• lena sn

    en sista spiral-fråga

    oj ,vad jag börjar bli tjatig.. i alla fall

    har nu tid för att sätta in spiral *jippi!!!* och undrar var i mensen det är bäst att befinna sig. man ska ju gärna ha mens, men jag har för mig att någon sa att det var bra om mensen precis har tagit slut när man sätter in den, så att mensen inte blir förlängd. eller nått.

    jag äter p-piller och kan ju styra vilket skede i mensen jag är i när jag sätter in den, men vet inte hur pass mycket mens jag ska ha.

    glömde att fråga när jag ringde och nu har de inga telefontider förrän nästa vecka (för sent)

  • Svar på tråden en sista spiral-fråga
  • Swiss!

    jag satte in min spiral i onsdags, typ dagen efter att mensen tagit slut och barnmorskan sa att det var perfekt!:) nervös? lycka till!

  • lena sn

    jo, är ganska nervös, men det blir nog mycket värre när det närmar sig.

    är desto mer förväntansfull. är lite rädd att det inte kommer att gå, att jag ska vara för liten. skulle vara så typiskt när jag tror att jag har hittat något jättebra att det inte funkar.

    har det gått bra sedan dess?
    hur länge ska man vänta med sex?

  • Swiss!

    man ska vänta i en vecka med sex, tamponger och dylikt. ja, det har gått bra, har inte ont alls och blöder bara ytte-pytte-lite:) skrev om min upplevelse i tråden "hej kopparspiral". hoppas att det ska funka nu, vore skönt! barnmorskan nämnde inte ens för mig att man kan vara för liten.. tror att man får en mindre spiral när man inte fött barn. det ska nog gå bra för dig!:)

  • Swiss!

    läste din tidigare spiraltråd. fick du tid hos um eller hos en privat gyn? tråkigt om de ska vara så otrevliga på um, det är ju jätteviktigt att de är bra! men jag har inget att klaga på, de är supergulliga på um i min stad!

  • lena sn

    japp, 850 kr..

    men det är det värt för mig att dels få den nu före sommarn (ingen kan ju påstå att den har börjat än, tyvärr), dels för att bli bemött trevligt och som den vuxna kvinna jag är *hrm*

  • Frugus - fd silje21

    Oj, vad roligt att du bestämt dig! Jag kryssar fingrarna för dig och hoppas du blir nögd med dit val! Ett lite tips, ta två ipren ca en timme innan insättandet så gör det mindre ont och musklerna där nere slappnar mer av. Jag var så rädd när de gjorde det på mig att jag tog fyra ipren, vilket man egentligen inte får göra. :)

  • lena sn

    nu satte jag in en i torsdags. jag frågade om det gjorde ont, om man blödde länge efteråt och så men hon sa bara neeej då. nog för att lugna mig, men jag fick ju inga svar.

    jag blöder fortfarande lite grann, hur länge är det normalt att blöda?

    är alla här överens att man ska vänta en vecka med sex?

    hon sa att man för säkerhetens skull skulle vänta två veckor, men det är ju så länge.

  • Swiss!

    gjorde det ont? jag blödde i typ två dagar. och ja, vill du inte råka på äggledarinflammation eller nått annat jobbigt bör du vänta en vecka.

  • fruM

    jag hade hormonspriral i 4ar det fungerade bra forutom att jag fick problem med det och man ska inte fa mens men jag hade mens dock valdigt lite ochh fa dagar men eftersom jag fick lite ont i magen da o da valde jag att ta ut det och nu mar jag saa mycket battre det ar otroligt skont och slippa ha den i sig efter sa lang tid. men jag hoppas det fungerar bra for dig och att du slipper magvark ( mensvark liknande)

  • Frugus - fd silje21

    Grattis med spiralen!

    Vänta en vecka du, så sade min barnmorska. jag väntade 5 dagar och det gick bra, men man borde nog inte chansa så... Jag blödde som en vanlig mens, satte in den på dag 1, och blödde väl 5-6 dagar. Det är ungefär som min mens brukar vara. Annars får du bara vänta och se, det ger sig garanterad men tiden.
    kram!

  • lena sn

    det gjorde djävulskt ont, men jag överlevde.

    jag gjorde det i torsdagt och blöder fortfarande, dock inte mensaktigt, bara pyttepyttelite. satte in den näst sista dagen på sockerpillerveckan, hade ingen mens.

    jag vill bara prova den nu, om det går bra och om killen känner trådarna.. men jag får vacker vänta några dagar till.

Svar på tråden en sista spiral-fråga