• Alexa44

kär och rädd

It´s me - again...
    Skrev förut inlägger "Att vara ihop eller inte". Nu är vi då ihop, jag och den här killen. Vi har setts sen i maj och vid midsommar tog jag upp frågan med honom ifall det kanske var så att vi faktiskt höll på att bli ihop. Då drog han på svaret och menade att han inte ville pressa fram något, sen hördes vi betydligt mindre drygt en vecka. Jag var mkt ledsen och nästan helt säker på att han inte ville ha mig/inte kände sig redo för en relation etc. Men efter den lilla betänketiden sa han att han kommit fram till vad han ville och nu är vi alltså ett par. Men, jag har bara så svårt att bli av med den här rädslan för att bli dumpad, den sitter som en klump i bröstet och gör ont. Man måste ju satsa för att vinna, men det känns läskigt... ju mer känslor jag får för för honom, ju mer riskerar jag att förlora. Usch. Hur ska man tänka för att lugna ner sig? Jag har fast jobb, bostadsrätt, jättefin familj, underbara vänner etc. så det är ju inte så att hela mitt liv står och faller med den här killen... men jag skulle så gärna vilja att det håller. Tror inte att jag orkar med fler besvikelser vad gäller just kärlek, speciellt inte efter att ha levt för länge ihop med en kille som fick mig att känna mig så dum och värdelös som mitt ex. Han har förstört ganska mkt känns det som, men jag gjorde ju i alla fall slut med honom till slut... som tur är.

Nu ska jag och min pojkvän på en liten resa i helgen. Jag önskar att jag bara kunde se fram emot det som han verkar göra, men jag blir så nervös - för att jag ska vara ett tråkigt sällskap, för att han ska tröttna, för att jag bara ska vara bortkommen och stel. Hur ska jag göra för att sluta oroa mig!? Det känns så tråkigt att det ska vara så. Jag mår så fruktansvärt illa bara av tanken på att även denna relation ska sluta på ett tråkigt sätt och få mig att tvivla ännu mer på mig själv. Har någon av er haft sådana här tankar och kommit över dem? Ska tillägga att jag ev. kommer få gå i Kognitiv beteendeterapi i höst för att bli av med alla negativa tankar och dåliga tankemönster. Det vore nog bra...

• Svar på tråden kär och rädd
  • ringbäraren

Alexa44: Det är alltid lätt för andra att säga "ryck upp dig", men faktum är att han har valt DIG med allt vad det innebär, och hur mycket man än skulle vilja, så kan man inte äga eller låsa fast en annan människa! Skulle han någon gång tröttna på dig (eller du på honom) så ÄR det bara så, det finns ingenting man kan göra åt det. Men som sagt, han har valt att vara med dig och mår bra av det du ger honom! Njut av det ni har nu, för ingen kan säga vad som händer i framtiden. Är det meningen att ni ska hålla ihop så gör ni det! Men ta vara på det ni har idag, för om du oroar dig nu istället för att njuta av er tvåsamhet, så kan det vara det som ställer till det senare! Vi lever bara detta livet en gång, ta vara på vad som bjuds! Kramar och lycka till!

• Genus

Ja, precis. Han har ju valt dig och vad det innebär att vara du; din personlighet. Låt honom få smaka på den då! När man blir tillsammans är det ju meningen att man ska lära känna varandra på gott och ont (eldprovet) och det kan man bara göra om man låter sig själv synas som den man är. Låt honom alltså veta portionsvis vem Alexa44 är! Om jag var den här killen och verkligen hade ömma känslor för dig skulle jag gärna veta att du var ängslig så att jag kunde underlätta det för dig och lugna dig, låta dig få veta att du är OK som du är. Det vill säga om jag nu hade ditt och vår spirande relations bästa i sinnet. Håll inte detta för dig själv, delge honom dina tankar och känslor så att han kan handla därefter. Annars kan det ju bli en del missförstånd och han kanske tror att din stelhet handlar om att du inte gillar honom (vi är ju såna att vi felledes tror att mycket handlar om oss själva). Ni kommer säkert att få det mysigt tillsammans i helgen! Klart att du är osäker och ängslig, det hör ju till när man blivit bränd. Han kommer att ha förståelse för det om han är en kärleksfull och välmenande människa. Ha en härlig helg! //G

Svar på tråden kär och rädd