• melie

Ny tråd kring antidepressiva läkemedel och alkohol...

Ni alla som ätit antidepressiv medicin, hur gick det att kombinera läkemedel och alkohol? Vilket/vilka läkemedel har ni äteity då? Väldigt tacksam för svar!
    Mvh Lie

• Svar på tråden Ny tråd kring antidepressiva läkemedel och alkohol...
  • Nyfiken gul , nu fru

man ska ALDRIG kombinera antidepp med alkohol!!!

jag skulle inte ens ta risken att dricka en lättöl till lunchen...

jag har ätit massor av diverse antidepp o fått många o långa förmaningar om att låta bli alkohol...

förhoppningsvis äter man inte dessa mediciner så länge så man kan nog under denna tid faktiskt låta bli alkoholen...

• Frugus - fd silje21

Har druckit alkohol många gånger när jag gick på citalopram 20mg. Märkte ingen skillnad och läkaren sa inget om att man inte fick dricka alkohol medan man tog de. Har inte blivit skadad vad jag vet. Jag känner också många som äter antidepressiva och dricker, så så farligt kan det då inte vara. Sen äter man ju antidepressiva i minst 6 mnd, och de flesta i flera år, så det är ju ganska länge att vara helnykterist. Det beror säkert på vilket preparat man äter!

• Frugus - fd silje21

På fass står det om man kan dricka alkohol eller ej under det läkemedel man äter. Ex tryptizol får inte kombineras med alkohol. Vilket preparat äter du?

• Lily75

Jag äter Zoloft 50 mg och ångrar att jag drack alkohol. Trots att mängden alkohol inte var så stor så blev effekten dubbelt upp! Jag blev kanonfull och hade världens baksmälla som jag annars aldrig haft vid så lite alkohol. Nu har jag lärt mig en läxa, ingen alkohol så länge jag äter Zoloft.

• Nyfiken gul , nu fru

inklippt från fass...

Liksom med många andra läkemedel är det inte tillrådligt att dricka alkohol så länge du tar Seroxat.

Du bör undvika alkohol i samband med behandling med Xanor/Xanor Depot, eftersom kombinationen kan förstärka vissa biverkningar hos läkemedlet

• Nyfiken gul , nu fru

fler..

Du bör helst inte dricka alkohol under behandling med Zoloft eftersom det skulle kunna öka risken för vissa biverkningar.

Berätta för din tandläkare att du behandlas med Tryptizol om du ska lokalbedövas.
    Samtidig alkoholförtäring skall undvikas på grund av risk för förstärkta negativa effekter av alkoholen.

• melie

Fick svar av Pfizer idag. Enligt dem kan för stora mänger alkohol ge minnesluckor samt öka biverkningarna. Men ett intag på 2 glas vin (t,ex.) innebär inga problem. Så jag kan nog ta mig en cider utan större problem.

Svar på tråden Ny tråd kring antidepressiva läkemedel och alkohol...