• Brudanna

Nedlåtande barnmorskor

Undrar om nån mer än jag har råkat ut för barnmorskor som är nedlåtande och bemöter en som vore man 14 år?

Vände mig häromdagen till min gynekologmottagning för att boka en tid för undersökning efterom jag haft vissa besvär. Tidsbokningen sköts av barnmorskor. Damen i fråga suckade och stönade och ställde sig starkt skeptisk till min beskrivning av symptomen. Hon sade i princip rakt ut att hon inte trodde på den beskrivningen och att den lät osannolik. Och ställde själv diagnosen efter en halv minuts samtal att mina besvär var helt normala och inga besvär alls och att en undersökning var helt onödig. Till slut fick jag i alla fall en tid eftersom jag stod på mig.

Kan tilläggas att jag sökte på symptomen i stockholms läns landstings vårdguide på nätet och att expertisen där skriver "tveka inte att uppsöka gynekolog för undersökning" om man har de problem som jag har.

Hur sjutton kan hon ta på sig ansvaret att avfärda mig på det sättet? Lätt gjort för henne men för den som ringer kan ju konsekvenserna bli fruktansvärda om det verkligen är nåt fel som inte behandlas. Och det är tydligt att det är den stark som klarar sig. Hade jag inte stått på mig hade det inte blivit nån undersökning.

Tyvärr är detta inte en unik händelse. Vid ett annat tillfälle ville jag diskutera eventuella biverkningar av p-piller. Damen jag talade med den gången avfärdade mig fullständigt och sade att det var bäst att jag fortsatte med p-pillren för annars skulle jag bara bli gravid! Som om jag vore en kanin utan förmåga att ta ansvar för mitt eget liv. Kan tilläggas att jag är närmare 30 och hittills aldrig har varit gravid i mitt liv.´Så någon biverkningsdiskussion blev det icke. Kan tillägga att jag en tid efter det slutade med p-pillren i alla fall. Och inte blv jag gravid men däremot mådde jag mycket bättre på många sätt.

Flera av mina vänner vittnar också om en sådan här nedlåtande/uppfostrande/beskäftig attityd hos de barnmorskor de kommit i kontakt med.

Varför tas inte kvinnors hälsa på allvar? Samtidigt som jag får ett sånt här bemötande ökar tex klamydiaspridning och folk tvångshämtas tom för klamydiatester. Känns rätt kontraproduktivt att avspisa dem som tar ansvar för sin hälsa och vill undersöka sig i det perspektivet.

• Svar på tråden Nedlåtande barnmorskor
  • Frango

Otroligt tråkigt bemötande må jag säga.

Du kanske ska byta ställe, för jag har aldrig blivit dåligt bemött på gyn.

• Frugus - fd silje21

sk*t, sådan får man ju inte bete sig!! hujja, nesta gång fråga om de inte har lärt något om omvårdnad och bemötande inom vården när de gick i skolan.
    Det finns tusentals böcker skrevna om bemötandet mot patienten, kvalitativ omvårdnad etc. Barnmorskorna kanske borde ta en stilla lesestund? :D

• AnnaZ

De verkar dessutom inte så sugna på att man ska testa sig på alla ställen. När jag ville testa mig så ville det knappt göra det:
    "Har du haft sex med nån från nåt utomeuropeeiskt land? - Nähä, men då är det ju knappt nån risk???-
    Plus att de ville inte testa för Gonorre (det är jätteovanligt)
    Herpes - Det har nästan alla ändå, inget att oroa sig för.

Jag hade visserligen inga symptom, men jag visste att jag varit lite "slarvig", och jag trodde att de skulle bli glada över att folk vill testa sig så man inte sprider vidare!

Nu hade jag inget, men ändå

• SadPsychoBitch

Ibland kan man undra vad de tänker med....
    De ska ju vara där för att hjälpa...

• Stjärna

Ni kan aldrig gissa vad som hände mig.

Jag var 18 år och berättade för min barnmorska att jag just gjort slut med min första kille så nu var jag singel ett tag och skulle nog inte ha sex på ett bra tag. Men jag tänkte nog fortsätta med p-pillrena för mensvärkens skull.

Denna barnmorska kände mig, både i jobbet o på håll utanför. Så hon borde veta att jag inte har sex utanför ett seriöst förhållande. Samt att jag ex-pojkvännen var samma som jag haft de senaste två gångerna jag besökt henne.

