• TärnanMalin

Hur använder jag emlakrämen?

Har precis köpt emlakräm inför epileringen av bikinilinjen. Köpte krämen tillsammans med förbanden eller vad de kallas, minns inte riktigt. Iallafall, jag förstår inte hur jag ska göra! På förpackningen står det "stryk inte på krämen, utan lägg på förbandet". Jag ska ju använda den på bikinilinjen, kan jag inte bara smörja där jag ska epilera istället för att lägga på det där förbandet? Snälla någon som har gjort detta och kan hjälpa? Skulle uppskattas otroligt mycket!

• Svar på tråden Hur använder jag emlakrämen?
  • Strulan

Jag vet inte om det finns olika emla krämer men den jag hadde skulle man lägga på ett tjockt lager och vänta 30min för att få bedövande efekt (jag hadde inte den på bikini linjen).

• Pilularia

Det finns ju en xylocain salva man kan använda också... Den är bättre att använda på sår och insektsbett m.m

Men tipset är. Smörj mycket med emlan, lägg dig ner och vila ca 1-1½ timme innan epileringen. Torka bort krämen, den bedövande känslan ska sitta i 1-2 tim...

Satt just och kollade då min son ska ha Emla till onsdag.

• Romjo

Man ska väl stryka på krämen låta verka ett tag tvätta bort och epilera/vaxa? Har för mig att ngn här på BT sa att det var så man gjorde.

• Bridzilla

Lite info från FASS

"Krämen läggs på huden minst en timme före ingreppet. Om krämen sitter på under 1-2 timmar varar bedövningen cirka två timmar efter det att täckförbandet tagits bort."

"Vuxna
    Använd 1/2 tub Emla (cirka 2 g kräm) till en hudyta om ca 2x5 cm (= ytan av en femkrona)."

Glöm inte att Emla är ett läkemedel! Skall inte användas vid slemhinnor enl rekomendation.

Men om du vill ha den, lägg en stor klick och sen sätter du plåstret över, när man sen "sätter fast" plåstret stryks krämen ut, det skall vara ett väldigt tjockt lager.

Själv har jag iofs bara vaxat bikinilinjen men tyckte inte att det gjorde ont alls!

Lycka Till / Bridzilla

• förhoppningsis

perfekt att sätta på krämen och sen städa eller något under den timmen. MEn jag har vaxat utan bedövning med både kall och varmvax och det gick jätte bra trots att jag är otroligt smärt känslig...

• maho0822

Jag jobbar med provtagning på barn och vuxna!
    När vi använder Emlakräm innan vi sticker en patient tar man då och dtryker på krämen och sätter över en häfta- för att det ska sitta kvar. Krämen ska nämligen verka minst 30 min...
    om du inte vill ha häftan på måste du ligga stilla i 30 min för att inte kladda runt. krämen ska fördelas rikligt.

• maho0822

ska man vara fin får man lida pin...

• bröllop Viken

Jag har använt emlakrämen på bikinilinjen. Då har jag duttat på krämen med flaskan och sedan har jag lagt plastfolie runt och haft det på medan jag gått till salongen. Fungerar jättebra!

• MrsFalke

Vaxa tycker jag. Har själv blivit helt frälst och nu öppnar en salong där jag bor: www.lenare.se

• FelizLane

Jag är hudterapeut och epilerar. Du menar då när man med en nål bränner bort hår? Eller menar du när man rycker som vaxning? Vilket fall så ska du lägga ett tjockt lager emla på området, du kan behöva smöjra flera gånger.Ju mer kräm och längre tid mer bedövat.

Dock med epilering tar det kanske flera år att få bort allt hår från bikinilinjen. Är det bara för själva bröllopet skulle jag rekommendera vax.

:)

Svar på tråden Hur använder jag emlakrämen?