Laser hårborttagning
Själv har jag gjort hela benen + bikini med IPL på Ellips Kliniken här i Göteborg - efter de 4 behandlingar jag nu gjort (+ en extrabehandling på enstaka "fläckar") är jag i princip färdig! Så himla underbart !!!! Första sommaren någonsinn som jag kan låta bli att raka benen på typ 2 veckor och sedan upptäcka att oj, där var det några himla långa strån som tittade fram. Även om man är "färdig" så finns det alltid enstaka strån som blir kvar, men de kan man ju i princip plocka bort med pincett, så lite är det kvar !!
Visst har det kostat en del men känns verkligen att det är värt det!!! Kan verkligen rekommendera det!
Lojna, låter lite konstigt att de kallat dig till återbesök efter bara en månad?? Sjuksköterskan på Ellips säger att det skall ha gått ca 12 veckor eftersom cyklerna ofta är såpass långa. Efter en månad kan det fortfarande finnas hår som ännu inte lossnat och man behandlar då på redan behandlade strån = pengar i sjön.
Sepi, IPL finns på en rad olika salonger som utför mer avancerade hudbehandlingar (oftast de som gör Restylane, Botox m.m.). Finns även hos en del plastikkliniker och liknande. Se till att behandlingarna utförs av en person som är hudterapeut, sjuksköterska, läkare e.d. Vad du än gör, gå inte till Expilo i Göteborg!! Kände att det inte fanns tillräcklig kompetens där, gjorde 2 mindre behandlingar där som resulterade i brännskador som givit upphov till ärr pga att man behandlat på alldeles för hög temperatur. Efter min första behandling var huden fortfarande stekhet och rödbränd en timme efter avslutad behandling. Fick vara kvar på "observation" med kylande salvor. Hade helst velat ställa mig i en iskall dusch, kände att jag var rejält BRÄNNSKADAD. Var på vippen att ringa min mor, be henne gå ifrån jobbet ett kvarter bort och köpa is i massor. Har nu fått reda på att jag fått en total felbehandling. Man är ju endast ute efter att uppnå en "prickig" effekt, dvs. är hårsäckarna rodnade och huden relativt oförändrad är det optimal temperatur. Är hårsäckar OCH hud väldigt röd är det för varmt.
Visst känns behandlingen, vore lögn att säga något annat. De första gångerna känns mest, sedan ju glesare håret blir desto mindre känns det. Behandlar man på för hög temperatur (olika för olika personer) kan behandlingen kännas outhärdlig - då snackar vi ju "riktiga" brännskador. Så understryker än en gång - se till att personen vet vad den gör!!