• Ubangie

Någon som lyckats med Atkins??

Hej. Vill gärna veta om det finns någon som lyckats gå ner (och hålla vikten...) med Atkinsdieten.? Har läst en hel del och tycker att den verkar vara något för mig. Men det är ju alltid roligt att höra hur det gått för andra. Någon som har tänkt börja med Atkins nu? Så kanske vi kan sporra varann?

• Svar på tråden Någon som lyckats med Atkins??
  • FRU Elli

hej!
    Jag har gått på atkins och gick ner i vikt. det jag itne tyckte om var att den är lite för extrem. Kan vara svårt att leva på den dieten. Jag skulle rekommendera en annan diet som heter "the south beach diet". man kan säga att det är en atkinslight version. Man äter lite mer kolhydrater men mindre fett. så viktnedgången blir ungefär densamma skulle jag tro. Lycka till!

• Sussili

Jag har också gått på Atkins, gick 10 veckor på introduktionsfasen. MEN, trots att jag följde exakt och inte fuskade så gick jag ENDAST ner 3 kg (de 2 första veckorna). Detta, trots att jag har ca. 30 kgs övervikt. Samma sak var det för min sambos 20-åriga son, han minskade endast första veckan, detta trots att han väl väger ca. 150 kg. Min sambo däremot gick ner ca. 10 kg på dessa 10 veckor, så jag tror tyvärr att det slår lite ojämnt.

• *tildis*

Jag gick på atkins tidigare, och jag har aldrig mått sämre i hela mitt liv. Hade nästan alltid ont o magen, gaser och förstoppning varvat med diarré. Nu har jag gått över till GI igen men drar in på ris, pasta, potatis, vitt bröd mm och äter det mycket mycket sällan. Väljer istället surdegsbröd med hela korn, massor av protein och frukt och grönsaker till varje mål. Lunch och middag halva talriken grönsaker. När jag gick på atkisndieten orkade jag inte träna effektivt. Nu springer jag flera ggr i veckan. Om jag var du skulle jag prova GI eller south beach istället. Tror inte Atkins induktion är så bra för oss kvinnor, men man ska aldrig säga aldrig. Min kropp protesterade totalt, men det ör inte säkert din gör det? Men Jag rekommenderar GI.

Lycka till hur du än gör!

• tvillingsjäl

Var det nån som såg kalla fakta igår om Atkins dieten? Ganska intressant...dom hafe gjort vetenskapliga undersökningar med testpersoner för att se om det verkligen var som Dr Atkins sa att man genom ketoner förbrännde mer i vila och om man helt enkelt "kissar" ut fler kalorier än någon som bara åt kalorifattigt...det visade sig att det var ca 22 kaloriers skillnad....dessutom finns det ännu inga långtidsstudier som visar på effekterna av dieten..men man tror att njurarna kan ta skada, bröstcancerrisken ökar och ev tjocktarmscancer pga den fiberfattiga dieten..ganska läskigt tycker jag!!

Så det som dessa undersökningarna kom fram till var att orsaken till att man går ner med atkins är helt enkelt att man får i sig mindre kalorier, alltså på samma sätt som personer som äter kalorifattigt och orsaken är allt protein man stoppar i sig..å protein mättar mer...

• melie

Jag har läst rätt mycket näringslära och tror att det finns bättre "dieter" än atkins. Jag dieter kan vara en bra start för några men jag tror det är bättre att på en gång hitta en "diet" man kan leva med. Som någon tidigare skrev så tror även jag "south beach" dietern är en mer hälsosam diet då den innehåller mer kolhydrater och nyttigt fett. Men som sagt så tror jag det är bättre att hitta en kost och en livsstil man kan leva med. JAg själv skulle aldrig kunna leva på en kost med minimalt intag av frukt och en massa kött och fett. Urk!

• tvillingsjäl

nej jag skulle inte heller klara av att leva så, jag tror personligen att atkins diet är skadlig i det långa loppet, man ska inte hålla på för länge, men det gäller nog för alla såna här "dieter". jag håller mig till att laga hälsosam mat och träna mycket!

• tvillingsjäl

Vetenskapens värld hette programmet...inte kalla fakta....

• Leone

Min jobbarkompis gick ner 7 kg med Atkins pa ca 4 veckor. Nar hon borjade ata 'vanligt' (nyttigt men med kolhydrater) gick hon upp de 7 igen, plus 3 till. Det funkade inte i langa loppet att dricka buljong till lunch och forsoka jobba pa eftermiddagen, hon var standigt hungrig (och med ett j*a humor, som tyvarr gick ut over oss andra...) och hade huvudvark pa grund av bristen pa kolhydrater.

Nu har hon gatt med i viktvaktarna och har borjat ga ner igen, och forundras over hur mycket hon 'far' ata.

• tvillingsjäl

är du säker på att det var med Atkins? För med atkins lever du inte bara på buljong eller konstiga pulver, utan tanken är att du kan äta hur mycket du vill fast enbart om det är protein eller fett...inga kolhydrater! Så du behöver inte vara hungrig med atkins, snarare är du mätt eftersom du proppar i dig en massa protein! Däremot kan man nog börja må lite illa...

Svar på tråden Någon som lyckats med Atkins??