• Magdalen

Hormonspiral??? någon??

Vad har ni för erfarenhet av hormonspiral??? ska sätta in i morgon...

• Svar på tråden Hormonspiral??? någon??
  • StinaS

För min del har jag blandad erfarenhet.
    Hade först en i fem år och kände inte av några bieffekter (trodde jag). Å andra sidan undrar jag om den var så stark som den skulle vara. Jag hade mens hela tiden, något som man normalt sett inte skall ha.

Sedan bytte jag till en ny spiral efter fem år. Mensen upphörde helt och hållet, vilket gjorde mig väldigt nöjd eftersom det var vad jag varit ute efter redan med den nya spiralen. Däremot började jag bli nedstämd och ledsen. Något som jag inte alls kopplade ihop med spiralen. Till sist fick jag rådet av barnmorskan att ta ut spiralen eftersom nedstämdhet är en av de vanligaste biverkningarna av just hormonspiralen. Och saker och ting blev bättre. Så spiralen hade tyvärr påverkat mig på ett inte så trevligt sätt.

Att sätta in den har jag inte tyckt varit besvärligt någon av gångerna, trots att jag inte fött barn. Sista gången gjorde det däremot ont när de mätte livmodern.

• blåsippa

Över vägande bra!

Gick bra att sätta in den , kändes lite obehagligt en stund men inte ont.Efteråt hade jag lite ont i magen den dagen , lite som mensvärk, hjälpte med ipren el alvedon.

Fösta månaden kanske två så blödde jag pytte lite nästan varje dag.Men bara någon droppe. Tyckte inte det var så besvärligt men eftersom jag haft väldigt riklig mens tidigare så var jag glad att slippa det i vart fall!

Sedan hade jag ingen blödning alls på drygt ett år. Nu har jag som lite mens ungefär var 6e vecka el så , har inte så stor koll då jag inte har ont o det bara kommer väldigt lite i 3-4 dagar. Tros skydd räcker gott o väl!

Har ej märkt av deppighet eller nåt liknande. Min kompis som också har hormonspiral mår också bra o har inga blödningar alls.

• Magdalen

Insättningen gick jättebra, nu får jag hålla tummarna att den inte påverkar mig negativt!!!

• StinaS

Om man inte testar så får man ju aldrig veta!

Svar på tråden Hormonspiral??? någon??