• NokGroda

Hur flyttar man ihop?

Jag kapade en annan tråd lite, men kände att jag kanske borde skaffa mig en egen bakgård att hojta på..

Jag och min pojkvän sedan 5 mån tillbaka pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda två i ettor, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi måste helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Nu undrar jag dels om det är vanligt att flytta ihop när man varit tillsammans så här länge (kort). Det är ju iofs så lång tid att vi känner varandra väl och har hittat varandras styrkor och svagheter.. Men jag har aldrig känt så här så snabbt förut.

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

För säkert blir det en del diskussioner både om tandborsten, köket, garderoben och var skåpet ska stå..

• Svar på tråden Hur flyttar man ihop?
  • K.C

he, he.. vilken underbar tid! det är ju skitmysigt att flytta ihop! Tycker inte alls 5 månader är för kort, själv har jag ofta varit mycket snabbare än så.. Känner man att det är rätt så är det ju. Och förhållanden kan ju krascha när som helst om man ska tänka så...

Visst kan det bli lite tjafs när man flyttar från två hela och fungerande hushåll, men ta en kväll med en flaska vin och god mat och planera er nya lägenhet. Möblera och bestäm vilka möbler som ska med och vilka som får gå ett annat öde till mötes...

• Pöjk

Ja, när vi flyttade ihop 10 år sedan, fick jag sluta med att lägga smörkniven på smörpaketet och lägga in allt ihop i kylen. Detta hade jag gjort under hela min uppväxt, och det händer även fortfarande att jag glömmer mig och gör det. Ja, och så har vi olika ostar vid frukotbordet. Jag får inte heller ställa in honungen i kylen.

Det finns gott om problem när man flyttar ihop, så här vi gjorde vi:

Dagen efter första kvällen vi träffades, så åt vi frukost och sedan åkte jag hem till mig och hämtade lite grejer. Sedan bodde jag där tills vi hittade en egen lägenhet. Var inte svårt alls!

• NokGroda

K.C: ja, det är nog bäst att planera i förväg och inte bara stå där med soffor och fåtöljer och försöka sätta ner dem någonstans?

en mysig kväll med vin var en mycker bra idé - för det är vi hemskt bra på

• NokGroda

Pöjk: ojojoj! och det där med ostar och smör har vi redan upptäckt haha.. kan du fatta att han TAR PÅ OSTEN! med fingrarna! ofattbart!

men er lösning var alltså att du helt enkelt inte längre fick lägga smörkniven eller honungen i kylen? gav du med dig eller diskuterade ni eller?

• glad tjej

Angående hur länge man skall vara ihop innan man flyttar ihop är individuell. Jag och min sambo flyttade ihop efter fyra månader och bor fortfarande ihop.

Vi bor faktiskt i en etta på 36 kvadratmeter och det går utmärkt. Jag flyttade in hos honom. Jag ser som helst inga problem som kan dyka upp vid ihopflyttning. Vi valde vilka möbler vi skulle behålla och inte behålla eftersom vi dp fick två examplar av allt. Resterande sålde vi och tjänade lite kosing. saker som vi inte ville göra oss av med la vi på vinden som "sommarstugesaker". (detta kan väl bli ett problem för vissa då de inte kan komma överens om vilka saker man ska ha i den nya lägenheten)

Så det är bara säga upp lägenheten och göra en adressändring. Tänk på alla saker som du slipper att släpa frm och tillbaka mellan era lägenheter

• Mia-76

Låter jättemysigt!

Jag tycker inte att det är en omöjlighet att provbo i en etta, har flera kompispar som bott så i många år.

Prata om hur ni ska lösa det här med gemensamma utgifter såsom hyra, mat etc. Ska man skaffa gemensamt utgiftskonto, ska nån betala vissa saker och den andra andra saker eller ska ni sitta med kvitton i månadens slut osv. Finns ju många sätt att lösa det.

Prata också om "saker som ni bara inte klarar av" så slipper man onödig irritation. Om det absolut värsta han vet är hårstrån i handfatet så är det ju enkelt för dig att plocka bort dem om du vet att det är så.

Lycka till

• NokGroda

glad tjej: men vi kan inte bo i en etta. vi behöver tid för oss själva då och då.. och om han ser på tv och jag behöver plugga kommer vi krocka osv. nej, det är inget alternativ.

dessutom har han tydligen gått på en sådan nit en gång och vägrar göra om det. dvs att flytta in i den enas etta.

ja det är nämligen det andra jag skulle ta upp, att det kanske är dumt att flytta in hos den andra personen.. blir det inte fortfarande den personens lägenhet på många sätt då? måste vara lättare att bo tillsammans i något som är nytt för båda?

• K.C

NOKGRODA:
    alla ursäkter är bra, vet du...

det är ju svårt att koma över vanor, för de har man ju i sig sen alltid liksom... men å andra sidan finns det ju vanor som är lite värda att ändra - som att ta på osten med fingrarna..

• Mia-76

Nyfiken: Hur lyckas man hyvla ost utan att vidröra den?

• NokGroda

K.C: visste väl att det fanns fler som reagerar på sånt!

Mia-76: jo, man har platspåsen emellan =)

Men ni som bott ihop i ettor - hur ger ni varandra spejs? Hur länge orkar ni/har ni orkat hittills? Jag tycker det låter trångt ändå jag..

Svar på tråden Hur flyttar man ihop?