• Lindux

Psalmer utan för mkt anknytning till Gud

Hej på er! Om 4 veckor smäller det och vi ska träffa prästen inom kort. Jag är i behov av förslag på psalmer som inte är allt för relaterade till Gud och Jesus. Finns det några fina vårpsalmer el dyl? Enormt tacksam för alla förslag!
    Kram kram

• Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud
  • Mickes brud

En vänlig grönskas rika dräkt,
    Den blomster tid nu kommer,

• Ellte

Själva vitsen med en psalm är nog "tyvärr" att den handlar om Gud ;)

Mickes bruds förslag är vanliga sommarpsalmer som de flesta kan och kanske är förknippade just med sommarbröllop och skolavslutning och därför behöver inte ni "tänka på" vad de handlar om :? även om de såklart handlar om Guds skapelse och godhet :)

• Tant Pernilla

Själva idén med en psalm är ju att den har anknytning till Gud och Jesus...

Av vigselpsalmerna tycker jag att 411 har ett "balanserat" inslag av Gud. Den hade vi på vårt bröllop och min man gillade den fast han inte är så "gudlig" av sig.

• Lindux

Jag vet att det är "vitsen" med psalmerna men vi skulle uppskatta om det inte var Gud i var och varannan mening Ska kolla in 411.. :-

• EhjärtaK = sant

Om du/ni vill undvika Gud kanske ni skall överväga en borgerlig vigsel istället (går ju att göra på många fina sätt).

• Tant Pernilla

Alltså, det är ganska mycket "Han" i 411:an, men jag tycker att den har ett fint budskap ändå, och vill prästen att det ska vara en vigselpsalm med bland psalmerna, så tycker jag den är ett bra val.

Men visst, tycker man att det är besvärande med närvaron av Gud, ska man nog överväga en borgerlig vigsel, som går att utforma mycket friare.

• Lindux

Självklart förstår jag att det inte går att undvika helt men vi vill ha så neutrala psalmer som möjligt. Finns inte det så får bli bli "vanliga" psalmer.

• Lindux

TantPernilla,
    411 var väldigt fin tycker jag, tack för tipset!
    Någon som har fler förslag?

• fader mats

får en stackars präst lägga sig i och fråga lindux varför
    d v s varför får psalmen inte handla för mycket om gud
    ingen baktanke med frågan, men jag undrar bara hur du tänker
    om jag som präst skulle säga att de sånger som man eventuellt skall sjunga solo på ert bröllop inte får handla för mycket om kärlek ellr att kärlek inte får nämnas i var och varannan mening, är det då okay?

för i kyrklig uppfattning av vigseln är det inte två parter det handlar om, utan tre!
    gud är alltså en av dessa och de andra två är ni
    gud är tänkt att vara en del av ert äktenskap, det är en tretvinnad tråd och det vore märkligt om en av parterna i vigseln inte får vara med, det skulle vara som om man bara fick prata om dig och inte om brudgummen...
    så tänker kyrkan om äktenskapet och jag vet att långt ifrån alla idag tänker likadant och ofta bryr jag mig inte heller, just i vigseln, om hur folks tro ser ut eller ens om den finns ö h t, förutsatt att talet om gud inte stör brudparet, för då brukar jag rekommendera borgerlig vigsel som ju har en annan karaktär och där man väl kan säga att gud inte är en av parterna på samma tydliga sätt

det finns nog ingen psalm som inte pratar om gud, för då vore det per definition inte en psalm utan något annat och även om man väljer, som du säger, mer neutrala psalmer, så dyker gud upp i böner och välsignelser så det står härliga till ändå

jag har faktiskt haft bröllop utan en enda psalm, det är säkert tjänstefel, men det är okay för mig, eftersom gud är rikligen närvarande ändå i allt det andra, men så är det ju just "kyrklig" vigsel...

Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud