• Anna_girre

Brud med ledvärk?

Jag har en fråga till er brudar där ute med ledvärk.

Det är så att jag också har det ( i lindrig form) och undrar vad ni har gjort för att underlätta denna dag för er?

Det blir nog ganska stressigt och en väldigt lång dag, och är man trött för man har värk så orkar man inte ha lika kul som man annars skulle.

Hjälp mig med lite tips på vad man kan tänka på för att göra det så bra som möjligt.

• Svar på tråden Brud med ledvärk?
  • Jonnes brud

Bara några tankar: Jag har fibromyalgi sedan ca 20 år tillbaka. Värken kom väldigt smygande och jag vande mig på något sätt vid den och har faktiskt lätt för att "tänka bort" värken. Som tur var hade det varit varmt en längre tid innan vi gifte oss den 16 juli och det gjorde att jag mådde bättre i kroppen. Vi hade en lång kall vår här i Jämtland och det var väldigt jobbigt, tyckte jag. På min bröllopsdag tänkte jag överhuvudtaget inte på att jag hade ont och inte heller på att jag blev trött. Det var en sån speciell dag då jag fokuserade på helt andra saker än värken. Ja, jag är nog lyckligt lottad. Men det var en totalt slut brud som stöp i säng någon gång efter midnatt och någon bröllopsnatt tillsammans med min man blev det definitiv inte (fast det hade nog inte han heller orkat . Försök att sova så länge du kan och vila på dagen när du är hos frissan t ex. Har du någon som kan hjälpa dig med de sista detaljerna, någon som finns där och ser till att du får i dig vatten, mat ev. medicin etc? Det tror jag gör dig avstressad och därmed mindre trött. Lycka till!

• jennie-06

Hej!

Jag har också en relativt lindrig form av ledvärk, och dessutom ett par diskbråck som ständigt gör ont, så jag har funderat i samma banor som du...hur ska jag göra för att må så bra som möjligt på Den Stora Dagen...? Några saker som jag kommit fram till.

* Om jag planerar och fixar så mycket det bara går i god tid blir det mindre att göra, mindre stress och mer tid till vila när dagen väl närmar sig.
    * Be om hjälp från så många släktingar och vänner som möjligt. Om man delar ut någon liten uppgift att fixa innan bröllopet eller ha koll på under dagen till var och en så blir det inte för mycket för någon.
    * Planera bröllopsdagen så att du hinner vila! Om det är möjligt, planera in ett par pauser under dagen då du kan dra dig undan för att vila en liten stund, t ex mellan kyrka och festen.
    * Ta med dig något varmt att svepa över dig (typ sjal) ifall det känns kallt, det kan vara dragigt även på sommarkvällar! (antar att du är känslig mot kyla och drag, precis som jag)
    * Jag måste nog dessutom fundera över vad jag kan "skippa" på själva bröllopsdagen. Att sitta stilla hos frisören i ett par timmar för att göra en avancerad håruppsättning känns inte som någon höjdare. Alltså kanske jag väljer ett enklare alternativ, en "snabb" frisyr, eller fixar det själv.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp! Kram & Lycka till!

• vitarosen

Hej!

Jag har också problem med ledvärk och trötthet, orkeslöshet. Har även en lungsjukdom som kräver behandling flera timmar/dag. Att få ihop ett bröllop och fest känns jättesvårt, men jag ska banne mig klara det! Största rädslan är ju att jag ska bli jättedålig till just den Stora dagen och måste ställa in allt.:(

Några saker som jag har tänkt på...

-Har tänkt att bara ta det lugnt den sista veckan. Börja planera i god tid så att det verkligen inte finns nästan någonting som måste göras den sista veckan. Dukning och fixandet av lokalen kan ju mammorna fixa, de kan säkert få det jättefint. Jag har lite svårt att släppa såna saker, vill som själv ha koll och bestämma, men vissa saker måste jag helt enkelt släppa.:)

-På bröllopsdagen kan jag fixa håret själv, kan ju prova olika frisyrer långt innan så att det går snabbt och enkelt att fixa själv.

-Tänker ha tygblommor i buketten och försöka binda den själv, detta kan jag ju då göra lååångt innan. En sak mindre att göra på den stora dagen, man slipper hämta hos floristen.

-Sminkning tänker jag också göra själv, ett par provsminkningar ska nog göra att det går snabbt och enkelt på den stora dagen.

-Att lägga energi på det viktigaste om man inte orkar så mycket. Jag själv tycker att festen/middagen är viktigast, därför blir det en snabb vigsel i kyrkan, inga extra psalmer eller dikter.

-Som tidigare talare sagt, någon sjal att svepa över.

-Fotografering kanske vi skippar och ber släkt och vänner ta extra mkt foton (alla känner ju till sjukdomen och vill underlätta). Eller så kan man ta fotograferingen hos ngt proffs kanske någon vecka tidigare, om man ids klä upp sig två gånger.

Det här ska vi klara! :)

• jennie-06

Hej!

Härlig inställning, vitarosen! Det här ska vi klara!!

Bröllopet betyder mycket för mig, och jag är helt övertygad om att det får mig att må bättre när jag har det att se fram emot! Är också livrädd att jag ska behöva ställa in bröllopet om jag skulle bli sämre, men försöker tänka positivt. Jag tror faktiskt att man får lite extra krafter en sån dag. Frågan är väl hur vi mår dagen efter...?

Det är viktigt, som du säger, att man kan släppa på kontrollen. Jag skulle helst vilja göra varenda liten sak själv. Men istället får jag vara glad över alla som vill hjälpa till, och med glädje låta andra fixa! Det viktigaste är ju ändå att man får dela dagen med sina nära och kära, inte att det blir exakt rätt nyans på servetterna!!

Svar på tråden Brud med ledvärk?