bara en åsikt.
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,675863,00.html
även om ni själva kanske trivs med er övervikt skall inte eventuella barn behöva ta skada av det!
www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,675863,00.html
även om ni själva kanske trivs med er övervikt skall inte eventuella barn behöva ta skada av det!
Vad menar du?
Jag hoppas att du inte menar vad jag tror du menar!
jag vet inte vad du tror att jag menar?
men det finns många som är överviktiga och trivs med det. tycker man det är okej får man väl tycka det. och många säger att "den enda som lider av min fetma är jag själv".
men tydligen så drabbar det ju människors barn också. och jag tycker inte barnen ska behöva lida av diabetes, blodproppar och hjärtproble därför att deras föräldrar tycker det är okej.
barn lär sig dessutom av sina föräldrar. sitter mamma hemma i soffan och röker och äter chips tror väl ungen att det är okej. andra tackars barn kanske vill ha annan mat än pizza och hamburgare varje dag mn får det inte för att föräldrarna är för lata.
sofia aneleh
Jag har väldigt svårt att tro att överviktiga människor njut av det! Men det är väldigt jobbigt att människor ständigt trycker ner överviktiga personer!
Det är som att säga att männsikor som lider av en viss sjukdom ej skall skaffa barn för det finns en risk att de ofår den sjukdomen.
Jag antar att du inte vet vad du talar om eller så är du väldigt okunnig!
PS tro inte på allt som du läser i tidningar!
...fetma är ett MYCKET mer komplicerat och mångfacetterat problem än att man bara sitter hemma i soffan och äter chips och är lat...
Grattis till dig sofia aneleh som UPPENBARLIGEN inte lider av den sortens problem i alla fall... ... önskar brudkronan som INTE är fet men som ändå har empati nog att förstå hur svårt det är att lida av ett problem som FÖRUTOM att det har hälsokonsekvenser i såväl kort och längre perpektiv - ÄVEN för med sig ett socialt stigma som förstärks just av fördomar som att överviktiga människor bara är lata och borde skärpa sig...
många överviktiga lider helt klart av det. MEN måpnga säger att dom trivs som dom är i sin kropp och inte vill ändra på den.
det är skillnad om man försöker äta hälsosamt och lär sina barn hälsosamma vanor. men många (absolut inte alla) överviktiga föräldrar lever jätte ohälsosamt och lär sina barn att det är helt okej.
om du tog illa upp över vad jag skrev så ber jag om ursäkt. men jag tycker det är fel av föräldrar att orsaka att deras barn blir feta (tycker också det är sjukt med trådsmala mammor som tvingar sina normalviktiga barn att banta, är man smal av naturen så är man det, men om man tvingas svälta är det helt sjukt.)
det du sa om sjukdomar... om jag bar på en ärftlig allvarlig sjukdom och visste att mina barn sannolikt kommer få den, så skulle jag nog fundera på att adoptera istället för att skaffa egna. jag skulle inte vilja föra vidare samma lidande på den.
dock sa jag aldrig att inga överviktiga människor skulle få skaffa barn, men såna som skiter i sin hälsa skiter nog i barnens också
brudkronan:
jag sa aldrig att alla som är överviktiga är lata och äter chips varje dag. men EN DEL är sådana, och när dom lär sina barn dessa matvanor så är det självklart att barnen kommer bli feta och få lida av det i framtiden. jag fattar inte hur man som mamma och pappa till ett barn kan vara så oansvarsfull att man köper dem chips och läsk varenda dag, och annat ohälsosamt.
jag vet att många överviktiga människor också vrkligen kämpar för att gå ner i vikt och äter hälsosamt men kanske ändå inte klarar av det. dem kritiserar jag inte, och de är säkert hur bra föräldrar som helst.
OK sofia aneleh, nu förstår jag bättre hur du tänker. Jag håller inte med dig helt och hållet i du tänker, men jag ser nu att jag var hård i mitt sätt att uttrycka mig, jag ber om ursäkt för det... för väl skylla på att jag har PMS antar jag... :)
jag har inte tagit illa upp, jag insåg själv att mitt inlägg lätt kunde tolkas fel. dessutom har du liksom alla andra rätt att kritisera och kommentera mina inlägg
Tja, visst är det dumt att föra över dåliga matvanor till sina barn....
Men det är även dumt att föra över andra dåliga vanor som t ex. rökning, alkoholmissbruk, sjukdomar (ingen vana förstås), fördomar, trångsynthet, bristande respekt, brist på motion (mycket farligt även för smala personer) osv osv.
Menar inte att racka ned på ursprungsinlägget, men samtidigt så är det väl inte någon nyhet att fetma är ärftligt (vare sig det har med gener eller socialt arv att göra). Aftonbladet har en lite lustig form av "journalistik" .
ja EhjärtaK det har du rätt i.
kan för övrigt inte tåla folk som röker och sedan klagar på att de inte har råd md andra viktigare saker. och som utsätter sina barn och andra i sin närhet för cancerrisk pga rökningen.
låter som en moraltant, jag vet, men vill man röka och förstöra sin egen hälsa - visst, men man kunde då skona alla stackae omkring en. även om man går ut och röka där ingen är i närheten måste alla andra stå ut med hur illa man luktar när man kommr in igen.