• Alexa44

    preventivmedel och blodpropp

    Skulle vilja ha lite tips på ngt lämpligt preventivmedel... ska förstås gå till barnmorska sedan men vill ha lite "på fötterna" först. Jag får inte ta vanliga p-piller pga att jag har ökad benägenhet för blodpropp (sk homozygot). Minipiller har jag tagit förut ca 1 år, fick jättekonstig mens av det, jag blödde ca var tionde dag och det var omjöligt att planera badsemestrar osv. Men det kanske skiljer sig mycket mellan olika sorters minipiller?
    Använder kondom nu men det känns lite osäkert och... tråkigt.
    Kanske skulle p-spruta vara ngt? Men jag har läst att man kan få acne av det, och det har jag haft tillräckliga problem med hittills i mitt liv...

  • Svar på tråden preventivmedel och blodpropp
  • SadPsychoBitch

    Hejsan!
    Det är svårt att veta, men jag tycker du ska prata med din barnmorksa hon vet bäst om olika medel!

  • Alexa44

    Kanske att ngn här också har ökad risk för blodpropp och vill dela med sig av ngt prev.medel som funkar bra ändå? Vore jättesnällt.

  • nano

    Om man har anlag för blodpropp (men inte själv haft det) kan man använda mini-piller, hormonspiral, p-spruta, och p-stav, samt de hormonfria metoderna.
    Olika minipiller innehåller olika hormon, så om en sort inte fungerar kan du prova en annan.
    De hormon som ingår i de här metoderna kan ge finnar, men behöver inte göra det, det beror lite på hur känslig man är för just det pillret man tar.

  • Victory

    Hej Alexa44!

    Jag får inte heller äta p-piller pga att jag får högt blodtryck av dem. har provat minipiller men jag blödde (i princip) konstant i 5 månader! Så jag slutade (ja, faktiskt!) Så nu är det kondom som gäller. Visst, det är lite tråkigt men just nu ser jag inget alternativ, och det funkar rätt okej ändå. Hör gärna av dig med tips när du varit hos barnmorskan!

  • snäckan80

    Jag har iof sig inte risk för at tfå blodpropp men ett jävla humör av hormonerna så jag har kopparspiral som är ett hormonfritt alternativ och funkar super för mig! Man blöder lite extra i början men det "lägger" sig till slut!
    Jag har inte varit gravid så det måste man inte ha varit!
    Hoppas ni blir av med kondomerna snart!!


    Lycka till

Svar på tråden preventivmedel och blodpropp