• melie

Någon med erfarenhet av antidepressiv medicin?

Kanske inte rätt forum men, finns här någon med erfarenhet av antidepressiv medicin? Kände ni av biverkningar mm?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av antidepressiv medicin?
  • Ennna

Hej på dej!
    Jag har käkat antidepressiva i två omgångar (den andra omg är nu). Utan min medicin så vet jag inte hur jag skulle ha orkat med livet! Det var svart helt enkelt!
    Från början med den medicin som jag äter idag så hade jag biverkningar, mådde illa under en period på ca två veckor, och kände mig konstig i kroppen.
    Detta var lite jobbigt, men effekterna på medicinen i längden är JÄTTEBRA!!!

Nu ser jag ljuset och solen igen!!!

Var inte rädd för att höra med din läkare om Antidepressiva om du behöver, för det kan hjälpa dig oerhört mycket!!! Alla människor har dagar som är upp och ner, vissa (jag bland annat) har perioder med djupa dalar, har accepterat det, men också konstaterat att de kan planas ut med hjälp av medicin, för jag förtjänar att må BRA!!! Det gör du med!!! Kram på dej!!!

• melie

Ennna, tack för ditt svar!
    Får man fråga hur "lusten" påverkades av medicinen?

• Ennna

Hej igen!
    Ja det får man fråga!

Min fästman brukar skämtsamt kalla mig för nymfomanen..,
    Helt allvarligt nu; jag har faktiskt inte upplevt att lusten har försvunnit under medicintiden. Då skulle jag hellre säga att lusten var minskad innan jag började äta medicinen, för då var ju allt bara svart och det var inte kul med något!

Medicinen lyfte HELA livet!

Jag tror inte att du behöver vara rädd för det! Men om det skulle hända att lusten minskar så kan du ju faktist pröva dig fram tillsammans med din läkare, efter något preparat som fungerar för just dig!

Innan jag började med min nuvarande medicin (Efexor) så prövade jag andra mediciner, men de fungerade inte för mig. Flera sorter gav ingen effekt och en sort valde jag bort då man inte kunde dricka någon som helst alkohol under medicintiden (brukar vara att man skall äta medicin till minst ett halvår efter att depressionen gått tillbaka).

Pratade då med min läkare, för jag ville ha möjligheten att dricka ett glas vin till maten ibland (kan verka fånigt) då jag upplever det som livskvalitet!

• Mily

Jag åt citalopram (eller "..pran" jag minns inte :) ) i ett år ungefär, men det påverkade mig bara positivt. Jag var ju deppig och nere innan och allt blev ljusare med medicineringen, även lusten. Så för mig funkade det bra.

• Vildare

måste tipsa om naturliga antideppressiva som inte ger samma biverkningar..johannesört...!!! har testat själv, men det tar tydligen några veckor...precis som vanlig antidepp..testa det innan du ger dig på andra sorter..för johannesört har samma effekt, fast receptrfritt. lycka till

Svar på tråden Någon med erfarenhet av antidepressiv medicin?