• TärnanMalin

Går ni upp när ni har mens?

Brukar ni gå upp i vikt (vätska) när ni har mens? Vilka dagar går ni upp? När har ni gått ner till det normala igen? Går man upp mer i vikt när man har riklig mens?

Nu låter jag som om jag snart ska in i puberteten haha :D men jag hoppas någon vill svara på mina frågor...

• Svar på tråden Går ni upp när ni har mens?
  • Ellte

Japp, jag går upp den veckan jag ska ha mens... Inte UNDER själva mensen utan innan alltså. Sedan försvinner det när mensen tar slut...

Dessutom går jag upp när jag har ägglossning ;) Ett medicinskt under..eller monster...eller nåt ;)

• TärnanMalin

Tack för svaret!

Så du är inte i din normala vikt förrän när mensen har tagit slut? Alltså:
    Dagarna innan mens: Går upp i vikt
    Under mens: Man slutar gå upp men väger samma
    När mensen är slut: Går ner i vikt till det normala igen.

Är det så här det fungerar?

• Ellte

Jag väger mig bara en gång i veckan så jag vet inte så exakt...

• Hemax

Jag väger mig typ aldrig... *ångest*
    Men dagarna före mens och under mensens första dagar märker jag att jag samlar på mig vätska! Märks mest i händerna/fingrarna och så putar magen lite mer än vanligt... Eller har det att göra med att jag äter som en häst under pms-dagarna?! Jo, kanske...

• suslof

Jag går upp jättemycket, har så lätt att dra på mig vätska.. Det mesta jag gått upp innan mens är 4 kg!! Får inte på mig brallorna ens en gång.. inte kul! Ska dock kontakta en läkare och se om jag kan få något vätskedrivande preparat när det är som värst, det är inte kul att känna sig som en flodhäst...! :(

• Leone

Gar alltid upp veckan innan mens, minst ett par kilo. For mig funkar det sa att direkt nar mensen startar gar jag ner det mesta jag samlat pa mig i vatska ocksa, sa mot slutet av mensen ar jag tillbaka pa normalvikt igen.

•  ~carpe diem~

Jag har hormonspiral och därmed ingen mens,men ägglossningen.....den är inte att leka med.
    Samlar på mig västka, ont i äggstockarna när jag går, mycket gaser under fyra dagar, och fruktansvärt trött och håglös,kul......

• Mrs. Robinson

Fore mens och under agglossning: ibland upp mot 3-4 kilo.

Sista dagarna pa mensen: Snyggast och smalast!

Fasen vad konstiga vi kvinnor ar.....

:)

• Pyssetroll

Det är helt normalt och mycket vanligt att gå upp några kilo i vätska runt ägglossning/mens. Detta beror på att det hormon i kroppen som sköter upptaget och regleringen av vatten i kroppen är mycket likt östrogen. När man har höga doser av östrogen i kroppen som man ju har runt ägglossning/mens så "misstar" kroppen östrogenet för det andra hormonet (aldosteron) och absorberingen av vatten ökar vilket leder till att man samlar på sig mer vätska än normalt. Kanske kan vara kul att veta ???

• Ellte

Mycket skoj att veta att det är fler som går upp runt ägglossning... Alla brukar titta på mig somom jag är ett UFO när jag säger det :D

• *Blomman*

Min mage sväller upp under mensen men jag märker ingen skillnad på min vikt.

• fashiongirl

nopp känner mig dock väldigt svullen i hela kroppen men jag väger inte mer

• Millemo

Jag går oxå upp ett eller två kilo...

Svar på tråden Går ni upp när ni har mens?