• Jessics

Mens ? Blöder igen , HJälp !!

Jag hade mens för en vecka sedan och nu blöder jag igen !
    Någon som vet vad detta kan bero på ? Någon som varit med om detta ?
    Jag har i vanliga fall normal mens, regelbunden och så.
    Visst jag ska ringa gyn på tisdag ( är ju röd dag på måndag oxå ) Men jag får panik, det är andra gången nu, förra gången ringde jag dem och då sa de bara att de kan bero på en massa saker. Ej bra svar.

Tacksam över svar !!

• Svar på tråden Mens ? Blöder igen , HJälp !!
  • Xite

Har du varit gravid ett par veckor kanske? Tidigt missfall?

• snuttepuffan

Använder du någon typ av hormonellt preventivmedel? Det kan ge blödningar som biverkning.

Tidigt missfall är också en möjlighet, men inte så troligt två gånger i rad.

Jag tycker absolut att du ska kolla upp det, blödningar kan vara symptom på att något är fel. Se till att få en gynundersökning!

• NokGroda

av de ganska höga doserna hormoner i vissa preventivmedel kan du få (ofarliga) cystor på äggstockarna som orsakar mellanblödningar, som alltså inte är mens.

när cystan faller ihop av sig själv och försvinner försvinner även blödningen, men det kan vara bra att kolla hos gynekologen så att cystan inte är för stor..

har du ont av den?

om du har preventivmedel och byter till ett med lägre hormondos borde blödningarna sluta.

• Amris

Har du ätit samma p-piller en längre tid? Har då hört att man kan få mellanblödningar. Kanske kan det vara det?!

• joan

Är du jätteorolig kan du kanske testa med att ringa sjukvårdsupplysningen som finns i de flesta landsting? De brukar ha telefontid nästan dygnet runt även röda dagar. Även om de inte kan avgöra på telefon vad det kan vara som drabbat dig så kan det vara lungnande att få prata med någon och diskutera vad som kan ligga bakom blödningarna!

• loppalina

Hej Jessicas!

Blöder du efter samlag? Är det så kan det bero på cellförändringar. Absolut inget som behöver vara farligt men bra om du kollar upp detta snarast och kan få rätt behandling.

Lycka till och oroa dig inte i förväg innan du fått svar från din gynekolog ;)

Kram loppalina

• Brud -september

har haf så, blödde en månad i sträck, då gick jag till en gynekolog. Hon skrev ut gulkroppshormoner. Och efter det så blev jag bra.

• Jessics

Använder p-piller "Jazmin" har haft dem länge.

Det där med cysta skrämde upp mig massor.....bäst att kolla så snabbt som möjligt. PANIK !!! Bara de inte säger som förra gången , "det beror kanske på stress" ska kräva att de kollar ordentligt !!!!

• Jonnes brud

Jag blir så arg - måste man börja skrämma upp folk med cellförändringar och cancer för att de har en extra blödning. Jag tycker du ska lugna ner dig och inte lyssna på alla som försöker att skrämma dig här - trots allt är det inte så vanligt att unga kvinnor drabbas av så allvarliga saker. Om du är väldigt orolig så ringer du sjukvårdsupplysningen och berättar hur det är och beställ sedan tid hos gynekologen så fort det blir vardag.

• loppalina

Jonnes brud!

Vet inte om du inte läst mitt inlägg o hänger upp dig på just det jag skrivit. Skulle det vara så, läs mitt inlägg igen! Jag skrev att det kan vara inte att det är. Jag skrev även att Jessicas inte skall oroa sig i förväg utan att hon skall kontakta sin gynekolog!

• CyberPet

Cellförändringar kan vara högst ofarliga (och hormonorsakade). Din slemhinna i livmodern kan vara för tjock, och kroppen måste "stöta bort" den då och då (därav de "fejkade blödningarna varje månad när man går på p-piller). Så det kan hända att din slemhinna blivit tjock och kroppen blev inte av med allt och den försöker nu "städa".

Har du hemskt ont så ska du söka läkare nu, om det bara blöder "normalt" så kan du vänta till på tisdag. Du bedömer själv om du klarar av det eller inte. Själv blödde jag konstant i flera månader på grund av cellförändringar (godartade) och för tjock slemhinna. Jag fick sedan göra en skrapning och nu mår jag hur bra som helst!

Petra

• Jessics

Tack för alla svar.

Jag har inte ont. Jag blöder bara lite. Och jag har inte blivit såå uppskrämd av att läsa allt detta, tanken har slagit mig själv, min brors flickvän hade nämligen nå krux med livmodern, så jag var redan rädd från början.

men jag ska kolla upp det, känns i alla fall inte roligt.

• Jonnes brud

Vad jag menar är att man inte behöver befara det värsta så fort det är något annorlunda, som i det här fallet med en extra blödning. Det var en annan tråd uppe för ett tag sedan med ett liknande problem och genast var "alla" tvungna att berätta historier om cystor, cancer och andra saker. Jaha, och vad leder det till mer än att förvärra saker och ting. Är det inte tröst man behöver när man är orolig.

• snuttepuffan

Jag var inte ute efter att skrämmas, men jag tror att det är väldigt viktigt att man står på sig vid vårdkontakter och ser till att inte bli avfärdad med stressförklaringar. En gynundersökning är ju knappast skadlig att göra.

• Alexxa

Jag har också haft blödningar rätt som det är. Men det är faktiskt så att det beror på hur man mår, om man är stressad har mycket i livet just nu. Det stämde på mig. Det är inget farligt och kommer gå över. Kroppen styrs av hur du mår

• Soffiproppen

Äter minipiller och blöder titt som tätt... en av biverkningarna.

Svar på tråden Mens ? Blöder igen , HJälp !!