• brudaugusti

graviditet och spiral

Hur är det egentligen? Kopparspiralen gör att ägget inte fäster i livmodern?
    jag har läst på ett antal sidor att största chansen/risken att bli gravid är om man har mys _före_ ÄL eftersom spermierna då hinner upp och kan vänta in ägget som inte lever så länge.

Om vi hade sex på lördagskvällen och min ÄL var typ tisdag skulle det kunna vara så att jag är gravid nu om jag tog ut spiralen tisdag? (bm sa att det var ägglossningsdags)
    Alltså om spermierna simmat upp och väntade på ägget som då kom tisdag coh sen tar det ju tid innan det är nere i livmodern och då är ju spiralen redan borta?

Snurrig fråga säkert, men jag funderar på oddsen. LÄngtar ihjäl mig efter ett till barn och vill så gärna vara gravid, men det är kansek för mycket att önska att det tagit redan nu?

• Svar på tråden graviditet och spiral
  • Alexxa

Jag har också spiral, men det räcker med att man tar ut den så kan man bli gravid direkt

• brudaugusti

jo... jag vet.
    Följdfråga om du kan svara? Har läst att kopparspiralen förhindrar ägget att befruktas.. det borde innebära att om jag räknat med att ägget och spermierna träffats innan uttag är chansen minimal?
    (fast vissa säger att kopparen bara finns i livmoderhalsen..förstör det spermierna där då innan de simmar vidare?)

tack för svar!

Svar på tråden graviditet och spiral