kopparspiral utan graviditet?
undrar om någon här har kopparspiral utan att varit gravid?
undrar om någon här har kopparspiral utan att varit gravid?
Jag har kopparspiral sedan 27 år. Fick den första när jag var 16 eftersom jag inte kunde äta p-piller. Hade spiraler i 12 år med avbrott för 2 barn i tät följd. Sen spiraler igen.
Det kan vara lite marigt att få in den om man inte varit gravid. Under en period i mitten på 80-talet 'fick' läkarna inte sätta in på de som inte fött barn. Jag hade lite problem då eftersom jag inte hade nån fast gynekolog. Sen fick jag hjälp av min mors gyn. Numera har jag inte hört att det är några större problem att inte ha fött barn, men det är ju individuellt hur man ser ut osv. Försök!
Jag har kopparspiral och aldig fött barn. Det funkar jättebra men nu är snart min 5-års period ute så då byter jag nog till något mindre långsiktigt eftersom jag gifter mig nästa år och vill gärna skaffa barn efter det.
Kåär
Kan man sätta in kopparspiral på kortare perider med, typ 3 år? Hur tycker du att det varit, jämfört med p.piller tex?
åh, jag vill jättegärna ha en kopparspiral men problemet är att jag fortfarande (tyvärr) går hos ungdomsmottagningen och där ser alla barnmorskor ner lite på en, de är fruktansvärt dåliga däe jag går. väldigt konservativa, delar inte gärna ut annat än p-piller.
får ringa och fråga ialla fall, men jag vill så gärna ha och är rädd att de säger nej. behövde ni tjata?
lena sn: kan du inte gå till en privatklinik och fråga istället? du vet de brukar inte ta betalt om man besöker dem i preventivmedelssyfte..
ztar: Det har aldrig varit nån som frågat mig hur länge jag 'tänkt ha' mina spiraler! In med den bara, du bestämmer ju själv när du vill ha den uttagen.
ja.. jag ringde idag till ungdomsmottagningen.. vad hon bråkade med mig. råkade säga att jag har mensverk, då sa hon nej. men jag förklarade att jag övervägt för- och nackdelar och kommit fram till att allt är bättre än hormoner.
hon sa till slut att jag kan få mäta livmodern om den är tillräkligt stor, men att de ändå inte sätter in någon förrän hösten med tanke på infektionsrisken.
hur stor risk är det att jag är för liten? är många det? funderar om jag borde gå dit och mäta om det går överhuvudtaget så att jag vet. trist att gå hoppfull hela sommaren för att i augusti-september få reda på att det inte går.
Jag är 27 år och har inte fött barn och har kopparspiral. Satte in den för att jag var trött på p-piller och alla biverkningar som de ger.
Nu har jag haft spiralen i exakt två månader och den sitter som den ska och känns inte alls. Problemet är bara att det inte har slutat blöda än. Jag pratade med en barnmorska idag som sade att det var normalt att det tar upp till tre månader innan det slutar blöda.
Hoppas att det slutar snart för det är verkligen jätteskönt att vara hormonfri! =)
ztar
Jo, man får ha den inne precis så länge man vill men inte längre än 5 år. Sedan måste man sätta in en ny för säkerhets skull.
Jag kände mig alltid orolig när jag åt P-Piller. Det kändes inte nog säkert för min del. Spiralen har hela tiden känns toksäker vilket är jätteskönt.
Det negativa för mig har varit att min mens har blivit rikligare och mensvärken smärtsammare. Men det är det värt det för att känna sig säker tycker jag.
Jag tyckte också att det gjorde fruktansvärt ont att sätta in den men det är ju en väldigt kortvarig smärta.
Pessar är ju ett annat alternativ om man vill vara hormonfri och känner sig tveksam till kopparspiral alt. har rikliga mensblödningar redan nu. Jag ska själv testa pessar över sommaren och se om det går bra eller är för bökigt. Jag ogillar tanken på att sätta in ett föremål i mig som jag inte själv kan ta ut. Det är ju hemskt individuellt vilket p-medel man trivs med. Vill de bara pracka på p-piller får du gå någon annanstans. Lycka till!