• Anna_girre

Varit hos homopat, lycklig!

Hejsan.
    Jag bara måste få dela min lycka med er andra!
    Det är så att jag har haft ledvärk i ca tre år, till och från. Läkarna har inte hittat nåt och det har varit både väldigt jobbigt och frustrerande för min man (som givetvis har varit underbar och stöttat) och för mig.

Härom veckan ringde jag till honompaten, som en sista utväg. Fick tid igår och gick dit.

Besöket tog ca 30 min och han var väldigt förklarande och svarade bra på alla frågor jag hade.

Det visar sig att jag INTE :) är sjuk, utan har ett litet fel i ämnesomsättningen, vilket gör att jag samlar salter/enzymer eller nåt i kroppen. Det i sin tur är orsaken till att jag känner av ledvärk vid förändrar väderlek osv (mycket salt=svullnad i kroppen=värk).

Åh jag är SÅ LYCKLIG! :) Visserligen ska jag undvika mejeriprodukter och jouice osv, men det lever jag hellre med än reumatism, som jag befarade att det var. Tänk vilka tankar man har haft, aldrig kunna arbeta ordentligt, inte kunna skaffa barn osv.

En sten har lyfts från mitt bröst.

• Svar på tråden Varit hos homopat, lycklig!
  • melie

Vill inte låte negativ utan jag är den första att gratulera om detta hjälper dig. Men utan att låta för negativ ha inte för stora förhoppningar. Har en kompis som blivit riktigt blåst av en homopat. Men berätta gärna hur det går för dig så ska jag hålla mina tummar för dig. Lycka till!
    Mvh Lie

• Anna_girre

Oj, ursäkta!
    Tänkte på homosapien att det hade med det att göra. Ja alla gör vi fel! :)

• tessideluxe

Hej
    Bara av ren nyfikenhet, hur kom han/hon fram till diagnosen? Togs prover eller hur gick det till?
    Vad har läkarna gjort tidigare eftersom de inte hittat något fel?

/Tessi

• blåsippa

Jätte bra om du blir hjälpt men inte för att vara negativ men om det är rätt diagnos lär du väl inte märka förrens efter ett tag??

jag vet att vissa blivit hjälpta av homeopater men också att vissa gett diagnoser bara genom att tala lite o sedan har det inte alls blivit bättre.

Ämnesomsättningsfel brukar visa sig om man tagit prover för det vid "vanliga sjukvården".

• Granis

Inte skaffa barn!?

Du kanske menar att du har haft sådan värk så att du har känt att du inte orkar med en graviditet. Om inte, så betyder inte reautism automatiskt att man måste avstå från barn.

Har själv reautism. Fick det när jag var 2 år gammal (är 29 nu). Det är först nu dom senaste 3 åren jag fått märkbara besvär men det hindrar mig inte från att skaffa barn. Håller på med det projektet nu:D

Sen kan jag även rekomendera ett besök på en Ayur-Veda klinik. Har gått där i ett år nu och det gör underverk för mig. Gör en behandling med heta oljor som kallas Kaya.
    Först besöket är en konsultation där man går igenom en massa grejer och får svara på frågor ang din kost, sömn, mage mm. Dom känner på pulsen kollar tungan osv. Inget märkvärdigt som någon läkarkontroll eller så. Dom ställer inga diagnoser som "riktiga" doktorer. Sen utgår man ifrån det och får förslag på vad man kan göra för att lindra besvären och må mycket bättre (vilket gäller i mitt fall för reautism går inte att bota)

Skickar med en länk inte för att göra reklam utan för informationens skull.
    www lhav se

Ayur-Veda metoden hjälper inte bara dom med ledbesvär utan även det mesta som rör kroppen. En konsultation är att rekomendera för man kan få många aha upplevelser.

• Anna_girre

Mina läkare jag tidigare besökt har hela tiden letat efter en reumatisk sjukdon, eller annan förklaring för min värk, de har inte provat för fel i ämnesomsättningen.

I själva barnfrågan menade jag att jag inte skulle orka med, först en graviditet (kan ju vara ganskatungt) sedan en förlossning, och sedan ett helt liv (en bebis kräver många lyft osv, ja ni vet).

Han tittade i ögonen först, och frågade med en gång om jag dricker mycket juice (jag LEVER på juice, dricer det mer än vatten!). Sedan kollade han mina värden och de visar ju inte nåt om värken men ändå...
    Jag känner själv att de saker han sa stämde överrens med hur jag kände, för jag har känt länge att nåt är fel.

Självklart ar det ett tag att "ren" kroppen från produkter som är dåliga för mig, men jag hoppas innerligt att detta blir bättre.

