får en stackars präst lägga sig i och fråga lindux varför
d v s varför får psalmen inte handla för mycket om gud
ingen baktanke med frågan, men jag undrar bara hur du tänker
om jag som präst skulle säga att de sånger som man eventuellt skall sjunga solo på ert bröllop inte får handla för mycket om kärlek ellr att kärlek inte får nämnas i var och varannan mening, är det då okay?
för i kyrklig uppfattning av vigseln är det inte två parter det handlar om, utan tre!
gud är alltså en av dessa och de andra två är ni
gud är tänkt att vara en del av ert äktenskap, det är en tretvinnad tråd och det vore märkligt om en av parterna i vigseln inte får vara med, det skulle vara som om man bara fick prata om dig och inte om brudgummen...
så tänker kyrkan om äktenskapet och jag vet att långt ifrån alla idag tänker likadant och ofta bryr jag mig inte heller, just i vigseln, om hur folks tro ser ut eller ens om den finns ö h t, förutsatt att talet om gud inte stör brudparet, för då brukar jag rekommendera borgerlig vigsel som ju har en annan karaktär och där man väl kan säga att gud inte är en av parterna på samma tydliga sätt
det finns nog ingen psalm som inte pratar om gud, för då vore det per definition inte en psalm utan något annat och även om man väljer, som du säger, mer neutrala psalmer, så dyker gud upp i böner och välsignelser så det står härliga till ändå
jag har faktiskt haft bröllop utan en enda psalm, det är säkert tjänstefel, men det är okay för mig, eftersom gud är rikligen närvarande ändå i allt det andra, men så är det ju just "kyrklig" vigsel...