• confetti

röda prickar i bikinilinjen!

Hello girls!

Nån som har nåt bra tips på hur man slipper röda prickar när man rakat bikinilinjen? jag har testat att smörja in huden med helosansalva efteråt men det funkar inge vidare... Nån som har fler tips?

Har även testat att dra bort håren med pincett men det blev hur många irriterade prickar som helst när håret växte ut igen. Dessutom var det fruktansvärt jobbigt att ta ett hårstrå i taget.

• Svar på tråden röda prickar i bikinilinjen!
  • drea

jag brukar epilera eller vaxa då blir det aldrig nåt, hade jämt problem med det förut. Prova apotekets after shave balsam för män, det kan hjälpa endel!

Om du väljer att epilera avsluta då med ansiktsvatten så blir det också bättre!
    Lycka till!

• honeymoon

Jag har hört att det kan hjälpa att peela huden när håret håller på att växa ut igen - att de röda prickarna är hår som inte hittar ut ur sin hårsäck.

• Peppar

Jag läste nånstans om att badda med toner, tror jag det var, efter rakningen - jag hade ingen hemma men testade med hemmagjord toner av hälften vatten och hälften äppelcidervinäger och jag tycker faktiskt det blir lite mindre rödprickigt nuförtiden.

• snartgift

På sexparty *nu låter det som om jag går på sådana - fel ;) - har hört) finns det någon svart flaska med silikon i, helt fri från vatten som tydligen ska vara kanon mot röda prickar. Vet inte vad den heter bara. Har inte provat den själv heller då jag aldrig får prickar själv som tur är.

• Maja-Lisa

* Badda med något stark med sprit i, används när man blir vaxad så det borde ju ha någon effekt
    * Vaxa på salong
    * Stryk på Aloe Vera Gelly efter rakning

• Maja-Lisa

Hmm vill påpeka att det såg fel ut ovan - jag vet inte med säkerhet om det är sprit, men starkt luktar det iallafall...

• Fröken Snurp

Jag fuskar lite och fixar bara bikinilijen på sommaren. Raka funkar inte för mig, får oxå röda prickar och så sticks det och kliar när det växer ut. Har tidigare vaxat men det gör så j-la ont, så nu använder jag Veet hårborttagningscreme, kanonbra! Bara att smeta på och låta vara i några minuter, sen skrapar man bort håret med en spatel som följer med i förpackningen. Luktar ungefär som hempermanent (mao inget vidare) men det håller relativt länge och jag har inte blivit det minsta röd efteråt.

• Tezzan

Smörj på lite Hygiene (rengöring till sexleksaker) efter rakning. Tar bort bakterierna som gör de små röda prickarna. Låt självtorka.
    Lycka till!

• manzanita

..var försiktig med veet borttagningskrämen bara..
    provade det en gång på benen och det gjorde så OOOOONT och fick massa utslag. prova på ett litet område först ;)det gjorde nämligen inte jag!

själv vaxar jag både ben och bikinilinjen på salong. fick tips om att peela huden 1-2ggr i veckan eftersom håren tunnas ut och ibland inte kan ta sig upp till ytan så att säga (förbi huden). kan resultera i infekterade hårsäckar jag tror jag att det är (ser ut som det iaf.
    när du vaxar ska du helst inte heller sola samma dag eller dagen efter (utlag är att vänta..) utan låt huden vila lite grann :)

jag tror nog att någon antibakteriellt kan vara bra att dutta på efteråt på bikinilinjen. dock brukar jag inte det, det är alltid lite rött men lägger sig efter några timmar.

lycka till!

• Fresan

Mina tips:
    1. ny hyvel
    2. blöta upp stråna ordentligt
    3. smörj in med lotion/olja efter
    4. skippa trosor alt. trosor utan söm

Funkar för mig.

• MyrrineII

Det absolut billigaste och enklaste är att smörja in med Helosan-salva. Antiseptisk hudlotion som finns på apoteket. Inte en röd prick så långt ögat kan nå, funkar även jättebra på benen! Och även på pojkvännens haka och hals. Luktar mycket lite. Bäst!

• Karin78

Min svägerska tar en TREO tablett och lägger mot när hon rakat bikinilinjen. Enligt henne motverkar paracetamolen de röda prickarna. Hon gör samma sak på getingstick och myggbett etc

• emser82

Jag baddar alltid med allsolsprit eller klorhexidinsprit. Jag har jättekänslig hud och blir irriterad både på bikinilinjen och på benen om jag inte använder sprit.

• Jazzie

Jag håller med Fresan! De punkter hon anger funkar utmärkt för mig också.

Svar på tråden röda prickar i bikinilinjen!