• Bröllopstokiig

Glasögon med "solglasögon-glas", vad gör vi?

Hejsan!

Nu är jag här igen och undrar en sak;
    Vi, eller min blivande, har kommit på att hans glasögon inte gör sig så bra på bild utomhus om det är sol ute. Det är så att de blir mörka när det är ljust ute eller när solen lyser.(Knepigt...) Ni som har glasögon vet väl vad jag menar? *hoppas*
    Vi ska inte ta fotografbilderna utomhus, men jag har en syster som ska ta utomhusbilder på oss och det är ju inte så vackert om man inte ser hans ögon för att det ser ut som om han har solbrillor!
    Nu undrar jag, KAN man gå till en optiker och "låna"(kanske måste lägga en liten handpenning eller nått sånt...) ett par liknande bågar med vanligt fönsterglas eller plast i? Finns det någon optiker här som vet nått eller finns det andra som haft samma problem, HUR löste ni det då?

Tacksam för era svar!

Mollie

• Svar på tråden Glasögon med "solglasögon-glas", vad gör vi?
  • Bröllopstokiig

Oj, vilket problem! Mycket att tänka på verkligen inför bröllopet!

Jag tycker att du ska prata med optikern, de borde ju gå med på det. Man brukar ju få låna hem bågar när man ska välja nya, så det borde inte vara några problem.

Själv tänker jag ha linser dagen till ära, men är man van vid glasögon vill man kanske ha det på bröllopskortet också så att man känner igen sig själv på bilderna.

• Bröllopstokiig

Exakt! Man vill känna igen sig själv! Ärligt talat så ser han inte klok ut utan glasögon... *skratt* Nådå, skämt å sido, men han har ALLTID dem och varför skulle han då inte ha dem just den dagen??

Hoppas nån mer vet nått!

M.

• Bröllopstokiig

Jag gick till min optiker och sa som det var: jag vill inte se ut som en terrorist på mina bröllopskort. Det var inga problem. Optikern hittade mina bågar i affären och lade undan dem. Jag ska hämta dem imorgon och använda dem med fönsterglas i under fotograferingen. Sedan byter jag till mina vanliga till vigseln och festen. Jag måste ju kunna se min blivande man...!

• Bröllopstokiig

Hos de flesta optiker så kan man låna hem bågar för att känna sig för.
    Det kostar inget.
    Ni kan ju dra en rövare o säga att sambon funderar på att köpa nya - då blir de nog väldans samarbetsvilliga!

• Bröllopstokiig

Jag arbetar som optikerassistent i Stockholm och det brukar aldrig vara några problem att få låna hem några bågar en dag eller två. Vissa vet jag tar en liten deposition men det kan det kanske vara värt ändå, pengarna får man ju tillbaka.

• Bröllopstokiig

Glömde skriva att bågar man lånar hem har ju inga riktiga "glas" i utan provskivor som är obehandlade och man bör tänka på det när man ska fotografera eftersom det kan bli mindre snygga reflexer av provskivan, man kan se ut som att man har två mini-speglar i ögonen. Ett alt är att be din optiker att ta ut provskivorna så du bara har bågen.

• Bröllopstokiig

När jag gifte mig förra gången ville jag att vi skulle ta bilderna utan glasögonen. Då sade fotografen att man kunde få en väldigt konstig blick om man var närsynt och itne kunde fokusera ordentligt. Lite i stil med fylleblick. Är det ingen annan som hört det?

• Bröllopstokiig

Maria 29/6,
    Vår fotograf sa inget om något sånt. Min man har alltid glasögon, och när vi gifte oss förra sommaren tyckte fotografen att vi skulle låna bågar utan glas. Det finns risk för reflexer i glasen vilket gör att fotografierna inte blir så fina. Eftersom min man bara ser klart 5 cm framför sig utan glasögon lånade vi inte några bågar utan glas. Han ville ju se mig och allt annat även under fotograferingen, och vi tyckte liksom att det var fotografens problem att se till att det inte blev konstiga foton pga reflexer i glasögonglasen.

• Bröllopstokiig

Gift Ansing!
    Håller med dig om att fotografen borde kunna se till att det inte blir reflexer. Det kanske är olika med olika fotografer vad de tycker är svårt att få till? ofokuserad blick eller inga reflexer? *L*

• Bröllopstokiig

Maria 29/6!
    Jag kan ju berätta att bilderna blev jättebra! Inga reflexer i glasögonglasen och helt fokuserad blick. Jag tror att fotografen blev lite "nervös" när vi kom in och pratade med honom ett halvår före bröllopet. Då hade vi glasögon på oss båda två, och det är nog mer komplicerat att undvika reflexer med två "glasögonormar" framför kameran. På bröllopsdagen hade jag linser, så då var det nog inte så knepigt ändå.

• Bröllopstokiig

Jag är fd optikassistent och håller med gift Ansing och Maria om att det är fotografens jobb att se till att det inte blir för mycket reflexer på bilderna. Problemet är bara att 'riktiga' glas oftast är antireflexbehandlade just för att man ska slippa onödiga reflexer och därför relativt lätthanterliga för fotografen.

Plastglasen som sitter i demobågar däremot har inte sådan behandling och är dessutom ofta ganska tjocka och definitivt repiga och av dålig kvalitet. Jag tror att det är näst intill omöjligt för en fotograf att undvika reflexerna när man har demobågar.

Mitt tips är således att antingen skippa bågarna helt alternativt att ta ur glasen. Risken är annars att det i stället för mörka glas blir vita och det är ju inte så skoj.

• Bröllopstokiig

Kommer kanske med ett knepigt förslag, men går det inte att antireflexbehandla "provglas". Måste tillägga att jag inte vet vad det kan kosta eller om det överhuvudtaget går. Men kanske en nödlösning?

Lycka till! - jag har samma problem med en av mina tärnor....

• Bröllopstokiig

Solglasögon är ju det coolaste man kan ha, när jag och Ann Britt gifte oss hade vi tvång på solglasögon även i kyrkan. Nu hade vi ju även Kal P Dals ”tuffa Uffe” som bröllops marsch, och hade dessutom 16 Harley Davdson hojar varvande i en egen variant av sabel gata bär vi kom ut, men ändå.

• Bröllopstokiig

Helmer.
    Det är nog inte min stil att ha solbrillor på mig och min blivande på vår bröllopsdag...

Ni andra;
    Alltså så ska man låna BARA bågar utan glas i? Med provglas så ser det inte klokt ut och med hans egna solbrille-glas så ser det inte heller klokt ut, är det de som vi kommit fram till??

Tack!

• Bröllopstokiig

Mollie, annars kan ni ju i och för sig bara plocka ur hans nuvarande glas ur bågarna. Fast det förutsätter i och för sig att någon av er är lite flink med den lilla skruvmejseln och att ni håller koll på skruvarna. Om ni lånar bågar är det bara att trycka ur demoglasen ur bågarna inför fotograferingen och när det är klart trycker man i glasen igen. Dvs inget skruvande behövs.

• Bröllopstokiig

Sara H;
    Det lät ju praktiskt! Kankse vore nått! Tack för tipset!

M.

Svar på tråden Glasögon med "solglasögon-glas", vad gör vi?