• K.C

Körkort: varningar?

Vad har ni för erfarenheter av att ta körkort i Stockholmsområdet? Finns det några körskolor man ska undvika eller några man speciellt ska söka sig till?

Är det bäst att ta körkort i Stockholm om man bor där, tycker ni? ELler ska man satsa på en internsivkurs på en mindre ort?

tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Körkort: varningar?
  • HelleBelle

Nu kan jag inte rekomendera ngn körskola eftersom jag inte bor i sthlm, men är det inte bättre att öva i den staden där man bor för att vara säker i trafiken sen?

• K.C

det såklart. men jag kommer inte använda bil i stan, utan bara att åka mellan två städer... Men självklart finns det ju inget att FÖRLORA på att kunna köra i stockholm..

• Jenny+Thomas

Jag kan varmt rekomendera Dalens trafikskola! Dem ligger vid Blåsuts t-banestation (gröna linjen mot Farsta).
    Min lärare hette Andreas och var helt suverän.
    Min m2b tog kortet på Grönlunds vid Odenplan och han var också mycket nöjd.
    Personligen tycker jag det är bäst att ta kortet där man sedan ska köra. Inte kul att ta intensiv utanför Stockholm om du sen kanske ska köra inne i stan. På mindre orter kanske det är mindre tryck i trafiken och är man då ovan kan det bli jobbigt i och runt Stockholm.

• Locky

VARNING för St.Görans trafikskola o sthlm jag gick där ca:6 månader och det jag fick göra mina 4 första dubbellektioner var att köra på 1:ans växel i ett villaområde!!! jag trodde jag var dum i ******* men jag fick snabbt reda på att jag ej var ensam!!

Farsta Trafikskola MKT bättre, blev klar på 4 månader

• Locky

förlåt,tryckfelsnisse var framme, I stockholm ska det stå inte O

• inte min tur än

Jag körde för Jarla trafikskola och det gjorde även syrran o sambon! De var jättebra då i alla fall (3 år sen)
    Jag skulle ta i Stockholm, då kan du få innerstadskörning och då vet du att du kommer att klara av det ifall du någon gång i framtiden kommer att köra i stan!

• HelleBelle

Med tanke på programmet sveriges sämsta bilförare så handlar det inte om att ta det snabbt utan bli en bra förare. Man ska vara hyfsat säker när man kör upp inte hoppas på att det blir bättre med tiden.

De flesta körskolor övar växling och start i backe på enslig väg eller villa område och inte inne i centrum, för att undvika olyckor och onödig stress. När man sen är säker kör man in i stan.

sen finns det säkert körskolor som mjölkar elever, men ett visst antal lektioner har nog alla körskolor som rekomendation. Sen om man som elev kör 5 dagar i veckan eller slår ut det på en gång i veckan tar det olika lång tid.

• Babo

hej! Jag går på Slussens Trafikskola och än så länge går det bra. Positivt med dem är bl.a att man kan boka sina lektioner på nätet. Det är ju dock rätt dyrt att köra i Sthlm (på de flesta skolor, jag har kollat runt) och en variant kan vara att träna manövrering och sånt på annan plats/privat, men att ändå ta lektioner i stadskörning osv i Sthlm.

• K.C

Tusen tack för bra tips!
    tror också på att köra så mycket som möjligt privat och kanske utanför stockholm, men sen skaffa sig lite vana vid stadskörning.
    Självklart vill man ju bli en bra förare, men det måste ju vara en blandning av att man är lite vettig från början (med tanke på programme.. ) och att det kommer komma lite med tiden. Erfarenhet blir dyrt att köpa på bilskola...

• Cookie123

Undvik Kungsholmens körskola som lurar bara av en pengar!

• mamma-mu

kan rekommendera jarla trafik skola jätte bra personal, jag tog deras intensiv kurs..

tog lappen på första försöket

• _sus_

fogels trafik skola här i stockholm brevid rådmansgatans t-bana
    eller i mora på mora trafik skola. de är toppen i mora..

lycka till (glöm inte att at mc kort oxå :D )

Svar på tråden Körkort: varningar?