PILLER
Hej!
Jag har käkat p piller i över tio år. Vi planerar en liten bäbis såsmåningom och har därför slutat med mina piller. Är det någon som ha erfarenhet av detta......hur reagerar kroppen? kan man gå eller ner i vikt osv. KRAM
Hej!
Jag har käkat p piller i över tio år. Vi planerar en liten bäbis såsmåningom och har därför slutat med mina piller. Är det någon som ha erfarenhet av detta......hur reagerar kroppen? kan man gå eller ner i vikt osv. KRAM
*puffar*
'puff'
Jag åt p-piller i ca 5 år innan jag slutade (inte för bebistillverkning dock utan för att jag mådde dåligt av p-pillren): min kropp reagerade positivt, jag blev en gladare människa, fick dock större menstruationer som håller på längre (kanske inte så konstigt med tanke på att man inte har riktig mens när man äter p-piller). jag tycker att jag fått lite mer problem med hyn efteråt, lite mer finnar, men det kan lika gärna vara inbillning eller bero på något annat. jag känner såklart av ägglossningen nu också. annars så har det inte blivit så stor skillnad. Har läst någonstans att det kan ta upp till ett år innan kroppen stabiliserar sig efter p-piller ätande, jag kommer inte ihåg om det var något jag märkte av under fösta året (det var några år sedan jag slutade nu)
Jag slutade för 5 veckor sedan. det jag märkt var mer mensvärk och en riktig blödning under längre tid än piller-mensen. Vet inte om jag märkt av ägglossning, jag får nog ge det lite längre tid. Inga finnar ännu men har hört att de ofta inte kommer med en gång utan först ett par månader efter stoppet. Några förändringar i allmäntillståndet ellet sexlusten har jag inte märkt, tyvärr... Fast det är väldigt skönt att vara fri från pillren,
Jag blev som en ny människa när jag slutade efter 10 år. Glad och full av energi...folk märkte det verkligen på mig! Efter ca 2 månader har jag börjat få finnar i hårbotten! Har även gått upp 3 kg men kanske det beror på något annat. Nu 5 månader senare mår jag mycket bättre utan p-piller och kommer aldrig att gå tillbaka till dem. Första mensen gjorde regält ont men inget ont efter det. Fick faktiskt inte mer mens heller...
Jag gick över från implantat till p-ring, vilket är en annan sak, men ändå liknande. Implantatet hade ju en stor dos och p-ringen har en minimal, vilket gör att effekten på kroppen blir liknande den att sluta.
Det jag märkte först var att mitt humör blev mycket bättre - jag blev gladare och stabilare i humöret, framför allt på morgonen.
Dessutom har jag fått bättre aptit och gått upp lite i vikt (eller vikt vet jag inte - jag väger mig inte - men i mått).
Tyvärr har jag fått mensvärk för första gången i livet och det var ingen vidare upptäckt, men å andra sidan vet jag ju att den kommer och det finns ju Ipren och en söt pojkvän som smeker mig på magen när jag gnäller.
Vad gäller att sluta med p-piller helt har jag lite andrahandsinformation om en bekant som slutade för ett tag sen, blev gravid på ett par veckor och snart ska ha barn. Allting väldigt överraskande trots att det var med flit tydligen. Haha. En högst påtaglig effekt iaf.