• 5/5-05

Tandläkare?

Känner att det är dags att gå till tandläkaren, men när jag tänker på vad kommer kosta får jag ångest!
    Undra därför om det inte finns någon skola där elerver utför behandlingar, typ som med naprapathögskolan?
    Det måste ju nästan finnas, eller?
    Någon som har koll?

• Svar på tråden Tandläkare?
  • Gloriousgirl

jo, jag har hört talas om att tandläkarstudenterna på karolinska kan undersöka, men det gör typ ingenting... men kolla upp det!

• Gloriousgirl

DE gör ingenting skulle det stå ;)

• 5/5-05

Menar du att dem typ inte lagar hål, röntgar å så?

• Gloriousgirl

Ja precis... eller de gör det säkert, men inte utan övervakning. Jag tror inte man ska gå dit om man tänkt göra större ingrepp eller så men en vanliga undersökning torde vara okej.

• Mizz_

odontologiska kliniken, HS... elever jobbar där som en del av sin utbildning.

sker under "övervakning" som jag fått reda på det.

• Jonnes brud

Försök vända på ditt tänkande. Dina tänder ska du ha i resten av livet och om du slår ut kostnaden på dessa år, så blir det inte så dyrt. Jag håller med dig om att det är en tråkig kostnad att gå till tandläkaren, men jag vill inte ha löständer och därför prioriterar jag att sköta mina tänder.

• Sussili

Jag håller med Jonnes brud.
    Sedan jag var ca. 22 år (är 40 nu) har jag gått till tandläkaren regelbundet, ca. 1½-2 år mellan varje besök. (När man pluggade upp till gymnasiet var ju tandläkaren gratis - i alla fall då, och sedan kom jag mig inte för att beställa tid och BETAL för det förrän jag i 22-årsåldern blev lite klokare

Visst kan det kännas lite dyrt (som för några år sedan när jag läste 4 år på universitetet och endast hade studielån att leva på) MEN jag ångrar ändå inte att jag la pengarna på besök och även smålagningar.

Gick hos privattandläkare tidigare men sedan jag sett programmen på TV om att de kan laga tänder som inte behöver lagas (för att tjäna pengar) har jag precis bytt till Folktandvården (de har ju ingen personlig ekonomisk vinning i om de lagar hål eller ej, de får ju sin månadslön oavsett). Nu ska jag dit, för första gången, den 1:e augusti.

• 5/5-05

Jonnes brud;
    Absolut, visst är det så! Och som du säger så blir det kanske inte så mycket om man slår ut det, men jag kan ändå inte låta bli och tycka att det är helt sjuka priser för att gå till tandläkaren.
    Speciellt eftersom jag inte har något jobb nu, då känns det ännu mer i plånboken!

Mizz_
    HS, är det Huddinge sjukhus eller? Är inte så kunnig i det där!

• Mizz_

5/5-05

Japp, HS = Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge

...som det heter nu för tiden...

Svar på tråden Tandläkare?