• Julius

Att sluta röka , vad händer.......

Har slutat röka för tre veckor sedan hur lång tid tar det för nikotinet att lämna kroppen och någon som har tips om hur man ska undvika att gå upp i vikt.
    Tips mottages tacksamt och gärna era berättelser om hur det varluta röka,"hur gick det sen"...

• Svar på tråden Att sluta röka , vad händer.......
  • MimmiMus

Du går inte upp i vikt såvida du inte ersätter varje cigarett med något onyttigt!

Du är jätteduktig!

/Mimmi

• Julius

Det är väldigt lätt att göra det,försöker att ta en extra promenad, har du någon gång haft en sån last.

• Julius

Hallå är det ingen som har slutat att röka och kan ge lite tips???

• SYL

det finns jattebra sidor pa internet, prova att soka pa apoteket el cancerfonden

• katt1

Jag slutade röka i oktober. Nikotinet försvann ganska snabbt (jag var störtsjuk när jag slutade så jag hade ingen abstinens). Reaktionen "telefonen ringer var är mina cigaretter" tog längre tid. Luktsinnet kom ganska fort (och fy! vad mina gamla rökarkompisar luktar - för att inte tala om folk på bussen Uäääää) Gick upp några kilo i vikt men tappade det igen på tre månader (fast jag har svårt att behålla vikten så det är kanske personligt)
    Jag är otroligt stolt över att ha slutat röka efter 15 år!! Att vara icke-rökare gör mitt liv enklare (en sak som jag inte längre behöver hålla ordning på.) Man och barn kommenterar det inte så mycket (man för han är rädd att göra mig röksugen :)
    Jag har däremot en väldans respekt för nikotinet och skulle aldrigaldrigaldrig våga feströka. Jag tror det är bästa att följa råd från nyktra alkoholister - varje dag är en ny dag och ett nytt beslut.
    Jag läste ofta på tobaksfri.nu i början och det hjälper.
    Julius - det går!

• Julius

SYL:Perfekt jag har vcarit inne på cancerfondens pepptalk.
    Katt1:Heja heja jätte duktig du är, hur länge har du varit rökfri.?

• Kiaaa

Hej,
    Jag har varit rökfri i snart 1 år efter att ha rökt ca 1 paket om dagen i över 20 år. Måste säga att det känns faktiskt väldigt bra.
    Var inte så svårt att sluta som jag trodde det skulle vara. Det mesta sitter i huvudet.
    Nikotinet lämnar kroppen redan efter 2 dygn så det giftet går ur kroppen väldigt snabbt.

Det stora problemet är alla situationer som man måste vänja sig av med, cigg på morgonen med kaffet, träff med rökpolarna i rökrummet på jobbet (ett antal gånger per dag), när man pratar i telefonen, osv osv.
    Det är svårt att ändra på vanans makt men det går!

För mig så funkade det bra med vanligt tuggummi och halstabletter (Extra utan socker). Visst så har jag gått upp ett par kg efter att jag slutat, man brukar säga att man normalt går upp ca 5-6 kg.
    Om man sedan går över det så beror det på att man okynnesäter för att ersätta ciggaretterna.

Ät en morot istället, tugga på en tandpetare i plast e dyl. Det funkar.

Keep going! U can make it!

• Vendela & Carolina

Det stod i någon brochyr från apoteket att man har högre ämnesomsättning som rökare. Så för att inte gå upp i vikt ska man minska sitt dagliga intag med ca 2 smörgåsar (stod det alltså) för att behålla vikten.

Jag gick nog upp ett par kilo, fast de kan man ju med lite god vilja gå ner sen när man blivit rökfri om man vill. Jobbigt att göra allt på en gång lixom.

/Carolina

• Vendela & Carolina

Men vad irriterande med smileysarna som kommer när man inte vill.

• Vendela & Carolina

Jag har nog inget bra tips. När jag slutade att röka (efter 11 år som rökare) samlade jag en massa motivation, pratade inte med någon om det och sen bara la jag av. Och så kändes det som att jag levde i en bubbla i ca 1½ månad. Jag vågade inte tro att jag slutat, jag kollade på alla människor omkring mig om de rökte eller inte.
    Nu är jag bara SÅ glad ( 5 månader senare )för att jag slutat. Alla pengar man spar och så sund man känner sig! :) LYCKA TILL!

• Julius

Tack för all pepp men Vendela & Carolina blir du inte nervös att du ska klanta till det på nån fest, det är min största oro...

• Vendela & Carolina

Julius:
    Tja...jag brukar faktiskt röka vattenpipa när jag är på fest :) Ute på krogen har jag klarat mig hittills. Jag tror att när man slutat röka smakar ciggen ap-äckligt. Jag försöker tänka på det, att det inte alls skulle vara gott.
    Men efter 1a juli är det ju rökförbud på krogen!

• Julius

V & C :Vattenpipa är det lätt att ha med sig i handväskan :), man får väl inte gå ut före 1 juni då :)Förresten du/ni verkar vara en riktig nattuggla du/ni...

• Kh_mysan

Slutade röka för 3 månader sedan utan hjälp. Var bara så trött på att cigaretterna styrde mitt liv. Kunde inte gå en meter utan dem. Tog de slut vid fel tillfälle blev det panik. Min sambo röker fortfarande och det besvärar mig inte ett dugg. Vi talar inte om det över huvudtaget. Jag har fixat det så enkelt är det...För mig. Jag vet att det inte är lika för alla. Men en sak har vi gemensamt. Man kan inte sluta för att andra vill det. Man måste komma till den slutledningen själv. Måste känna att det är något man verkligen vill. Annars fungerar ingen form av motivation. Lycka till alla som vill lägga av.

• Carma

Det är precis ETT ÅR SEDAN jag har slutat röka! Jag är så glad för det så jag vill nästan fira idag.

Gick inte upp i vikt heller. Investerade i ett gymkort istället på ett superexklusivt gym.
    Sommaren är bra tid för att sluta röka. Man rör sig mer, det finns roliga saker att hitta på så man kan lätt komma över sitt beroende.
    Jag tänker fortfarande att varje dag som går utan cigaretter är liksom vinst & gåva för mig.
    Kram

• jessa.c

Jag har varit rökfri i 5 månader nu och rök i 15 år, jag blir sugen ibland men så känner jag lukten fytti baljan vad man luktar hemskt, för det mesta drömmer jag om att jag röker i drömmer och får jätteångest. Men jag e lite glad att de e rökstop på krogen det hjälper till. Men kämpa alla som har slutat ni e riktiga kämpar..

sedan e jag gravid oxå då e det ett litet plus då vill jag inte röka kram på er alla

Svar på tråden Att sluta röka , vad händer.......