• Forsfors

känslobortfall på lilltå

Är det någon som vet vad det här kan vara?

I lördags eftermiddag när jag kom hem från jobbet så hade jag tappat känslen i lilltån på höger fot, jag trodde att det var för att jag gått mycket och hade även ont i fötterna i övrigt 8har problem emd fötterna så det är inget ovanligt), men känseln i lilltån är fortfarande inte riktigt som den ska, klämmer jag på tån eller trycker den mot något så känner jag inuti den, men rispar jag tillexempel med nageln på huden på den så verkar känseln vara borta på vissa delar av huden, det är svårt att förlara, men det är ungefär som det kan kännas när man går på ett ben som har somnat (fast det är ingen "sockerdricka" i den).

Min mamma tycker att jag ska gå till dokotorn och kolla upp, men jag är mera en vänta och se- människa, vad ska jag göra och hur länge kan man vänta innan man kollar upp? jag besväras inte direkt av det mer än att det är irriterande. Den har samma färg som övriga foten och går att röra på, jag känner som skrivet allting inuti tån, och på delar av huden, men på vissa delar verkar den helt borta.

• Svar på tråden känslobortfall på lilltå
  • lij

Kanske har en nerv hamnat i kläm?

Bara en fundering och jag kan ingenting om medicin, så lita inte på vad jag skriver om detta. Man kanske i själva verket ska göra tvärt om mot hur jag skulle göra. Men om det hade varit min tå så hade jag inte gått till doktorn än. Jag hade gått dit om det spred sig eller om något mer blev fel på tån. Om det höll i sig i typ en vecka hade jag nog ringt till vårdcentralen/sjukvårdsupplysningen för att höra med den.

• Jen78

Jag brukar få så i mina fingrar, känns som att som är bortdomnade typ?!?
    Brukar funka med att massera handleden, är senor å nerver som kommit i kläm...
    Får jag inte bort det manuellt så går det att operera. Dom öppnar upp å rensar bort skit som hamnat i kanalerna som senorna löper i på nåt vänster... Prova att massera å stretcha fossingen så gott det går! Blir du inte bättre på en vecka så ring sjukvårdsupplysningen... Du är väl inte blå runt omkring? För i så fall kan du ha fått en liten propp...

• timidimi

Men precis så har jag med ibland. Känseln bara försvinner fast jag inte direkt har gjort nåt speciellt. Jag tror inte att det är farligt alls, iom att foten o tån inte blir blå eller så, men det är ju lite konstigt alltså. Man blir fundersam.

• CyberPet

Jag har brutit båda mina lilltår för många år sedan. När det är kallt, eller om jag inte kan röra tårna i skorna ordentligt så "domnar" de bort. Det är superläskigt, men mest troligt är det för att några nerver ligger i kläm efter mina "olyckor" och kan jag vifta med tårna ordentligt så brukar det gå bort på en stund. Oftast händer det när jag flyger, så jag tror det har dels med att göra att man sitter och klämmer på någon nerv i benet också.

Men du ska alltid gå till läkaren om du är osäker, om inte annat bara för att få ett lugnande besked.

Petra

• NokGroda

forsfors: jag har också haft det där en gång. lilltån var "borta" ett bra tag har jag för mig, men sen kom känseln tillbaka. jag skulle tro att det kan ha att göra med nån nerv, men min gissning den gången var iaf att jag haft för trånga skor och klämt tån ett tag så den blev arg på mig =)

en annan gång förlorade jag känseln i ett finger efter att jag suttit och klippt med sax en halv dag. då hade alltså fingret "klämts" ett tag också.. så det är nog därför det händer.

om du är orolig bör du förstås kolla upp det, tycker jag. eller om känseln inte börjar komma tillbaka om ett tag.. men annars är det nog ingenting.

• Gudde

Forsfors Som en del andra har skrivit kan det vara en nerv i kläm. gå dock och kolla upp det hos en läkare. Jag har själv ett liknande problem, nämligen att min högra halva av huvudet och kinden domnar bort mellan varven och enligt läkaren är det troligen en nerv som ligger i kläm någonstans

• Forsfors

jag fick tillbaka känseln i några dagr, men nu har den försvunnit igen. måste vara någon nerv, den har normal färg så jag väntar nog ett tag till med att kontakta läkare. tack för alla svar!

• gollings

Om man har brist på B12 kan man få lite bortdomningar i vissa kroppsdelar har jag fått lära mig. Prova ät B12-tillskott kanske?

• Forsfors

gollings. oj, det visste jag inte, det ska jag prova. tack!

Svar på tråden känslobortfall på lilltå