• Blivande Fru G....

Kuvert avgifter...

Hur mkt har ni tagit ut , ni som haft det?

Vi blir ca 45-50 pers... är det konstigt om man tar ut 100 per person?

• Svar på tråden Kuvert avgifter...
  • ztar

elora

Vi skrev en "vanlig" inbjudan och bifogade ett litet infobrev i kuvertet där vi skrev att vi nu bott ihop i över 7 år och således hara alla saker man kan önska (och lite till) så istället för presenter önkade vi oss ett bidra till festen i form av en kuvertavgift på 200:- per person.

Sen skrev vi lite info om vem som är toastmadame och hur man kunde få tag i henne. Under detta skrev vi att under kvällen kommer baren vara öppen till självkostnadspris. Ingen knorrade det minsta!

• ztar

Jo just det ja, dryck ingick till maten,(vin/öl) plus kaffe, tårta och avec.(wiskey, baylies/tequlia rose, kan aldrig stava till de.. och konjak)

• digital

En hundring eller två är okej tycker jag, så länge det bara gäller vuxna. Barn (om de är bjudna) ska vara gratis, annars kan det bli jättedyrt för dem som har många barn.

Om dryck ingår tycker jag att man ska ha lägre kuvertavgift för dem som vill ha alkoholfritt.

• Johanna N

Hm, personligen skulle jag aldrig kunna ta kuvertavgift. Present på bröllop är ju trots allt frivillgt, men det blir ju inte kuvertavgiften...

• Ängla

jo kuvertavgiften är frivillig eftersom man väljer själv om man vill gå eller inte, anser jag.

Har aldrig varit med om att någon gått på bröllop utan att ta med present, känns som man mååååste ta med sig en present, om man inte har råd med present så kommer man nog inte, eller har jag fel?

däremot tycker jag att 200 är max, för man kan inte "räkna" med att någon köper en present för mer än det.

Vi kommer inte ha kuvertavgift, men jag skulle aldrig tacka nej till ett bröllop om det var avgift på runt 200. Vi ska på bröllop i helgen sambon & jag, brudparet får present för ca 500 i en presentpåse för 30 kr & ett kort för 60 kr, vi skulle inte kunna komma med nåT "mindre" på detta bröllop, skulle kännas fel, så med andra skulle vi gått i vinst om det varit kuvertavgift

• elora

ztar:

Lite deppis för vår idé om kuvertavgift i brist på presentidéer sågades av svärmor med anledning att det inte passar släkten som de flesta är i 50-60 års ålder. Hon menade att de säkert tar med present ändå men då får de ju skylla sig själva om man avsäger sig i inbjudan?

Nu halkar humöret ner några snäpp då vi knappast lär komma upp i budget för att hålla ett hyffsat kalas med lite annan mat än "gamla vanliga rostbiffen" (som svärmor antydde, dock ej på något sniket sätt...)

Så vad säger man?
    Back on square ONE.
    Hittade snygga brudbuketter billigt...alltid nåt *haha*
    När gifter ni er? Eller redan gifta?

• ztar

elora
    Bry er inte om vad svärmor anser, det är ju ert bröllop, och framför allt, er budget! Förklara att det helt enkelt passar er bäst att ha det så, och om släkten vill ge presenter i allfall är det ju upp till dem, ni anger ju innan att presenter inte behövs, så då bestämmer de ju själva om de vill ge något "xtra".

Vi är gifta sen 5 veckor och vi fick också extra presenter av de närmaste, det går nog inte att komma ifrån :)

St på er! Gör som ni vill, det är ER dag, inte svärmors!

• elora

ZTAR: Då får jag lov att gratuler i efterhand!!! Hoppas du fick ditt "drömbröllop". Vi har iaf bestämt datum nu, 30 sep 2006 ;)
    Istället för 30 års fester... ;)

• *Tjorven*

Vi kommer att ta ut 150 kr/vuxen i kuvertavgift och då avsäger vi oss självklart presenter.
    Vi ska även ha bar till självkostnadspris

• ztar

elora
    Hur gick det med svärmor? Har ni fått tyst på henne :D ? Kom ihåg att ni gör som ni vill, annars kommer ni att ångra er! Kul att ni bestämmt datum, hoppas ni får det lika underbart som vi fick!!

Svar på tråden Kuvert avgifter...