• Candy-Candy

Svårt för tillit...

Med 25 år på nacken och en drös lögner i bagaget (mina egna och fd pojkvänners) har jag ytterst svårt att lita på killar? Det verkar vara så lätt att dra en lögn för att bibehålla husfriden / undvika en konflikt / få någon i säng eller för att boosta sitt ego. Detta har resulterat i att jag också börjar få problem i min nuvarande relation (pojkvän sedan 1 år tillbaka) och jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att komma runt det.

Jag har själv varit ärlig så här långt i förhållandet men jag känner mig liksom inte trygg om jag inte vet att jag har ?full koll? så den sista tiden har jag börjat söka efter information som aldrig varit menat för mina öron eller ögon. Jag helt enkelt snokar för att skaffa mig en bättre bild av sanningen. Det vill säga, något som kanske bevisar att min sockersöte drömprins som gör allt för mig minsann inte alls är så ärlig och fin som han låter mig och alla andra tro.
    Givetvis blir jag också sårad och svartsjuk för minsta lilla som jag lyckas hitta och eller tror mig ana? Ett suveränt exempel på detta är att jag kom på mig själv med att vara vansinnigt svartsjuk på någon gammal tjejkompis han tydligen var olyckligt kär i flera år innan vi träffades. Fånigt, jag veeeeet? Men jag kan ändå inte släppa det. Vem tusan är den här tjejen som krossade hans hjärta och gjorde honom livrädd för att öppna sitt hjärta igen och vad sjutton händer om hon tar kontakt med honom i framtiden??? Jag kan liksom inte låta bli att oroa mig. Vilket också gör att jag anstränger mig något fruktansvärt för att vara så "bra som möjligt" så att han inte har någon anledning att lämna mig för någon annan. Slitsamt för själen, jag lovar!

Nåja, vi planerar att bli sambos i slutet av sommaren och eftersom jag verkligen inte vill något hellre än att vara lycklig tillsammans med den här mannen(som skämmer bort mig med kärlek och uppmärksamhet och som jag vanligtvis har så himla kul ihop med) så vänder jag mig till er för råd och hjälp?

Bör man lita på någon och i såna fall, hur sjutton bär man sig åt??

Jag är sååå rädd för att bli sviken igen att det känns som jag gräver min EGEN grop den här gången? -Hjälp!

• Svar på tråden Svårt för tillit...
  • smul

Fortsätt att vara ärlig mot honom och prata om allt med honom. Om du är orolig för att han skulle lämna dej, berätta det och se vad han svarar. Eftersom han vill bli sambo är det troligtvis ett självklart svar som kommer (att du inte behöver oroa dej, han står vid din sida). Med en bra komunikation i förhållandet behöver du inte gå och oroa dej i onödan och ni kommer att komma mycket nära varandra. Lycka till.

• StinaS

Jag har haft exakt samma problem. Och det är inte något man blir av med hur som helst. Men för min del har jag lärt mig att jag MÅSTE lita på människor. Man får träna sig på att göra det lite åt gången på något sätt. Och det GÅR att ändra sig. Jag har gjort det.

Jag är uppväxt med en far som var en patologisk lögnare (inte min definition han VAR faktiskt det) så för min del var det djupt rotat. Men jag har fixat det! Man måste tvinga sig själv att inte lägga sig i, att inte låsa in sig i sig själv och att lämna över till den andra. Det är verkligen skitjobbigt i början, men till slut så mår man verkligen bra.

Och så måste man lära sig att ibland så kanske man blir besviken också. Men så är det i livet. Och ofta så har människor inte menat ett dugg illa utan det har bara blivit så.

Så tvinga dig själv att lita på människor. En sak i taget. Inte allt på en gång.

• Stjärna

Förstår precis vad du går igenom men har tyvärr få råd att ge.

Försök att samtala med honom om detta, så att han vet vad som gnager dig. Bjud in honom i dina inersta tankar och funderingar på ett mjukt sätt. Förklara för honom att lögner i ditt tidigare liv har gjort att du har svårt att lita på andra människor.

Diskutera i vart ni står i olika situationer som kan uppstå, gränser för otrohet mm. Så att ni har klara, gemensamma gränser.

Det finns ingen formel för att lita på människor, inget trollspö. Även om det kommer att ta lite mer tid än för andra, så tror jag att din pojkvän kommer att få din tillit. Och ja, det är förnuftigt att lita på människor, om de håller vad de lovar.

Svar på tråden Svårt för tillit...