• e.p

barn på bröllopp

Hej!
    Vi ska gifta oss och hade inte bjudit kompisars barn utan bara barn i släkten för att det blir för dyrt. Vi har 13 kompisbarn. Nu är det några kompisar som ÄNDÅ ska ta med sig barnen(spädbarn är ok). Anledningen att vi inte tog med kompisars barn var att vi kunde ta med fler kompisar och slapp välja bort så många. Kan man be sina kompisar att skaffa barnvakt utan att vara otrevlig och riskera att bli ovänner.
    hälsningar e.p

• Svar på tråden barn på bröllopp
  • Whiskie

Vadå SKA ta med sig sina barn? Det är inget som gästerna kan kräva. Tycker det är såå dålig stil att man bara räknar med att barnen får följa med.. Det är klart att ni kan säga till era vänner att ni bara bjudit barn i släkten. Är de riktiga vänner så förstår de detta coh fixar barnvakt... Annars är de nog inte mycket att ha... De måste ju respektera brudparets vilja.
    Vi skrev i inbjudan att barnen var välkomna till kyrkan men att festen bara var för de vuxna. Det funkade jättebra.

• Sara_the_star

Det är ditt bröllop och vill inte du ha barn med så har du inte det.
    Säg till dina vänner att läsa inbjudningskortet en gång till så att dom kan få se vilka som är bjudna och vilka som inte är det.

Om dom är dina vänner så hade dom haft respekt för dig och ditt önskemål gällande ditt bröllop.

• Cazy

Vi har valt att ta med de barn som känner oss och som vi träffar, andra barn får vara hemma denna dag=)).

• ztar

Förklara för dina vänner att ni helt enkelt inte har pltas/råd att bjuda deras barn och att det bara är barnen i släkten som är bjudna. Det måste man väl ändå förstå?

• Jema

Nä, detta får ni sätta stopp för!
    Som gäst kan man inte ta med sig fler personer än vad inbjudan gäller.

Förvånas varje gång över att föräldrar tror att deras ban ALLTID är medbjudna så fort det vankas fest och bröllop.

Om dom blir sura, så får dom bli sura. Det finns ingen anledning att ta illa upp.
    Dom måste ju lära sig att gå bort utan sina barn.

Jema

• LeeLooKarin

hmm..
    De e lite underligt med hur folk som har barn ser detta som en självklarhet att barnen är bjudna.. En kompis te min M2B blev riktigt chockad när gon förstod att barnen inte var bjudna.. skumt va?!?
    fast man kanske ändrar uppfattning när man själv får barn.. va tror ni?!?

• loisa

Jag förstår inte...det är ju inte KUL att gå på fest med sina barn! Mycket roligare för en själv att få prata med kända och okända människor än att hela tiden se efter sina egna barn, som ofta blir kinkiga om det är för sent på kvällen.

• maid

Barn ar valkomna pa bart brollop plus fest. Eftersom manga gaster kommer flyga in fr utlandet, ar det ju ett maste. Funderar dock pa att ordna barnvakt i ett rum i anslutning till festlokalen.

• 11 juni 2005

Säg som det är att Ni valde att bjuda fler kompisar framför att behöva lägga kostnader på barnpassning och mat till barnen. Det tror jag att Era vänner ändå kan respektera- det är Ert bröllop och Ni måste ha rätt att förfoga över Er ekomnomi inför detta som Ni finner lämpligt.

• Paulina&Thomas

Jag måste få berätta en grej som hände när vi vigde oss. Jag hade ringt och sagt till alla som skulle ha barn under 4 år att sätta sig längst bak så att om ungarna började skrika så skulle de kunna gå ut med dom.

Bra ide tänkte vi och dom som jag pratade med sa "javisst, självklart". Åt helsike med det, det första en systerdotter till min man gör är att sätta sig med sin 8-9 månaders barn längst frami kyrkan. I och med att hon gjorde det så hörde vi kanske hälften av allt prästen sade. Sen när vi skulle döpa vår dotter då har hon mage att ta fram sitt bröst och ammade flickan helt öppet med bröstet utanför. Faktiskt så tycker jag att vissa visar liten respekt vad gäller brudparets önskan.

Blev förbannad på tjejjen för att hon inte gick ut en stund med sin dotter. Vi hade inget emot att folk skule ta med sig sina barn på bröllopet eftersom vi skulle ha dop också och vi har två små barn också. Men men, trist är det ialf.

• K.C

fattar inte vad det är med folk som får barn... ibland tycker jag de tappar en massa vett som de hade innan. suck. klart att du ska säga till dom att det är det du sagt som gäller - folk är bra lustiga ibland tycker jag.

Svar på tråden barn på bröllopp