Och Granis, lycka till med barnet!

• Kairi

Först; en stooooor tummen ner till läkare. Det är läskigt att höra alla historier om vad de håller på med. En kompis till mig kan tex numera bara arbeta 30% för att hennes läkare letade efter ryggproblem istället för den allvarliga form av urinvägsinfektion som hon hade. Sjukt.

Även om jag själv är starkt skeptisk till homeopati (spec efter vad man sett på tv, folk tror de blir bättre men insjuknar sen ännu mer) så hoppas jag att det ska funka bra för dig nu. Så länge du inte behöver göra nåt skadligt finns det ju ingen anledning att inte testa.

Som PT-studerande är jag dock medeveten om att det finns extremt många anledningar till varför man får ledvärk och hur svårt det kan vara att hitta dessa.

Du borde kolla upp fakta om kosthållning med en näringsfysiolog eller en sjukgymnast.. skadar inte att vara säker, right?

Lycka till!

• f.d. Svart brud

Kul att det känns positivt med homeopaten. Jag håller mina tummar för dig. Men vänta med att ropa "jippi", tills du vet att det fungerar på dig. Det kan ju dröja lite innan du får resultat... (om du får resultat)

------------------------------------

Det finns både dåliga och bra läkare och dåliga och bra "alternativmedicinare".

Jag har mött båda och jag behöver båda för att klara med min nackskada. Värmedicin för de gånger jag får nackvärk och "alternativare" för att klara av vardagen med så lite medicin som möjligt. Går sedan flera år till en kiropraktor som inte arbetar som en vanlig kiropraktor (fast hon har den utbildningen), utan hon kör istället med den metod som hennes far (som också var kiropraktor) använde. Vet inte hur jag skulle klara mig utan henne. Hon har hjälpt mig så mycket.Bättre än alla sjukgymnaster (som jag bara blivit mycket värre av), vanliga kiropraktorer, naprapater, och massörer jag gått till...

Och läkare... tja - jag har stött på några idioter under åren, som anser att whiplash-skador inte existrerar, utan är inbillning... Å andra sidan blev jag äntligen tagen på allvar när jag kom till en smärtmottagning.

• -svea-

har en vän som hade försökt bli gravid i 4 år. Provrörsbefruktning fungerade inte heller.

De gick till en homopat som tog ett prov på hennes hud. Han konstaterade att hon åt fel kost. Hon fick råd om vad hon skulle äta samt några tabletter.

Efter två månader var dom gravida.....

LYCKA TILL!

• tvillingsjäl

Personligen har jag dåliga erfarenheter av läkare OCH sjukgymnaster! Läkare är överhuvudtaget dåliga på ryggen och skelettet och sjukgymnsater gör standardbehandlingen Ultraljud/värme på ALLT! Jag spelade tidigare fotboll på rätt hög nivå och fick stora problem i ländryggen, gick hos läkare+ sjukgymnaster i ett års tid fick behandlingar och jag tränade styrketräning som en dåre ( på order av dom) Blev inte bättre! Var sjukskriven till och från i ett år! Tills en dag när jag låg i sängen och hade otroligt ont, då blev jag sååå trött och ringde en privat Naprapat! Han hittade felet på 2 MINUTER!!!! Å han kunde inte fatta att dom inte sett att ena benet var längre än det andra pga av en led som hade "halkat snett"
    Pga detta kunde jag inte fortsätta med fotbollen..det hade helt enkelt gått för långt men idag är jag helt problemfri och jag kan lova att i´ngen annan än min naprapat rör i min rygg, leder eller muskler!

• tessideluxe

Det är ganska intressant med homeopati. I sverige så räknas det som en alternativmedicin vid sidan av den riktiga läkarvetenskapen och de två är inte förenliga med varandra. I Frankrike är alla homeopater vanliga läkare i botten och de får även utbildning i homeopati på läkarlinjen... Så olika kan det vara.

/T

• Swiss!

i tyskland används homeopatin inom den vanliga vården. kan verkligen vara värt ett försök, även om man såklart ska vara lite lagom hälsosamt kritisk. jag tycker om grundtanken om att bota problemet och inte symptomen, som man så ofta annars verkar göra...

• M Magdalena

"Studier av medlens effekt i förhållande till placebo, vanliga sockerpiller ställdes mot effekten hos 110 vanliga läkemedel jämfört med placebo.
    Resultatet var chockerande.
    Homeopatiska preparat hade varken bättre eller sämre effekt än sockerpillren."

Svar på tråden Varit hos homopat, lycklig!