• Södertjej

Konstigt kroppsligt... (kanske inget för känsliga)

Jag slutade äta p-piller nyligen efter 10 år.
    Är nöjd med att mina slemhinnor har "vaknat till liv" igen och att de inte känns lika torra.
    Men ett par gånger nu har det hänt att när jag går på toaletten och torkar mig har det kommit som en genomskinlig "geleklump" på papperet. Stor som ett körsbär ungefär.
    Vad kan det vara? Kan det vara farligt? Verkar som om det kommer ungefär när jag borde ha min ägglossning.

• Svar på tråden Konstigt kroppsligt... (kanske inget för känsliga)
  • tvillingsjäl

Ingen fara! Så där kan jag oxå ha och det kommer vid ägglossning...Eftersom man rent biologiskt ska "föröka" sig vid denna tidpunkt så ökar oxå flytningar och slemhinnefunktioner för att "ta emot" mannen så att säga... hoppas det där inte lät för knasigt! Det är iaf helt normalt, har nämligen frågat min barnmorska om detta tidigare!

• Södertjej

Puh! Skönt att höra!
    Jag hoppades att det var lugnt eftersom det i övrigt såg "normalt" ut, men jag hade det aldrig innan jag började med p-pillren.
    Hoppas att det är ett gott tecken på fertilitet!

• tvillingsjäl

Jag hade inte heller så innan p-piller! Antar att slemhinnor och flytningar förändras av p-piller...

• Hemax

Får alltid så under 1-2 dagar i samband med ägglossning! Så det är lugnt!!

• Rystall

Det är en liten slempropp som förhindar att ägget ramlar ut förtidigt om det är befruktat. Det är helt normalt och det lossnar när kroppen kommit underfund med att ägget inte blivit befruktat. Alltså inte gravid!

• Södertjej

Otroligt coolt. Tänk att man hela tiden kan upptäcka nya bisarra funktioner hos en kropp som man knatat runt med i en 25 år....

• Ann-Sofi

Schysst info Rystall!!!

Jag slutade också med p-piller i februari efter att ha knaprat i 16 år. Undrade också vad det där var men nu känner jag mig lugn och vis! :D

• Tant Pernilla

Jag hade så där både före och efter p-pillerknaprandet, och utgick helt sonika från att det var som det skulle - och det var det ju också!

• f.d. Svart brud

Rystall
    Har haft såna både när jag inte var gravid och även i början av graviditeten. Fast jag märkte aldrig av någon slempropp när jag var höggravid och vattnet gick...

• Aprilia

Passar på att ställa ytterligare en fråga i den här tråden.
    Jag slutade med mina p-piller för 3 veckor sedan och har sedan några dagar så fruktansvärt ömma bröstvårtor. Vet någon om detta har nåt att göra med kroppens omställning efter att ha slutat äta piller?
    Eller är det bara kraftigare symtom inför min mens som borde komma om 1 vecka?
    Vad tror ni?

• Tant Pernilla

Aprilia: Det har säkert med att du slutat med pillren och att mensen är på gång. Tror det var likadant för mig (minns lite dåligt nu... ).

• -svea-

Det där har jag också undrat vad det är för något...

Trodde att det var ägglossningen i sig, men det är det allstå inte...? Jag har tom frågat min gynekolog vad det var för något, men hon sa att det var ägglossningen, TACK RYSTALL FÖR INFO!!!

Ägglossningen bör allstå vara någon eller några dagar innan då eller???

nån som vet??

• majsano

..och när ni ändå är inne på det här med att sluta med p-piller...
    Jag har liksom många andra ätit piller i 16 år, dvs mer än halva livet. Planerar också att sluta bara för att se hur min kropp fungerar utan tillsatser av hormoner. MEN jag vill för den skull inte bli gravid. Kondom är dessvärre inte ett långvarigt alternativ. Vad använder ni er av för skydd? Tips är alltid bra.
    Vilka andra förändringar (både fysiska och/eller mentala) märkte ni av utom de ovan nämnda ägglossningsslemmet?

• Rystall

-svea- : Ja ägglossningen sker några dagar innan slemproppen kommer ut.

• inte min tur än

Aprilia

Har också fått jätteömma bröstvårtor, tror det kan ha att göra med att man har slutat med p-piller. Läste även att man kan få ömma och såriga bröstvårtor om man tränar och inte tar av sig den svettiga toppen och tvättar av sig ganska snart efter träningen.

Svar på tråden Konstigt kroppsligt... (kanske inget för känsliga)