• Carma

Jessica som överlevde

Läs artikel i Expressen "Hon fick halsen uppskuren efter tandläkarbesöket"
    www.expressen.se/index.jsp

....Läkaren ringde och sa att det var kritiskt ? Jessica svävade mellan liv och död och de var osäkra på om de skulle klara hennes liv. Allt blev svart och jag tänkte på våra små pojkar Lukas och Johannes....

Jag kommer ihåg Jessicas mamma som skrev ett inlägg om att hennes dotter var kopplad till en respirator i två veckor...

Skönt att veta att allt gått bra till slut!

Stor kram till Jessicas mamma om hon läser detta!

Bra att ni anmälde tandläkaren.

Carma

• Svar på tråden Jessica som överlevde
  • CyberPet

Fy sjutton säger jag bara! Vilken klåpare till tandläkare. Skönt i alla fall att hon klarade sig, trots allt.... fast det där ärret ser inte snyggt ut. Hoppas Jessica får ersättning för en plastikoperation för att snygga till ärret sen, så det inte syns.

Petra

• NokGroda

Men vad gjorde tjejen hos tandläkaren utan handskar och sterila instrument.. och vem i helvete hade tipsat henne om honom? och hur kan hon möjligtvis tro att det är ok att halva tanden sitter kvar? och varför åkte hon inte till sjukhus / en annan tandläkare akut mycket tidigare.. ja de skickade hem henne en gång, men man måste ju vara envis!

nä.. hur fel tandläkaren än gjorde så verkar tjejen sakna sunt förnuft och självbevarelsedrift.

• Smulu

Finns det något sätt att undersöka om den läkare eller tandläkare man ska gå till har fått någon erinran (eller vad det nu heter) Säg att jag ska besöka doktor Åke Larsson på Stockholms Lasarett och göra en operation, kan jag då kolla upp honom innan på något sätt.

• Hemax

Kommer också ihåg hennes mammas inlägg här på BT. Skönt att läsa att gått bra till slut!

NokGroda, hon kanske var så desperat pga värken att hon gick med på "vadsomhelst" för att bli av med den?!
    Dessutom tror jag att många människor
    ( speciellt de med lite erfarenhet av sjuk/tandvården ) har ett stort förtroende för läkarnas förmodade yrkesskicklighet och därmed litar blint på dem.

• NokGroda

Hemax: ja uppenbarligen. några förklaringar finns det säkert. men det är fortfarande ett ganska otroligt händelseförlopp..

• Carma

Smulu, Det kan man säkert göra hos Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Du får ta del av allmänna handlingar såvida uppgifterna inte är sekretessbelagda enlingt Sekretesslagen om myndigheternas shyldighet att lämna ut allmänna handlingar SekrL 15:4 ) I det aktuella ärendet är det dock ej möjligt ännu eftersom ärendet är fotfarande under handläggninsstadiet och allmänna handlingar skall i regel ej utlämnas före tiden för expedieringen.

NokGroda, Det är lätt att bli efterklok & dömma andra. Man ska vara glad att hon klarade sig.

• Jonnes brud

Hemax:
    Det är tvärtom. Som sjukvårdsutbildad är man ännu mer kritisk och försiktig när man behandlas för något eller ligger inlagd, för man vet hur det ska vara. Det är lättare att ifrågasätta sådant som man vet är helt galet, och man kan prata "rätt" språk. Men som sjukvårdskunnig blir man säkerligen behandlad på ett annat sätt om sjukvårdspersonalen vet om ens utbildning - en "förmån".

• blåsippa

Jonnes brud läs hemax inlägg igen !!

Hon säger ju att speciellt de med LITEN erfarenhet av sjuk/tandvården har ett stort förtroende för läkere osv.

Vi som jobbar i vården är nog oftast betydligt mer kritiska o "ställer högre krav".Ifrågasätter osv.

• Jonnes brud

Usch! Jag är visst för trött för att sitta här. Nu kan jag inte läsa ens en gång

• SYL

jonnes brud, na du ar inte trott, hemax uttryckte sig oklart, ni har bada ratt i det ni skrev!! Du menade de med erfarenhet, hemax de utan
    jag tycker axa att Jessica borde reagerat annorlunda tidigare, eller atminstone hennes foraldrar, men visst kan man tycka att vi ska kunna lita pa att vi ar i goda hander hos tandlakaren (och andra lakare etc)
    Om Jessica har en vanlig olycksfallsforsakring sa torde den tacka utgifter som uppstar i samband med detta, daribland pengar for att snygga till arr. Jag har sjalv fatt sadana "sveda, vark, arr-pengar" utan storre problem!

• NokGroda

Carma: ja och himlen är blå. man ska se saker från så många vinklar som möjligt och alltid vara kritisk och aldrig vara rädd för att ställa frågor etc..

faktiskt klarar jag av både att kritisera hennes handlande, fördöma tandläkaren OCH att vara glad att hon överlevde. SimultanGrodan!

• Cybermamman

Och jag är så jätteglad att hon överlevde!!! Heja Jessica och Jessicas mamma.

• Hemax

Jonnes brud! Tänk vad en endaste liten bortglömd bokstav kan förvirra!
    "LiteN" erfarenhet menade jag ju såklart!

• Jonnes brud

Hemax
    Ja, men jag var trött och ögnade bara igenom ditt inlägg.

• blivande fru J

Är det Nikita14 som är Jessicas mamma? Har för mig det, har dock inte sett henne här inne på ett tag.

Svar på tråden Jessica som överlevde