• action

Tips på låt med kristen touch?

Dessa solosånger... Vill hitta en bra en med text på svenska, med lite kristen touch. Vi är båda troende men inte våra familjer, så det får inte vara för mycket halleluja. Ändå vill vi att vigseln ska få vara en cermoni där det märks vad vi står för. Några tips?

• Svar på tråden Tips på låt med kristen touch?
  • Karin78

Psalmen Guds kärlek är...
    Den är jättefin!

• jennyberg

Carola har väl mängder med fina sånger med lite kristna inslag?

• KL78

"Så länge jag lever", den tycker jag är passande...

• Vickan7

Vi hade Ännu en dag (Carolalåt) och den passade perfekt!

• dubbelbröllop05

Jag har en skiva med bandet B.I.G (brothers in God). De var med i melodifestivalen för några år sedan. Deras låtar är skrivna så att för en icke kristen handlar det om kärleken mellan ene kvinna och en man, men som troende förstår man att det är guds kärlek till människan...tycker jag iallafall...och som någon tidigare sa, Carolas låtar är ju ofta så!

• Cybermamman

Har inget tips men måste bara säga att jag blev så glad när jag läste din rubrik. Oftast brukar frågan vara ställd tvärtom på något sätt...

Önskar er ett fantastiskt bröllop och ett härligt liv!!

• Olga77

Min syster och hennes man hade "Till din blomstrande äng" av Tomas Boström på sitt bröllop. Den tycker jag är jättefin och för dem var det nog en form av kompromiss eftersom hon är kristen men inte han och texten kan tolkas både som en kärlekssång mellan människor och till/från Gud.

Är inte helt hundra på texten, men det är någonting i den här stilen:

Du har aldrig begärt av mig att jag ska skriva kärlekssånger.
    Du har aldrig begärt av mig att jag ska måla ditt porträtt.
    Du har aldrig begärt av mig att jag i ångest skuld och ånger
    jämt ska veta det som är riktigt och alltid tro det som är rätt

Får jag hålla din hand.
    Får jag kalla dig vän.
    Får jag dela ditt ord och din tro.
    Får jag komma ibland till din blomstrade äng där ett frö av förlåtelse bo.

Du har aldrig begärt av mig att jag för dig ska gå på vatten.
    Du har aldrig begärt av mig att jag ska göra det till vin.
    Du har aldrig begärt av mig att jag ska tända sol om natten.
    Nej, det enda du har bett om är att... (minns inte riktigt) ...få vara din.

Jag tror att den finns med i Psalmer ur 90-tal, så det går kanske att ha den som psalm om man vill. Min syrra hade den dock som solosång.

I övrigt tycker jag att Tomas Boström har skrivit jättemånga vackra kristna visor, med fina budskap och inte så mycket "halleluja"... Ingmar Johansson kan kanske vara ett annat tips.

Lycka till!!

• dubbelbröllop05

Tror sista raden är: Nej det enda jag har bett om är att få tro att jag är din...

• Zandrisen

Uno Svenningsson skriver underbara låter, ofta med lätt kristen toutch!

• Betania

Vi har sjungt "så länge jag lever" på bröllop. Passar jättebra.

På vårt eget bröllop hade vi "Jag kan inte leva utan dig" av Edin/Ådahl. Passade hur bra som helst på både kärlekstemat och "Gud"-temat. Finns fler Edin-Ådahl låtar som passar.

Låtar med engelsk text finns det givetvis miljoner av, man kan alltid ta en favorit och göra en egen översättning!

• princess to be

Carolas "nær løven faller" ær væl egentligen skriven till Gud "...som himlen runt vår jord ditt ord består..." men ær ju jættefin som kærlekssång till din ælskade också.

• princess to be

Kom på en till fin: "Can't live a day" med Avalon. SUperduperfin!

• Betania

Can´t live a day hade vi på vårt bröllop, den är underbar. Inte på svenska dock... Men som sagt, en egen översättning funkar alltid om det nu måste vara på svenska!

• action

Oj, vad glad jag blir att ni engagerar er! Extra glad blev jag när jag såg Tomas Boström-låten föreslagen! Han var min konfirmationspastor och kommer förhoppningsvis på festen. Han kunde tyvärr inte komma på vigseln eftersom han skall sjunga på ett annat bröllop då... Annars hade han fått sjunga just den. Nu känns det som om "det skulle varit han" om mina tjejer skulle sjunga hans låt.
    Carolas "Så länge jag lever" tror jag blir församlingssång. Den var med på min blivandes dop förra året! Så jag log åt det förslaget också! Vi ska också använda hennes "Din trofasta kärlek" under förbönen för oss, så det får nog räcka så med Carola... Men hon är grym!
    De andra får jag kolla upp! Tack för tipsen!

• 27Augusti2005

Måste bara få tipsa om ¨Nu är tid att leva.¨ av Åsa jinder
    Jättefin och lagom kristet för alla!

• syster_Kristin

Jag håller med 27Augusti2005 om "nu är tid att leva", den är så fin!

• *bruden*

Åh, måste bara få komma med ett engelskt tips i alla fall: I will be there med steven curtis chapman. Den är underbar. Otroligt vacker...

Vi valde att ha några lovsånger i början (som inte var alltför "halleluja" steven curtis shapman-låten i mitten av vigseln och en vanlig poplåt som avslutning.. Väldigt lyckad blandning tyckte både de kristna och okristna vännerna. Lycka till och grattis!

• Jeppis

Jag måste passa på och fråga var man kan hitta noter och texter på kristna sånger?

Svar på tråden Tips på låt med kristen touch?