• Tiggeribus

Måste man fixa transport för gäster från kyrkan..?

Vi funderar på detta med transport av gäster från kyrkan till festen o känner att det blir rätt rörigt.!! Är det fräckt att hänvisa till taxi om man inte har egen bil? Festlokale ligger så till att vill man inte åka bil därifrån, kan man enkelt ta tunnelbanan. Det innebär att man skulle kunna ta sin egen bil till kyrkan (vilket man nog gör eftersom den ligger lite avsides, vi kan ju inte ordna med transport till kyrkan också, det behöver man väll inte..??!!) och sen ta bilen till festen o skulle man inte vilja kör från festen kan man antingen ta taxi eller det billiga alternativet med t-banan. verkar det konstigt..?

• Svar på tråden Måste man fixa transport för gäster från kyrkan..?
  • Emlu

Vi har valt att inte ordna med buss från kyrka till festlokalen, istället kommer vi bjuda på buss hem efter festen eftersom vi ska vara på landet där det ät svårt med taxi. Vi har skrrivit på hemsidan att förflyttning från kyrka till festplats sker genom samåkning och våra värdinnor kommer se till att alla får skjuts.

• Wih

Nej man BEHÖVER inte ordna med transport till och från festlokalen. Er lokal ligger ju centralt till.

• Leone

Nej, ni behover *inte* ordna med skjuts till eller fran kyrkan, det ar gasternas ansvar! De ar val vuxna manniskor far man anta, de flesta i alla fall, och klarar av att sjalva fatta beslut om transport.

Sager detta av egen erfarenhet for att vi faktiskt ordnade med buss (privat) till och fran kyrkan/festlokalen, men ju mer man daltar med gasterna desto mer gnalliga blir de... vi hade upphamtning i centrala stan eftersom vi hade manga utlandska gaster (= flog in, ingen bil) och direkt fick vi da gnall for att vi 'bara' hamtade pa ett stalle, kunde vi inte ha ett par upphamtningsplatser? Okej, sade vi, tva platser som skulle tacka gangavstand for 70% av gasterna. Da gnallde de ovriga 30%-en...

I efterhand inser jag att folk faktiskt hade kunnat ta en taxi, akt buss eller, hor och hapna, pratat med varann om samakning. Det hade eliminierat *mycket* stress for oss...

• Moje

Vi tänker inte ordna med någon transport åt någon annan än oss själva. Detta trots att vi gifter oss på nyårsafton då det kan vara väldigt svårt med taxi. Vi tänker som så att om våra gäster hade varit på vilken nyårsfest som helst annars så hade de fått stå för sin egen transport så det får de göra nu också.

• Lisa72

Fast jag tycker ändå det är schysst att överväga om det kan bli problem. I TS fall verkar det ju helt ok, eftersom allt verkar ligga någorlunda centralt. Vi ska på bröllop om ett par månader, 3 mil från närmaste storstad, vi har ingen bil och min pojkvän har inget körkort. Dessutom känner vi inte så många andra, så det är svårt för oss att fråga om samåkning känner jag. Förmodligen får vi hyra en bil för att kunna åka, men då blir det ytterligare 1000 kr i utgift plus present och möhippa ... Lite trist, jag hade gärna sett att brudparet eller värdarna hade lämnat någon kontaktperson eller "sambandscentral" för de som har frågor om transporter eller annat...

Vi ska gifta oss mitt i en stad, inga problem med transporter, det är 100 m mellan kyrkan och festplatsen! Mycket därför att jag tycker att det är jobbigt som gäst att behöva fixa med transport i en stad man kanske själv inte känner sig hemma i.

• Tolin

Tycker att Lisa72s förslag var bra. Att man upprättar något slags sambandscentral som kan samordna bilplatser. Lite onödigt att vissa behöver hyra bil om andra har plats över.

• okt2006?

Jag har aldrig varit med om att det ordnas transport mellan kyrkan och festplatsen. Man får ju inbjudan i så pass god tid att man hinner ordna det själv. Vad gäller sambandscentral så brukar ju ofta värdparets tel.nr. finnas med i inbjudan så om det krisar kan man väl ringa dem?

• gladhannapanna

Vi har tre mil mellan kyrkan i stan och festlokalen utanför, och fixar transport från vigseln till festen. Gästerna ska anmäla om de behöver transport när de anmäler sig till bröllopet. I vårt infoblad som gick ut med inbjudan står det tips på boenden både nära kyrkan och nära festlokalen. Även tips på hur man tar sig från festlokalen till stan med lokaltåg, taxi etc.

• ELA

Tiggeribus: Du behöver definitivt inte fixa skjuts åt dina gäster. Det är lite upp till var och en hur dom vill ta sig?!? Vi gifter oss ett par mil från festlokalen och tycker att gästerna kan väl försöka prata ihop med varann och samåka? Du har ju dessutom alternativet tunnelbana, det är ju så bra det kan bli!!!

• Tiggeribus

Tack för alla era svar! Jag tror vi gör så att de får ordna det själva o kanske att vi skriver ngt i inbjudan om att behövs samåkning kanske vi kan hjälpa till att ordna med det... Så får det nog bli !

Svar på tråden Måste man fixa transport för gäster från kyrkan..?