• Tigriz

Känna sig tjock efter viktnedgång?

Jag har under drygt en månad gått ner 5 kg, och har ytterligare 5 kg att gå ner till min målvikt. Men nu har en konstig känsla infunnit sig, jag känner mig tjockare än någonsin! Och då försvinner liksom motivationen också...
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Känna sig tjock efter viktnedgång?
  • f.d. Svart brud

Det är vanligt att man inte riktigt kan identifiera sig med sin viktnedgång, särskilt om det gått rätt fort och om man går ner mycket.

Jag har precis gått ner 10 kg och känner mig lika fet som vanligt. Men jag har ju en del kilon kvar att gå ner också...

En väninna till mig hade gått ner ett par storlekar under en vår. Hon är kort, så medium var en stor storlek för henne. Hon provade och köpte fortfarande kläder i stl M, fast hon gått ner till XS. Hon fattade inte att hon blivit smal förrän hennes mamma tog fram kläder i rätt storlek och bad henne prova dem.

• Ellte

Oh ja vad jag känner igen mig... Jag har gått ner ca 27 kilo (majlåååård :D) och är inte helt klar än men känner mig fortfarande som en val :?

Ett klart exempel på detta är när jag fick råd om träning för mina axlar av en idrottspedagog som bl.a skulle visa mig hur jag gör armhävningar på en pilatesboll. Jag tvekade som tusan när hon sa att JAG skulle LÄGGA mig PÅ bollen...varpå hon bara skrattade och sa "Du VÄGER inte så mycket längre" ... Tankeläsare är hon tydligen också ;)

Jag undrar hur lång tid det kan ta innan jag ser mig som normalviktig...vilket jag faktiskt ÄR... Jag har varit överviktig hela livet (=snart 30 år) så det lär inte gå ur huvvet på några dagar...

Mitt förslag till dig är: Plocka fram ett foto från förra sommaren...gärna i bikini eller så...och be någon ta ett liknande foto på dig nu... Sätt dig ner och titta på dem. Då kan du iallafall SE skillnaden och försöka övertala din hjärna :)

Du är för övrigt kanonduktig! Det är skitjobbigt att gå ner i vikt, inte minst med motivationen...

• Tigriz

Tack snälla ni, nu känns det lite bättre, men det är ju lite märkligt att man reagerar så på sin egen kropp, den har man ju liksom med sig överallt, och den borde man ha super koll på!

Svar på tråden Känna sig tjock efter viktnedgång?