Då ville hon plötsligt testa mig för allt möjligt. Gonorré, herpes, klamydia osv. Och hade jag riskerat att ha blivit utsatt för HIV?!

Mamma blev minst sagt orolig när det damp ner kuvert efter kuvert från sjukvården. Samtliga med negativt besked.

I övrigt har hon inte hittat på något konstigt för mig, men något år efter detta bytte jag. Kändes olustigt.

• *Blomman*

Fyfan för att bli behandlad så dåligt. Jag tycker att det är ofta man måste stå på sig för att de verkligen ska lyssna på en. Ska det verkligen vara så?

Det "värsta" jag varit med om var när jag gick till min fd. gynekolog med besvär i underlivet. Utan att prata ordentligt med mig innan så skulle hon undersöka mig och utan att säga något tog hon klamydiatest. Förutom att svimma (jag klarar inte av testet) så blev jag så förbannad eftersom jag och min pojkvän inte varit med några andra än varandra. Hur skulle jag då kunna få klamydia? Sån jävla kärring!

• Fenomena

Jag tycker inte att det är så konstigt att gynekologer gärna testar sina patienter för klamydia, eftersom man som kvinna kan bli steril av det. Man kan ha en klamydiainfektion utan att veta om det. Även om man inte tror att man rimligtvis kan ha blivit utsatt för smittrisk kan det vara bra att ta ett test. Tex så förekommer det ju att män och kvinnor är otrogna emot sina partners utan att partnern vet om det.

Fast detta kan ju en bra gynekolog förklara utan att patienten känner sig förolämpad.

• *Blomman*

Fenomena

Jo, första gången jag var hos en gynekolog blev jag testad och det blir väl alla nu förtiden. Det var för övrigt samma gynekolog som testade mig igen utan att ens säga något. Det tycker jag är förjävligt eftersom jag svimmade första gången också. Jag bad om att bli testad för svamp, men det struntade hon i, trots att min spymptom tydde på det.
    Att klamydia är ett ökande problem är en annan sak och jag förstår varför man testas. Men om hon kunde sina saker så skulle hon förstå vad mitt problem berodde på och då hade jag sluppit att bli testad.

• bellis

Ja, gynekologen får ju gärna TALA OM innan de tar ett sådant prov -eftersom man sannerligen blir chockad av smärtan även om man vet om det..*morr*

Själv är jag så TRÖTT på att inte bli bemött som en vuxen människa på vårdcentral/gyn... jag går väldigt sällan till läkaren, så NÄR jag gör det är det för att jag verkligen är orolig, och känner att det är något som är FEL. Att då bara bli bortviftad tycker jag är förj-vligt helt enkelt!

Är jag superduperförkyld med bihålor som spränger, ja då får jag ordinationen att köpa mer nässpray, istället för att få avsvällande. Jag har nu sökt TVÅ gånger för att det är nåt skumt med cirkulationen i mina underben -första gången blev jag utskrattad, snäst åt och sen utskälld SAMT hemsickade med pansjo-medicin, som apotekspersonalen bara gapade åt! KUL!

Den andra gången så blev jag först vänligt bemött (efter att ha bråkat mig till en tid!!! ) av läkaren, som mätte och frågade och kände..´hon sa att vi skulle börja med att ta lite prover, för att kunna utesluta vissa saker... Lämnade prover, fick sen ringa för att få svaren. "Ja det var inget konstigt!" Nähä.. och vad gör vi nu då, sa jag. "ja, men det är inget som är fel, du får väl komma tillbaka om det känns värre, försök koppla bort det där nu!"

Så jag går fortfarande och oroar mig för proppar och skit, det känns verkligen JÄTTEBRA.

Men min MAMMA däremot, jösses, hon får avsvällande utskrivet för bihålorna utan att be om det, och nu vid ett sjukbesök för nåt annat så sa hon att hon hade haft lite ont i benet några dagar, och VIPS var hon ivägskickad på ultraljud för att kolla!!!!

Blir så arg. Kommer jag aldrig att bli sedd på som annat än ett oförstående barn av dessa 40-talister??

• AnnaZ

Ni som tycker det gör ont med klamydiatest, vad gör ni för test? Jag fick lämna urinprov..

Svar på tråden Nedlåtande barnmorskor