• confetti

cysta på äggstocken

Halloj!

Har fått veta att jag har en cysta (3cm) på ena äggstocken. Vet någon hur lång tid det brukar ta innan en sådan försvinner?

Jag tror det kan vara därför jag har mellanblödningar... Lite jobbigt nu när det är sommar.

• Svar på tråden cysta på äggstocken
  • Amaria

hejsan tjejen.
    har själv haft problem med cystor.
    Det är inte säkert att de försvinner av sig självt, en skrapning kan behövas om de sitter så att det irriterar på något vis.
    Annars är det inte omöjligt att den får vara kvar så länge det inte rör sig om en elakartad cysta.
    Har haft cystor till o från sedan jag var 15, är nu 24.
    mellanblödningar kan vara ett symptom du kan få leva med.
    efter skrapningar jag genomfört har de dock avtagit betydligt.
    hoppas att det går bra, kramar

• NokGroda

jag hade bara mellanblödningar och cystor när jag hade implantat. nu med p-ring har de försvunnit. min senaste cysta innan jag bytte var väldigt stor lite över 3cm tror jag. den gick bort på två veckor ungefär.

byt preventivmedel. det är förmodligen det det beror på.

• Limegirl

Nu vill jag verkligen inte skrämma upp dig men håll koll på den och se till att få komma till sjukhuset i tid. I våras upptäckte man att jag hade en cysta och den gynekologen jag var hos skulle göra allt för att jag skulle få komma in till Huddinge så fort som möjligt. Det tog 2 månader innan jag fick en tid. Men jag hann aldrig gå dit för dagarna innan fick jag 40 graders feber (som iallafall jag tror berodde på cystan men det är inte konstaterat). När de undersökte mig var den 10x15 cm stor och de tog bort den direkt med titthåls-operation. Idag ringde läkaren och meddelade att det inte var cancer i den vilket jag inte heller trodde. Det jag vill ha sagt iallafall är att hålla koll på sina cystor, trots att de flesta är ofarliga men att ligga på sjukhus i fyra dagar med så hög feber är inte roligt.

• Limegirl

Glömde skriva att de fick ta bort ena äggstocken men vad jag har förstått så klarar man sig utomordentligt med bara en.

• *Blomman*

Kan cystor försvinna efter en tid?

• Forsfors

Jag hade en sk blodfylld cysta för inte så länge sedan på ena äggstocken, tror att den var 2x4 cm eller något sådant den upptäcktes när den sprack, vilket gjorde jätteont, jag trodde att jag fått blindtarmsinflammation, men smärtan gick över efter några timmar, det var inte farligt, bara obehagligt. Jag fick inget mot den, utan jag fick komma på återkoll 4-5 veckor efter jag varit där akut, och då hade cystan försvunnit av sig självt, jag hade också problem med mellanblödningar, de försvann när cystan försvann, men har kommit tillbaka nu igen. Har hört att en del får p-piller mot cystor, alltså som medicin.

Svar på tråden cysta på äggstocken