• Bride2B..

Hjälp, ingen mens! När Gravve-Test?

När borde jag göra ett graviditets test? Min mens brukar normalt komma mellan 28-30 dagar från och med mensens första dag månaden innan, i detta fall fick jag min mens den 5:e maj och väntar den senast den 3:e Juni.

Jag tar inga preventivmedel, M2B och jag använder kondom, dock hade ett snabbt oskyddat sex den 3:e (tror jag, eller 4:e). Frågan är nu hur länge jag egentligen borde vänta innan jag gör ett gravve-test.. Jag har ju varit lite stressad angående jobb osv. så det tåls och tänka på.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hjälp, ingen mens! När Gravve-Test?
  • Bride2B..

förrästen så drog han sig ur innan det gick för honom när vi hade oskyddat sex. (inte mycket till hjälp men ändå)

• Ananas

När det är fråga om oskyddat sex och man inte vet när man ska ha mens så står det på testen att man ska vänta 19 dagar efter samlag.

Annars är det ju på beräknad mens första dag som man kan testa med de vanligaste testen Clearblue och Preg. RFSU säger att man kan testa en vecka innan beräknad mens men flera jag känner har testat negativt med RFSU för att senare testa positivt med CB eller Preg.

• Bride2B..

så jag borde vänta 2 veckor innan jag gör det?!

• Ananas

Menar du att du hade sex dagen innan förväntad mens? då är nog sannolikheten väldigt väldigt liten att du är gravid.

Om mensen är försenad kan du testa från den dagen du förväntade dig din mens.

Vet man inte när man ska ha mens nästa gång bör man vänta 19 dagar efter sex.

• snuttepuffan

Vad jag har förstått så kan man testa från dagen mensen är väntad, men resultatet blir mycket mer pålitligt om man väntar ytterligare en vecka och då har man dessutom minimerat risken för att mensen bara är sen och ett test förbrukas i onödan (de kostar ju pengar)...

• Rystall

Jag tror inte att du är gravid om ni hade oskyddad sex samma dag som när du borde ha fått din mens. Ägglossningen sker ju mittemellan två mensperioder.

Att du inte fått mens beror nog mer på att du har haft det stressigt och att du nog oroar dig inför detta. Slappa några dagar så ska du nog se att det kommer igång igen.

• Bride2B..

Dagens (goda?!) nyheter...
    mensen kom under lunchen!

Tack för allas svar och angagemang.
    Ni är underbart söta :)

Svar på tråden Hjälp, ingen mens! När Gravve-Test?