• Kickit

Dags igen: kopparspiral

Attans banan, nu är hon här igen och tar upp samma gamla ämne. Men jag vill bara veta: hur hade ni som har kopparspiral det första tiden efteråt? Jag satte in min förra veckan, måndag, i morgon har den veckan gått och jag kan bada igen och så. Men jag har fortfarande lite "mensvärk" och missfärgade flytningar. Jag har hört de som blöder rätt länge efteråt, men så är det inte för mig. Jag har bara mensvärk men ingen mens :) känner någon igen sig? Ska det vara såhär? När kan man ha sex igen? :D

• Svar på tråden Dags igen: kopparspiral
  • Swedie

Är det rekommenderat för kvinnor utan barn att sätta in en kopparspiral? Jag har inte haft barn, men söker ett bättre alternativ till kondom (är inte intresserad av p-piller).

• Nyfiken gul , nu fru

eftersom barnmorskan är o sliter o drar lite i din livmoder är det helt normalt att känna sig lite öm o konstig nån vecka efteråt.. man kan även ha lätta blödningar, flytningar o blodblandade flytningar..

o för en som inte fått barn kan det givetvis kännas så här en längre period då inte livmodern är van med sådan gymnastik...

jag har haft två kopparspiraler under åren o har stormtrivts med det... Kommer att sätta in en tredje efter vår bebisverkstad givit resultat...

• Swiss!

och här är hon och svarar igen;) flytningar ett par dagar, inte ont men "kände av den" kanske ett par veckor... svårt att förklara, kan ju vara inbillning. första mensen nu, och faktiskt m i n d r e mensvärk än vanligt! wow!:) hoppas det går fortsatt bra för oss:)

• Kesella

Kickit!

Jag har det exakt likadant - fem veckor eftre insättning och endast småblödningar och ingen riktig mens. Dessutom känner min kille av den när vi har sex...

Jag ska till BM imorgon så att de får kika på det och ev. klippa av trådarna lite!

• Nightingale

Min cervix krampade i tre veckor efter insättning, så det blev celibat i fem veckor (satte in den i april) men det var det värt, vi har tagit igen detta.

Det är andra gången jag har kopparspiral, första gången funkade det inte alls, hade mellanblödningar och massor av flytningar. Nu verkar det funka bra hittills.

• confetti

Jag satte in min kopparspiral för drygt 3 månader sedan och det blöder fortfarande...

Jag ska till doktorn nästa vecka och ta ut den för nu har jag tröttnat på det här. Jag har inte fött barn innan så det kanske har med det att göra...

Annars tycker jag att kopparspiral verkar jättebra men det funkar nog inte för alla.

• Swing

Jag har haft kopparspiraler i 27 år, med avbrott för barn. Visst kan det stickas och kännas lite för killen ibland, men det lär inte vara bra med FÖR korta trådar. Dom ska kunna böja sig runt livmodertappen.
    Jag har sagt till några killar ungefär "Eftersom du är lite extra välutrustad vill jag bara säga att om du möjligtvis känner nåt därinne så har jag spiral. Säg till om du känner av den och det är obehagligt, så byter vi ställning..."

• Kickit

Nu har jag fått min mens. Om den är kraftigare så märks det knappt. Mensvärken är som vanligt, fast känns annorlunda. Istället för molande, är den mer specifik på punkten där spiralen sitter. Inget sex än, lever i celibat tills mitt underliv är ikapp :) men det får killen allt ta, när jag går igenom detta för oss båda. Vilket han också gladeligen gör. Han stöttar mig verkligen.

För det första; alla kan ha kopparspiral. Har inget med något annat än infektionsrisken att göra. Sedan kan det bli komplikationer när man satt in en och inte slutar blöda för exempel, då kanske man får ta ut den igen. Men det finns inget som heter för liten livmoder osv., inte om jag förstått det hela rätt. Dock ser de flesta gyn. att man börjar med p-piller som ung. Jag kommer vara en av de mammor som talar om sanningen för min dotter när det blir dags, sanningen om p-piller och hormoner och att det kan påverka mer än blodet. Som humör, sexlust, vikt, livslust.

Hoppas första sexet går bra :) annars får jag väl toppklippa trådarna hos gyn.

Bästa är att jag inga hormoner stoppar i mig. Väntar på att bli mig själv igen efter att ha ätit dem i fem år, än har jag inte funnit balans vad jag märker. Något i pillerna gör att kroppen slutar tillverka så mycket av ämnena själv utan pillerna tar över. När man slutar äta dem blir man också utan dessa ämnen. Det här är vad jag läst och är inte hundra på, men det lät logiskt. Synd att jag inte minns vad ämnena hetta och hur de fungerade mer specifikt. Men kroppen måste i vilket fall ställa om sig och klara sig själv, och det kan ta tid. Allt från några månader till ett år, ungefär då som man blir fertil igen. Då är man sig själv igen.

Lycka till alla ni som tänker försöka! ;) och heja oss som redan gör.

Kramar från Kicki

Svar på tråden Dags igen: kopparspiral