• GameJane

Matfobi?

En liten fråga....
    Hur vet man om en vän har ätstörningar?
    När ska man ingripa?
    Hon, tjejen har gått ned jättemycket.
    Vet att hon undviker fett.
    Vägde normalt innan men nu ligger hon lite under BMI.
    Hon hade även sömnsvårigheter en period.
    Vad gör man?
    Nån som vet??

• Svar på tråden Matfobi?
  • eyescream

Prata med henne... tränar hon fanatiskt också, eller är det bara en ren matfixering... Det bästa är nog i allafall att prata med personen, eller familjen, och inte gömma problemet...

• pooh

Ätstörningar (i alla fall anorexi) grundar sig ofta i ett kontrollbehov, dvs det behöver inte handla om att personen vill bli smal utan det kan vara något helt annat.

Jag har märkt att när det är "allvarligt" vill personen inte göra nå´n stor grej av det utan snarare sköta sitt och få vara i fred, medan när det handlar om bantning kan det snarare vara så att personen vill diskutera ämnet och sina framsteg med andra.

Som vän tycker jag att man alltid kan hålla sig framme och visa att man bryr sig. Har inte personen man är orolig för några problem borde hon/han bara bli tacksam över att omgivningen bryr sig och undrar.
    Är det värre med personen är risken stor att det kommer en rad (bort-)förklaringar och kanske en mening om att man inte borde lägga sig i.

Det här var förstås inget vetenskapligt korrekt svar på dina frågor, jag utgår bara från egna erfarenheter.

Svar på tråden Matfobi?