• Icapika

    Skicka blommor till bröllop?

    Känner som gifter i september, är inte bjuden, men skulle ändå vilja gratulera och funderar på att skicka blommor till deras bröllop.
    Men hur ska man bete sig? Vet att man kan skicka blommor över nätet, men kan skicka blommor sådär till bröllop eller är det bättre skicka hem till brudparet någon dag innan?

  • Svar på tråden Skicka blommor till bröllop?
  • ISLA

    Jag hade nog hellre skickat ett telegram till bröllopet, och en blombukett till hemmet efter bröllopet.

  • mli_b

    Jag skulle nog skicka till brudparet dagen innan. Det är ju inte säkert att det finns tillgång till vaser i festlokalen, vad gör man med blommorna då? Dessutom kan det vara svårt att hinna ta hand om dem.

  • roja

    En tanke bara: vet du om de ska iväg på bröllopsresa direkt efter bröllopet? Då kanske det är synd att skicka blommor för de kommer inte att hinna njuta av dem. I så fall kanske en liten present av nåt slag.

  • anne på grönkulla

    Bröllop är väl den enda fest som man, i Sverige, inte regelmässigt tar med blommor till? Jag skulle uppvakta med en hälsning, t ex ett telegram och/eller en present, tror jag.

  • Maricken

    Jag är innehavare av en blombutik. Visst brukar det hända att folk skickar blommor till ett bröllop. Privatpersoner och företag brukar göra det, så jag ser inget fel i det. Brukar också få dekorera presenter med blommor i bland.
    Blommorna går ju att packa så de inte behöver stå i vas under kvällen, eller så kan de arrangeras i t ex en skål.
    Själv skickade jag (med sambo och vänner)blommor via en kollega på en annan ort när våra vänner gifte sig med endast familjen närvarande. Kollegan sa också att hon skulle föra ganska mycket blommor dit av andra. Så inte är det så riktigt ovanligt.
    Jag tycker nog du kan sända blommor ifall du vill det.

  • Decorist

    Vad jag vet finns inga regler för att man inte kan ge blommor till en brudpar på bröllopsdagen. Har varit på flera bröllop med buketter bland presentern och det ser ju jättetrevligt ut! Ska man ändå skicka med ett kort så varför inte en blomma med? Vi har haft blommogram till bröllop från vår affär, och det har inte varit några problem, så länge kunden vet när man kan lämna blommorna så man inte stövlar rakt in på festen. Om man är osäker på om det finns vaser, så säg till när du beställer blommorna. Antingen betalar man lite extra så kan man köpa till en vas, då får de ju samtidigt en bröllopspresent de kan spara, alternativt att man beställer ett arrangemang i kruka med oasis, då är det bara att ställa direkt på presentbordet.

    Tycker det är en jättebra idé att skicka blommor, så kör på det! Vi fick tyvärr inga på vårt bröllop, men skulle blivit jätteglad om vi fått det. Hade inte tänkt:Tråkigt att vi inte hinner njuta av dem så länge... Det är bara skoj med omtanken!

  • dannekarlsson

    Finns inget rätt eller fel... men det finns alltid saker att tänka på!


    När du skickar blommor till ett brudpar på deras bröllopsdag finns det några saker att tänka på:


    Välj blommor som passar brudparets stil och smak. Om du inte är säker på vad de gillar kan du välja en klassisk bukett med rosor eller något annat som är vackert och tidlöst.
    Tänk på färgerna på blommorna. Traditionellt sett är vitt och grönt vanliga färger för bröllopsblommor, men det finns ingen regel som säger att du måste följa denna tradition.
    Om du skickar blommor till bröllopsfesten, se till att de levereras i tid och på rätt plats. Det är också viktigt att inkludera en kort hälsning tillsammans med blommorna för att visa ditt stöd och glädje över bröllopet.
    Om du vill skicka blommor efter bröllopet, kan du överväga att skicka en bukett till brudparets hem eller arbetsplats. Det är en fin gest som visar att du fortfarande tänker på dem och önskar dem all lycka i framtiden.

    Personligen gillar jag att stötta lokala blomsterhandlare, så kontakta gärna Norr Mälarstrands BlommorKaprifol Blomsterhandel eller blombud stockholm så hittar du allt du behöver.

Svar på tråden Skicka blommor till bröllop?