• mañana

Sambatåg - roligt?

skrev detta inlägg i en tråd...

Får jag vädra en idé med er?!

Vi har väldigt nära mellan kyrka och festlokal, ca 5 min gångväg mitt i stan i Uppsala.
    Hade tänkt fixa någon spelman som ska spela när vi tågar till festen. Hittar ingen/har inte råd så nu har vi kommit på iden att ha sambatåg i stället.
    Vi tänkte dela ut maraccas och visselpipor till gästerna och så spelar vi tillsammans. Några kompisar får hålla takten på trumma.

Vad tror ni? Verkar det som en ice-breaker eller tror ni det blir krystat?

• Svar på tråden Sambatåg - roligt?
  • Titrania

Oh hjälp.... Jag hade nog inte uppskattat det.

• UllaBulla

låter roligt, men det är nog viktigt att de som håller i det lyckas få med sig de andra. Att det finns några som "vågar" köra på, för om många fegar så kan det nog i värsta fall bli krystat. Om ni har fler "sprallisar" som ska komma på bröllopet men inte är med bland dem som håller i det kan ju de bli bra resurs att ha lite utspridda i tåget, så att det blir fart på hela tåget. Eller så får alla som gillar sådant gå först och de andra kan i lugn och ro gå bakom utan att behöva bli generade...
    Bara mina tankar...

• Tolin

Jag hade tyckt att det var jätteroligt... Men det är klart att det krävs lite spralliga människor för att det ska fungera. Personligen blir jag på tokigt festhumör av trummor och samba. Omöjligt att stå still!

• dala82

Jag kan komma ner och hjälpa dig om du vill få fart tåget, bor bara några hundra meter från stället du ska till....Och jag är ett sambafreak

Nej, skämt åsido. Jag tycker att det är en jätterolig idé, men håller samtidigt med föregående talare om att det måste vara människor som kan släppa loss lite. Annars kan det ju lätt bli krystat. Men släpper de loss ordentligt kan det ju bli hur kul som helst!!! Jag hade älskat det!!! :) :)

• LlovesT

jag hade inte velat göra så mitt inne i stan, nu bor jag i Borås och det är ju en mindre stad. det kanske inte blir lika uppmärksammat i en större stad?

• dala82

Håller inte med! Det är ju det som är kul!

• dala82

Man kanske ska råka befinna sig i krokorna när den stora dagen kommer....

• mañana

Vi kommer inte vara i de mest befolkade delarna av stan. Dessutom är U-a väldigt avfolkat på sommaren.
    Vi tänkte gå genom Odinslund, snedda över Slottsbacken och ner mot Västgöta nation.

Tack för all uppmuntran - precis vad jag ville höra i ärlighetens namn.
    Ibland behöver man få en liten knuff när man är osäker på en idé.

Tänker givetvis träna in trummandet med några goda vänner som gillar musik.

• spetsen

Jag tycker att det var en helskön idé!

• LatinoGirl

Jag skulle definitivt uppskatta din idé. Jag har själv uppträtt i flera karnivalståg. Men ska ni enbart köra på några kompisar som trummar? Nu är jag ärlig, det är inte min avsikt att såra dig, men kan det verkerligen bli bra samba, eller är det meningen att det bara ska bli en kul grej? Det kan säkert bli bra på sitt sätt, med tanke på det korta gångavståndet ni har. Men jag har dansat en del samba tidigare och det är därför som jag undrar. Vanligtvis så är det en vagn som åker först i ett karnivaltåg och därifrån får de som dansar musiken. Men jag dissar absolut inte din ide. Tycker den är bra, även om ni vill framföra den på ett annourlunda sätt.

• loppran

Jag har varit på ett bröllop där toastmastparet berättade för oss gäster (efter brudparsgratulationerna utanför kyrkan) att hela folkhopen nu skulle förvandlas till ett karnevalståg. De lyfte upp brudparet i bärstol, delade ut instrument till oss andra, började spela och körde igång.

Det var hellyckat och visst väckte vi uppmärksamhet, men bara leenden!

• mañana

Latinogirl: Som du skriver, det blir inget riktigt karnevaltåg. Inga nakna brudar; bara lite sambatakter så att folket blir uppspelta och festsugna.
    Har inte tänkt så mycket på att man ska dansa, blir mest musik tror jag.

Våra vänner är alla musikintresserade och spelar i olika band.

Tänker göra maraccas av toarullar och klistra på vår "logga".
    Är så peppad på detta just nu.

• mammacatta

kör så d ryker!!!

om du gillar iden, så borde d funka - ingen är bättre på att sprida gott humör än bruden!!!

• EhjärtaK = sant

Jag (och delar av min släkt) hade kört för fullt om något sådant hade dragits igång - så jag är helt klart positiv till idén .

Dock känner jag många "trögisar" (skojar bara ) som inte hade tyckt att det var ett dugg roligt - utan bara pinsamt. Man är ju så olika, och jag tror tyvärr att ganska många svenskar är lite stela....

Så det beror nog mycket på vad ni har för gäster!

Svar på tråden Sambatåg - roligt?