• brudiår

Hur gör ni med gästerna (transport)?

Vår festlokal ligger ca 3-4 km från kyrkan, är det ok att ordna så att det står några taxi utanför kyrkan för de som inte kör och hur gör man med betalning, står gästerna för det själva, eller gör man upp om faktura?

• Svar på tråden Hur gör ni med gästerna (transport)?
  • emmael

Vi är i samma sits, men eftersom både kyrkan och festen är på landet räknar vi med att vi kan fixa det utan taxi. Vi skriver på inbjudan att de som har platser kvar i sin bil / behöver skjuts mellan kyrka och fest ska höra av sig, så får vi lösa det.

• mammacatta

jag har 2,5 mil mellan, å tänkte ev fixa nån som kör hem folk på natten. jag står för bilen, å vi pröjsar chaffisen.

• brudiår

Hmm, känner mig som en "bridezilla" när jag tänker på alla smådetaljer , men vill inte att gästerna som kommer från andra städer och länder ska stå där och vara förvirrade och inte veta vart de ska. Kanske man kan skriva i informationshäftet att de som inte kör ska höra av sig ang transport till festen.... Men jag har en känsla av att det brukar ordna sig på plats

Är det fler som kan berätta hur de har gjort eller tänker göra?

• Förlovad

Vi har hyrt en buss som hämtar alla vid kyrkan och kör till festlokalen.

• Hej baberiba

Vi har hyrt buss som kör hem gästerna på natten.

• KJ.

Vi har hyrt en båt som skall ta gästerna fram och tillbaka till festen. Festen skall vara på en ö.

• Chrisan

Vi har hyrt buss som hämtar upp före kyrkan, väntar där och sen kör till festlokalen.
    Buss går också hem sen på natten.

Ett måste då man inte kan bo på samma ort som festen är...om gästerna tar bilen dit och åker buss hem så är ju frågan hur de ska få tag på sin bil dagen efter

• Fresan

Allt kostar redan så mycket så vi la ut gästlistan på hemsidan så kan de som vill samåka.

• Lena-Marie

Hej!
    Vi valde att gifta oss där vi bor och ha själva festen 3 mil utanför. Därför ansåg vi att eftersom vi var... envisa nog... att ha festen så långt bort så var det vårt problem att fixa transporten. Det handlar om ett par tusen för ALLA gäster totalt om du hyr en buss med chaufför (som självklart ska ha mat och tillgång till typ TV eller dyligt om det är långt borta.)

Enkel lösning på ett enkelt problem.

Jo, på bussen hade vi två av gästerna som var "bussvärdinnor". De serverade Ramlösa och en spelade gitarr medan en annan sjöng och drog igång bussen. De fick även skriva varsin hälsning till brudparet ("lånade" små-pennor på IKEA...)Partystämningen var redan klar när gästerna kom på plats!

Lycka till!

• Pans

Vi har ett par mil mellan kyrkan och festlokalen. De flesta av våra gäster kommer med bil och de som inte gör det tänkte vi "klämma" in i de bilar som har plats över. Vi har försökt uppmuntra folk att meddela oss i förväg om att de behöver skjuts för att underlätta lite. Än har ingen sagt nåt, men det är ju två månader kvar så...

• Bummel-05

Vi har inte så långt mellan kyrkan och festlokalen så vi ordnar taxi åt de gäster som inte har bil (eller inte får plats i någon annan bil.)

Vi betalar kostnaden men det blir inte så stor kostnad för oss eftersom vi har ett ganska litet bröllop.

Svar på tråden Hur gör ni med gästerna (transport)?