Nedlåtande barnmorskor
Undrar om nån mer än jag har råkat ut för barnmorskor som är nedlåtande och bemöter en som vore man 14 år?
Vände mig häromdagen till min gynekologmottagning för att boka en tid för undersökning efterom jag haft vissa besvär. Tidsbokningen sköts av barnmorskor. Damen i fråga suckade och stönade och ställde sig starkt skeptisk till min beskrivning av symptomen. Hon sade i princip rakt ut att hon inte trodde på den beskrivningen och att den lät osannolik. Och ställde själv diagnosen efter en halv minuts samtal att mina besvär var helt normala och inga besvär alls och att en undersökning var helt onödig. Till slut fick jag i alla fall en tid eftersom jag stod på mig.
Kan tilläggas att jag sökte på symptomen i stockholms läns landstings vårdguide på nätet och att expertisen där skriver "tveka inte att uppsöka gynekolog för undersökning" om man har de problem som jag har.
Hur sjutton kan hon ta på sig ansvaret att avfärda mig på det sättet? Lätt gjort för henne men för den som ringer kan ju konsekvenserna bli fruktansvärda om det verkligen är nåt fel som inte behandlas. Och det är tydligt att det är den stark som klarar sig. Hade jag inte stått på mig hade det inte blivit nån undersökning.
Tyvärr är detta inte en unik händelse. Vid ett annat tillfälle ville jag diskutera eventuella biverkningar av p-piller. Damen jag talade med den gången avfärdade mig fullständigt och sade att det var bäst att jag fortsatte med p-pillren för annars skulle jag bara bli gravid! Som om jag vore en kanin utan förmåga att ta ansvar för mitt eget liv. Kan tilläggas att jag är närmare 30 och hittills aldrig har varit gravid i mitt liv.´Så någon biverkningsdiskussion blev det icke. Kan tillägga att jag en tid efter det slutade med p-pillren i alla fall. Och inte blv jag gravid men däremot mådde jag mycket bättre på många sätt.
Flera av mina vänner vittnar också om en sådan här nedlåtande/uppfostrande/beskäftig attityd hos de barnmorskor de kommit i kontakt med.
Varför tas inte kvinnors hälsa på allvar? Samtidigt som jag får ett sånt här bemötande ökar tex klamydiaspridning och folk tvångshämtas tom för klamydiatester. Känns rätt kontraproduktivt att avspisa dem som tar ansvar för sin hälsa och vill undersöka sig i det perspektivet.