• Brud 050910

Briljanter??

Hej alla!
    Nu kommer det en "dum" fråga..vad är briljanter? När vi var och tittade på ringar frågande jag vad det var för typ av sten..jag tänkte mest om det var diamanter eller någon "fusk"-sten för ringen var väldigt billig..expediten svarade väldigt snobbigt med en det-är-väl-självklart-suck att det är briljanter. Så eftersom jag kände mig så dum i affären vågade jag inte fråga utan jag får fråga er här istället! Jag skulle bli glad om någon kan reda ut detta med briljanter/diamanter för mig! Jag vill veta vad det är jag köper... Hälsningar Linda

• Svar på tråden Briljanter??
  • Meddelande borttaget
  • vintertid

Briljant är väl den vanligaste diamantslipningen vad jag har förstått? D.v.s. en "vanlig" diamant.

• lij

Ja, det de flesta tänker sig som en diamant är en briljant. Det är den diamantslipning som glittrar mest.

Små briljanter av behöver inte kosta speciellt mycket, så att ringen verkar billig behöver inte betyda att något är skumt. Speciellt om det inte är så mycket metall i den heller. Men det var en elak och oproffsig expedit du träffade på, ingen fråga är dum!!

• heffaklumpen

Vi var och provade ringar i helgen, och som jag förstod det av vår mycket trevliga expedit, så är briljanter den "rundslipade" diamanten. Den fyrkantiga kallade hon för princessslipning, vanlig i princessringar antar jag, och så fanns det rektangulära; "baguettslipade".

/H

• nettan

Haha, jag har undrat samma sak men inte förstått tidigare.
    Jag vet att det finns olika slipningar av en diamant och att en kallas brilliantslipning men ändå ser det konstigt ut när det står att det ÄR brillianter i ringen och aldrig näms ngt om diamanter. :)

Svar på tråden Briljanter??