsring till min flickvän i mars. Tre veckor senare upptäcker vi rejäla repor på undersidan, ytterligare några veckor senare har ringen bara fått fler repor. Sånt som händer kan tyckas, men ska man förvänta sig det i dagligt bruk med ett kontorsjobb? Jag förväntar mig då inte att repor ska uppstå bara genom att ta i dörrhandtag eller av att bära saker i vänsterhanden. Det är inte heller min fästmös första ring och de andra har klarat sig utmärkt i flera år.

Oavsett, det är inte ringen detta handlar om utan bemötandet i butiken. Vi gick in och påpekade att det var väldigt många repor och frågade om det kunde vara en annan legering i denna ringen än i någon av deras andra ringar. De flesta ringar är 18 K (=75% guld) så man kan tänka sig att resterande 25% i legeringen kan påverka hårdheten. Svaret på det blev att jag hade fel för att ringen var 18 K, och det fanns en stämpel som garanterade det! Goddag yxskaft alltså! Enligt expediten kunde det inte vara ringen det är fel på utan bara min fästmös hanterande av den. En fortsatt diskussion hamnade hela tiden i samma återvändsgränd - det kunde bara vara oss det var fel på.

När jag påpåekade att jag ansåg att jag blev dåligt bemött blev svaret att expediten inte ville prata med mig längre utan bara prata med min fästmö. En kommentar senare från henne fick expediten att bara gå därifrån och inte vilja betjäna oss alls längre. På 5 meters avstånd fortsatte samtalet, då vi vid flertalet gånger fick upprepa vad vi sa eftersom hon inte hörde. Att ringa till ringtillverkaren och höra med denne kunde hon till slut bemöda sig med.

Hur historien slutar vet vi inte än eftersom vi ska skicka in ringen till tillverkaren för besiktning och polering. Ringtillverkaren var betydligt mer tillmötesgående än butiksbiträdet och erbjöd sig att titta på ringen eftersom sånt här inte ska inträffa med rödguld som normalt är väldigt hårt. Hur detta ska sluta ser jag med spänning fram emot. Nästa gång vi kommer dit kommer vi inte att låta oss fångas med garden nere, utan då är vi åtminstone beredda att återigen bli förolämpade och anklagade.

Föga förvånande var de mycket trevligare och tillmötesgående när jag var inne och köpte ringen. En butiks servicenivå testas först i motgång och detta testet blev allt annat än godkänt. Således, vill ni ha ett trevligt och artigt bemötande även om något går fel så väljer ni en annan butik än Guld & Silversmedjan i Lund att handla i.

• Svar på tråden VARNING för Guld & Silversmedjan i Lund
  • klurifax

Jag har också fått ett väldigt dåligt bemmötande där när jag klagde på ett lås på ett halsband som gick sönder vid första användningen... De talade om för mig att jag hade sovit i halsbandet och att det var därför det gått sönder! Eh... jag vet väl själv huruvida jag sovit i ett halsband eller inte och i detta fallet hade jag INTE gjort det! Det vägrade reklamera till tillverkaren men jag fick nr till dem, de bytte sen utan knussel!!!

• mia.e

Jag tycker det är trist att svartmåla ett företag utan att de har en chans att själva yttra sig. Uppenbarligen har de sänt ringen till tillverkaren för åtgärd, duger inte detta?
    Jag jobbar själv i en guldsmedsaffär och de allra flesta förlovnings och vigsel kunder är härliga att jobba med, men så ibland dyker de där mardrömskunderna upp. De som står med lupp och granskar gravyren, hmmmm är inte åttan lite större än ettan? Inbillade små repor, ojämna infattningar osv, osv.
    Vår erfarenhet är att ju billigare ring, ju petigare kunder.
    Fokusera istället på vad det hela egentligen handlar om, ett äktenskap och ett helt liv tillsammans! Ringen kommer att bli repig tids nog ändå. Förmodligen har din fästmös ring repats vid något tillfälle utan att hon tänkte på det, för hon sitter väl inte på kontor på fritiden?
    Själv ska jag gifta mig snart, ringen för mig är en bagatell, om än vacker sådan!
    Slösa inte energi på strunt!

• LaNovia

Men mia.e,

Betalar man flera tusen kronor på en ring förväntar man sig att den ser ut som den ska!
    Vi fick också dåligt bemötande från en guldsmed. Vi beställde ringar och fick ett par andra ringar, såg inte ens ut som vi hade beställt. Kortfattat fick vi aldrig pengarna tillbaka, de vägrade prata med oss, så vi förlorade 3.000 kr och fick köpa andra ringar hos en annan guldsmed. Detta var då utomlands, men had edet vart i Sverige skulle jag absolut skriva det här.

(Förlåt TS att jag snodde din tråd lite)

• sinnenas neonljus

Du skriver om hur ni blev bemötta men inget om hur ni själva var mot personalen i butiken. Jag har bara bra erfarenheter av den affären och har alltid blivit bemött på ett väldigt trevligt sätt, även när jag har haft klagomål. Om ni inte var trevliga mot dem är det kanske inte så konstigt att biträdet blev stressat och inte hanterade situationen på bästa sätt. Och som mia.e påpekat redan - ringar blir repiga! De är bruksföremål och kommer i kontakt med andra material och då blir det repor, oberoende av hur hård legeringen är.

