• lilabee

Vad vet ni om Bologna, Italien?

Jag har, lite i panik, precis bokat bröllpsresa, till Bologna, och skulle vilja ha lite tips! Var ska vi bo? Är Bologna i sig trevligt, eller är landsbygden bättre?
    Skulle gärna ha de första nätterna på något ganska romantiskt ställe, sedan kanske stanna i en stad, ett litet tag? Vi ska bara vara borta i en vecka, och vi tänkte hyra bil, så vi kan ta oss runt. Jag är jättetacksam för alla tips!
    /Lilabee

• Svar på tråden Vad vet ni om Bologna, Italien?
  • lenaelena

Hade en pojkvän tidigare för länge sedan som bodde där *ler*. Det är en RÖD stad politiskt sett, kolla på nätet i övrigt.

• lilabee

Lenaelena,
    Då har du kanske goda minnen därifrån i alla fall?

Inga tips på vad man bör göra, är det ett måste, eller ska man ta sig till TOscana/Florens/pisa, mm?

• sofia  aneleh

jag har varit i bologna några gånger. kan inte rekommendera nåt boende där men jag vill bara säga att jag tycker det är en mycket vacker stad. har hundratals foton på alla de gamla vackra husen och byggnaderna och små gränderna, då jag bara ville försöka dokumentera så mycket som möjligt. men när mär man i efterhand kollar på bilderna var det ändå sååå mycket vackrare i verkligheten.

vet inte om jag skulle vara där en hel vecka dock, för det finns så mycket annat att se. några timmars bilfärd sydväst finns vackra toscana och den underbara landsbygden och även städer som siena och firnze, vill man ha lite sol och bad kan man åka över till adriatika kusten bara några timmars bilväg dit med, men det är dock lite väl turistigt för min smak.

ni kan ju övernatta på nån gammal vingård ute på landsbygden några nätter. som ett lite dyrare och mysigare B&B.

• lilabee

Sofia Aneleh, tack för tipsen!
    Mmm, det låter som att det finns mycket att se! Jag är bara nyfiken på vad som upplevts som pärlorna... Sen måste jag passa på, vet du om det tar lång tid att köra mellan tex Bologna och Firenze? Eller Firenze-Pisa? Jag funderar på en agriturism utanför Pistoia, rätt nära Firenze om jag har förstått rätt.
    Tack igen!
    /Lilabee

• StinaGerman

Håller absolut med sofia.
    Låter bra att åka på agriturism i Pisoia, men jag vet inte hur lång tid det tar att köra. Vackert är det i a f! Har själv bott i Rimini, en timme fr Bologna, och åker dit varje år. Men det är inget jag rekommenderar, landskapet är alltför platt! Långa sträder knökfullt med solstolar o parasol är inte direkt vad man vill ha..
    Toscana låter perfekt, lycka till!

• Lapinette

Absolut åk ut på landsbygden söderut mot Firenze! Har själv bilat omkring från Gardasjön ned till Spezia och Firenze. Jättevackert. Gillar själv Lucca med sin mur runt staden.

• Jämtlandstaus

Jag var i Italien i somras, och jag kan verkligen rekomendera Siena och Montalcino. Siena är helt underbar stad, (gillade inte alls Bologna) lugn, god mat. Gick matlagningskurs där, som jag verkligen kan rekomendera. Sen Montalcino som är berömd för många goda viner, är en underbar stad uppe i de toscanska bergen. Det var där som min sambo friade till mig i Juli ;)
    Där kan jag rekomendera ett hotell, som vi bodde på, med pool.

/A

• Fru Luthman

Gardasjön är jättevackert. Ute i själva sjön finns en restaurang som är superb. Dom serverar bara en meny men det är en sjurätters. Helt underbar.

Dessutom var det i den sjön som dom spelade in kyssscenen i en av Starwarsfilmerna.

• lilabee

OK, neråt Toscana, Siena och FLorens får det bära av! Det låter som en ganska unison röst på det!

Jämtlandstaus - Vad heter hotellet ni bodde på i Montalcino?

Fru Luthman - Vilken film? En av de nya? Hursomhelst, toppenargument för att åka dit!
    Tack tjejer!

• Jämtlandstaus

det hette hotel residence, och hade en liten pool. rätt skönt när man är en bit från havet. Observera att i Italien (kanske inte överallt, men på många ställen) måste man ha badmössa när man badar i pool. Så även på detta stället.

Men hotellet var sjysst. Vi betalade 90?/natt, och då var det ändå ett-tvårums-hotellrum.

www.residencemontalcino.it/eindex.htm

• namaste

Man brukar säga att i Bologna möter man vardagen i Italien. Det är inte direkt någon turiststad (inte så mycket att se)men mycket bra för shopping! Trevliga människor. Vi bodde några nätter i Bologna till och från Florens. Rekomenderar att ni åker nedåt Toscana!

• Fru Luthman

Lillabee, ja det är en av de nya. Jag minns inte om det är episode I eller II.

Har googlat runt lite och det verkar som att kyssscenen i I:an och bröllopsscenen i II:an är inspelade där.

Ska i alla fall se episode III imorgon.

Kan rekommenderas i alla fall.

• sofia  aneleh

lilabee kolla gärna www.reseguiden.se, där kan man läsa andras berättelser om sina resor, många som tipsar om sevärdheter också. man skriver in italien som sökor när man kommer till sidan, sn får man upp en massa olika alternativ typ charter till italien, sistaminuten till italien, semesterbilder italien, reseberättelser italien, och så vidare. där hittar du säkert ännu mer tips!

hoppas du/ni har en underbar resa, vilket jag är övertygad om. italien är ett otroligt vackert land! jag är lite avis men åker själv dit om ca 2 veckor!

• lilabee

Namaste: Bra shopping säger du - det är inte fy skam!

Sofia Aneleh: Bra tips, jag ska kolla den sidan! Hoppas att du får det bra där nere också! Jag ser såå fram emot att åka, och hoppas på SOL! Efter den här jäkla sommaren..

Fru Luthman: Kul att veta! Bra val att se trean - den bästa av de nya!

Tack igen alla!
    /Lilabee

Svar på tråden Vad vet ni om Bologna, Italien?