• Nina30

Gravid med kondom?

Usch, jag avskyr att gå och vänta på att mensen ska komma. Min mens kommer mellan dag 28 och 36, vilket är en lång väntan. Förra månaden kom den två veckor sent, antagligen på grund av stress och oro.

Min sambo och jag använder kondom. För att vara extra säkra brukar han få orgasm i kondomen utanför mig. Vi kollar också alltid att kondomen är hel efteråt.

Har någon av er blivit gravida trots tillsynes hel kondom? Risken för graviditet med hel kondom borde ju vara extremt liten, dessutom när vi kör avbrutet fast med kondom?

Jag ska snart kontakta vårdcentralen och barnmorskan för att diskutera ett annat preventivmedel. P-piller ger ju mer punktliga blödningar, men jag gillar inte att stoppa i mig hormoner.

• Svar på tråden Gravid med kondom?
  • Christie

Nina30
    Är du säker på att förseningen inte beror på din stress och oro nu också?
    Jag anser att chansen till graviditet är obefintlig om ni använder kondom, och dessutom kör avbrutet och dessutom alltid kollar kondomen efteråt. Jag och mitt ex använde oss av avbrutet samlag utan kondom i ett och ett halvår innan jag blev gravid. Vet att är dumt att inte använde skydd eftersom det inte är nån säkerhet alls egentligen emd att köra avbrutet utan skydd. Men ut kom världens underbaraste dotter Men i ditt fall tror jag inte det handlar om graviditet. Jag tycker inte heller om att stoppa i mej hormoner, använde kombinerade p-piller en gång men jag tror inte jag vill göra det igen, men det är svårt att hitta preventivmedel som passar en, man måste nog testa och se hur det går och fungerar det inte så får man helt enkelt byta med rådgivning av barnmorska. Men jag funderar på att börja äta minipiller, men där är risken högre att bli gravid än när man använder kombinerade p-piller. Det är en djungel att lista ut vad som är bäst tycker jag, eftersom dom flesta har olika erfarenheter och fått olika biverkningar. Det låter bra att du ska tala med barnmorska så ni får reda ut varför din mens är sen och då slipper du dessutom vara orolig för att du är gravid. Men jag kan ju givetvis inte säga med 100% att du inte är det, men det låter osannolikt. Ursäkta att det här blev lååångt Hoppas det löser sej för dej!

• CyberPet

Varför inte en hormonspiral? Då påverkar bara området där den sitter, inte resten av kroppen. Jag har aldrig varit gravid och uppskattar hormonspiralen då jag slipper tänka på att ta pillren i tid och att hela kroppen påverkas.

Petra

Svar på tråden Gravid med kondom?