Svart på bröllop
Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?
Jag undrar om det är okej att ha en svart klänning på ett bröllop. Är det mer acceptabelt om man tex har en färgglad skarf till eller?
Jag ska gifta mig i maj och så länge gästerna kommer och har kul så får dom ha på sig vad dom vill. Tycker klädkoder är så löjligt. Jag tycker inte att man kan kräva av sina gäster att dom ska ha på sig de man själv vill och om man gör de då ska man betala kläderna också. Man kan inte bestämma att folk ska gå ut och köpa dyra kläder/klänningar för att man gifter sig. Var glada att folk kommer och firar dagen med er istället ni som tycker att kläder är så viktigt.
Jag ska på ett bröllop i augusti och där kommer de antagligen vara någon fin klädkod och jag har en svart skräddarsydd klänning som jag väldigt gärna skulle vilja ha men troligtvis säkert inte får använda. Istället så kommer jag använda den på min egen bröllopsfest efter middagen och dansen sätter igång och jag kommer defenitivt inte känna någon SORG.
Nu gick jag aldrig på bröllopet som var i somras då jag ej fick ledigt (jobbade utomlands) Men då skulle jag ha haft en svart klänning. Jag ser inget fel med det. Har du ett svart hatt osv då börjar det bli överdrivet men samtidigt har jag aldrig gått svartklädd på begravning :) Kommer jag inte heller göra om det det meddekas att svart/mörk klädsel önskas osv.
Jag tycker det är lite löjligt att svart ska vara dödens/sorgens färg.
Det är inte kläderna som sörger!!!!!!!!
Jag bryr mig inte om någon gäst skulle ha svart på sig, dock har man väl vett att inte ha helsvart, det känns ju bara konstigt. Hade inte blivit ledsen om någon kommit i det men hur kul ser det ut? Enda gångerna jag någonsin har på mig helsvart är när jag har konserter och föreställningar, och då känner jag mig så grymt tråkig- älskar färg!
Om någon skulle komma i en vit klänning på mitt bröllop skulle jag faktiskt bli sur, jag menar, det ska ju synas vem som är bruden!
Man kan inte bestämma att folk ska gå ut och köpa dyra kläder/klänningar för att man gifter sig. Var glada att folk kommer och firar dagen med er istället ni som tycker att kläder är så viktigt.
Absolut inte ok med helsvart om man ej frågat brudparet om det är ok.
Så klart är det inte alla som har det så, men jag tror ändå att de flesta tjejerna har mer än en klänning.
Och dessutom så behöver man inte ha en klänning, det kan vara snygga kostymbybor eller kjol istället.
Måste man då ha på sig en helsvart svart klänning? Kan man verkligen inte välja någonting annat ur sin garderob? Om det är så att en gäst inte skulle kunna komma för att den ända hon har är en svart klänning, skulle jag förstå.
Men jag tror faktiskt inte det är så det ligger till i de flesta av fallen.
Jag tycker bara att det är en sådan onödig sak att göra, alla vet att man ska helst inte göra det, det är därför att den här frågan kommer upp ganska ofta.
En annan sak är det om klädkoden verkligen är "svart klädsel", men annars? Så onödigt.
/me har uttryckligen skrivit på vår bröllopssida att svart är helt okej, vitt likaså och att jag inte skulle se någon rödklädd tjej som min blivandes älskarinna ;)
Om någon missar att det är jag som står brud så har jag misslyckats totalt :)
Väääldigt många av mina vänner har svart som dominerande färg i garderoben och jag är rädd att jag inte skulle känna igen flera av dem om de kom i någon annan färg :)
MEN för att svara på TS fråga så kan jag bara tycka att det väl bode bvara ok om man dessutom bär en accentfärg (flådigt ord) i form av sjal, blomma i håret eller så.
Svart hatt med svart sorgflor till svart klänning - DÅ.. eller nej.. inte ens då skulle jag nog höja på ögonbrynen ;)