• Zozo

Eller vi da, som gick till guldsmeden och beklagade oss (dock artigt) om märken pa ringarnas utsida efter gravyren - Det var stämplarna! (som tydligen alltid sitter pa UTSIDAN i franska ringar) *rodnar*

• Tina81

Vi köpte våra förlovningsringar i Eslöv på smycka och hade fel på min förlovningsring som vi gick tillbaka med. Dom skickade direkt upp denna till tillverkaren och jag fick tillbaka den hel och utan repor. Inga problem alls. De är så de ska va när man är kund. Jag har själv jobbat inom handels så jag vet hur de är med "jobbiga" kunder. Men de kvarstår dock att kunden har alltid rätt och om man jobbar i butik får man va service inriktad annars har man där inte att göra!
    Jag kan rekomendera smycka i Eslöv om du ska köpa en vigselring. Dom gör den precis som du vill ha den och dom är alltid vänliga.

• Majsan_älskar_Martin

Om ni var trevliga men ändå fick otrevligt bemötande tillbaka så är det såklart tråkigt. Men jag tycker nog att ditt nick verkar talande: Groomzilla

• Groomzillas blivande ;)

Det känns som det är dags för den "skyldiga ringförsöraren" att lägga in sin kommentar :)

Jag upptäckte det första hacket på ringen bara ett par dagar efter förlovningen, observera att det inte var någon liten repa, utan ett hack som känns när man rör det med fingret. Jag vet att ringar brukar bli lite mattare med tiden pga repor, men så är inte fallet här. Efter det slutade jag bära ringen hemma, jag har den endast på jobbet och på fester. Under de senaste sex veckorna har jag lärt mig att inte öppna dörrar med vänstra handen, tanka på att hålla kaffemuggen på jobbet i högra handen, med andra ord känner mig rätt handikappad. Nya hack kommer dock med jämna mellanrum. Och jag är inte särskilt våldsam av mig :)

När vi kom in i butken och berättade att min ring har blivit alldeles för sliten på bara sex veckor och att vi inte ens är säkra på att den håller till bröllopet fick vi prata med butikens ägarinna. Det första hon föreslog var att jag skulle köpa till en försäkring till ringen. Jag förstod inte hur det skulle påverka ringens hårdhet. Jag undrade vad det var för legering som denna leverantör brukar använda på sina guldringar, kanske var det inte tänkt att ringen skulle användas till vardag? Svaret var att det finns stämpel i ringen som säger att det är 18K guld, och det betyder att legeringen är godkänd av staten, och att vi inte ska uttala oss om sånt vi inte förstår oss på. Jag frågade vad det var i så fall för skillnad på legering i min och hennes ring som inte hade några djupa hack. Hon granskade med med blicken uppifrån och ner och sade småleende att det inte var skillnad på våra ringar, utan det var skillnad på mig och henne. Jag var inte alls beredd på sådant bemötande och fick tårar i ögonen. Där påpekade min fästman att han var förvånad över hennes reaktion. Då pekade hon på dörren och sade att hon tyckte att vi kunde gå. Själv gick hon och satte sig några meter bort. Jag undrade om hon kunde ge oss numret till leverantören eller behöver vi leta upp det själva. Efter en kortare diskussion om meningen med detta gick hon till slut iväg till sitt kontor, ringde upp leverantören och berättade att det var en kund som hade burit nåt hårt och nu klagar på att det är repor på ringen! Sen fick vi prata med leverantören själva, och han var hur trevlig och service-minded som helst. Vi kom överens med leverantören att vi skickar in ringen till dem. Butiksägarinnan hade ingenting med detta att göra. Vi var alltså rörande överens om bara en sak: detta kan inte hända med en guldring i dagligt bruk. Hon är kanske bra på affärer men om man inte gillar att ta hand om kunder (som ibland kan vara missnöjda med kvalitén på varan som kostade 15 papp) så ska man inte ställa sig bakom disken!

• viola_soto

Groomzilla o bliviande:
    fy vad tråkigt för er!! nått som verkligen inte ska hända.. klart att ringen får repor.. men inte så lätt som du beskriver det. dålig stil av expediten!! de bör vara trevliga o hjälpsamma!! hoppas de löser sig.. berätta hur det går!

• mius_

dålig stil på den guldboden joo! jag har nog alltid tänkt att man kan bära sin förlovnings/vigsel ring hela tiden,och inte behöver sluta använda vänstra handen för att man har ringen på. hoppas det fixar sej med eran ring och ni slipper sådant bemötande igen! och som det redan skrevs, jobbar man i en butik, vilken som helst, så bör man nog vara service-minded, för jaaa, det kommer kunder som man gillar mer och de man gillar mindre, men alla ska få bra service och inte taskigt bemötande.

Svar på tråden VARNING för Guld & Silversmedjan i Lund