• Anthea

Tips på handkrämer önskas

Jag undrar vad för handkräm ni riktiga torrisar använder? Själv har jag bara hittat en bra, hundens tassalva! Köpt på marknad av någon hemkokare för ett bra tag sedan, etiketten alltför sliten för att något ska kunna utläsas. Nu måste jag hitta något nytt.

Jag har provat det mesta - billiga, dyra, apotekets, hälsokostens. Jag är jättetorr, får lätt sår och röda, ömmande händer.

Jag försöker vara rädd om händerna och använda milda produkter samt handskar, men livet på landet sliter på mina händer.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips på handkrämer önskas
  • lij

Den bästa jag provat är Trinds. Hand- & nailrepair tror jag den heter. Vit tub är det i alla fall. Men den är ganska dyr, så jag försöker hitta en billgare som är bra.

Nu testar jag Lumenes, men den är inte bra. Den rosa som finns överallt (är det kanske Vaseline?) är ganska bra.

• bellis

Jag är inte direkt en torris, men ändå!

De flesta handkrämer tycker jag är urdåliga, man känner sig kladdig och äcklig och de hjälper inte alls på djupet. Lumenes har jag tyckt var helt ok faktiskt, men nu har jag hittat den bästa hittills för mina händer -nämligen Dove hand balm! HATAR andra Dove-produkter, så det var en slump som gjorde att jag testade den öht. Den sjunker in snabbt i huden och hjälper i alla fall mig! Ska köpa den så fort min Lumene tar slut!

En som jag tycker är ren skit, det är Clarins, dyr och kletig utan att göra någon som helst skillnad på djupet. Luktar tant också. Den testade jag för att den fått toppbetyg i nåt test i nån tidning. Min arbetskollega tyckte också den var ren skit. Vi har använt alla tre ovanstående på jobbet och både hon och jag har samma betyg på dem.

Ett annat tips som jag kör ibland, det är att smörja in händerna med Helosansalva under natten. Det brukar jag göra när jag blivit riktigt torr och narig på händerna, eftersom den läker sådana småsår samt återfuktar grymt bra!

Lycka till!

• Anthea

Hej!

Tack för tipsen, jag antecknar dem. Var köper jag Trinds?

Angående Helsosansalva, som vi använder flitigt både till människa och djur, har jag ett litet tips: Om ni har fått en sticka i fingret som ni inte får ut - sätt på en klick Helosan och sedan ett plåster på det och låt sitta ett tag, så drar salvan ut stickan.

• Fenomena

Försvarets hudsalva innan jag somnar, på händer (knogarna) och läppar. Det är grejer det. :) Och inga mineraloljor i, för dem som är rädda för det.

• Mrs. Simon

EN HELT OTROLIG HANDKRAM FOR TORRISAR AR La Roche-Posays handkram. Det ar ett franskt marke som finns att kopa pa apoteket i Italien (kanske aven i Frankrike
    La Roche-Posays ? Xerand- creme reparatrice pour les mains
    Gult vart!!

• lij

Trind finns i alla fall på Kicks och Åhlens, kanske på fler ställen.

• Anthea

Tack för tipsen!

Italien eller Frakrike besöker jag tyvärr inte så ofta, men de andra ska jag titta efter när jag ska till stan på fredag. Hoppas något fungerar...

• Gudde

Det finns en handcreme (passar även som fotcreme) som heter camferine. Den är jätte bra och finns att löpa på Konsum/Domus/Obs. Camferinen luktar gott och är dessutom desifincerande.

• Mrs. Simon

(kanske aven pa apoteket i Sverige var min mening att skriva....................)

• Mrs Rocha

Jag tycker oliv handkrämen är underbar. Jag kommer inte ihåg mer vad produkten heter men det finns en hel upplaga av oliv krämer m.m. och handkrämen är underbar!
    Den finns på åhlens och många fler ställen. På kicks också.

• Jen78

Har provat allt som tänkas kan då jag gjort naglar under många år, dvs allt från cremer från nagelteknologer till apotekets till ICAs. En del funkar väl bättre än andra... Stor varning för Vaseline Intensive Care som är väldigt poppis. Innehåller vaselin = skapar smörjberoende samt uttorkande. Jag fick världens eksem när jag använde den! Absolut galet!

Har dock kommit fram till följande;
    Apotekets handcreme, tror det är CCS är ok.
    Till syvende å sist, det som funkat allra bäst på mig är vanlig hederlig olivolja. Smörjer händerna innan läggdags å märker klar förbättring på händer å naglar. Dvs, behöver inte smörja mig lika ofta under dagen. Tvättar händerna ofta pga mitt jobb.. Dock ingen olja på dan, tar ju lite tid att arbeta in den + att det blir lite kladdigt så då brukar jag köra med apotekets. Är nån tub med brunbeigetext om jag inte minns fel, har den på jobbet...

• Leone

Den basta handcremen jag vet ar Neutrogena, en liten vit tub med bla/rod text och en liten norsk flagga (norsk produkt). Brukade finnas pa tex Obs och Ahlens.
    Den gar in pa djupet och laker tex sjalvsprickor och fnasiga fingrar direkt, pa en dag ar jag oftast bra igen. Dessutom lagger den som en beskyddande film utanpa handerna. Sa lange man inte tvattar handerna ofta ar det toppen (det kan kannas lite slaskigt att tvatta handerna om man just lagt pa kramen).

Dessutom ar den billig, och dryg! Den lilla tuben racker flera manader for mig.

• OktoberBrud 2005

Har haft problem med torra händer som till slut gör att huden spricker upp. Därför tyckte jag att det kunde vara värt att testa en ny kräm. Har använt Elizabeth Arden Eight Hour Cream Intensive Moisturizing Hand Treatment - puh, vilket långt namn . Det är en tub med 75 ml som är rätt så dyr (ca 180 kr) men som har funkat jättebra och den är dryg som tur var.

• miamian

Neutrogena är den bästa utan tvekan!!!Finns ingen som är i närheten att vara lika bra!!Där kan Dove o Ldb slänga sig i väggen....;)

• M.G

Den bästa handkräm jag vet är Nature´s Own´s SPA handkräm (utan mineralolja).
    Händerna blir supermjuka och inget kladd.

• sandi99

MG:
    Återigen, jag rekommonderar inte ngn att använda Nature´s owns produkter. Stöd in´te MLM företagen!

Är det ingen som gillar Niveas "handnattcreme", smörjer in den innan jag somnar o på morgonen är de som babyrumpor! Säljs på Åhléns, ICA m.m.

• brudkronan

He... jag läste trådtiteln fel, tyckte det stod "tips på handklovar önskas" så nu blev jag lite besviken. jaja... "clever people have twisted minds" som dom säger. Fniss! :)

...däremot är min favvishandkräm just Clarins Hand and Nail treatment. Bellis har rätt i sitt inlägg ovan, den luktar lite tantigt, men för mig funkar den toppen, och jag har ett jobb där jag tvättar händerna och använder handsprit ständigt, så jag har alltid torra händer men Clarinskrämen gör att jag aldrig har problem om jag bara smörjer mig ordentligt.

• bellis

Angående Clarins-krämen som jag dumpade totalt däruppe... Jag gillar INTE då krämen ligger utanpå som en äcklig film, jag vill att den ska sjunka in i huden och mjuka upp den. Så där gillar vi nog alla olika! ;) Jag dumpar den fortfarande!

Svar på tråden Tips på handkrämer önskas