cytologprov
Hej!
Måste fråga! Är detta något som alla kvinnor måste eller bör göra med jämna mellanrum? Hörde att i vissa kommuner är detta något som en kvinna kollas regelbundet!
Hej!
Måste fråga! Är detta något som alla kvinnor måste eller bör göra med jämna mellanrum? Hörde att i vissa kommuner är detta något som en kvinna kollas regelbundet!
Om du menar gynekologisk cellprovtagning är det något man kallas till med ett visst antal års mellanrum efter det att man fyllt 23 år eller nå´t i den stilen (detta gäller åtminstonde i Sthlm och jag antar att det fungerar på liknande sätt överallt).
Provtagningen är gratis och tydligen bra för att kunna upptäcka eventuella cellförändringar i tidigt stadium.
Där jag bor (i Norrland) kallas vi med några års mellanrum, men det kostar, typ som ett vanligt läkarbesök (150 kr ? ).
Hm, hade för mig att det var gratis, men det var ett tag sen jag var där så nu blev jag osäker.
Hur som helst kan det kanske vara värt det..!?
Kontrollen brukar vara ca vart 3:e år men åtminstone i vårt landsting kostar det att göra. Det är dock värt att göra, har man cellförändringar är det bra att hitta dem tidigt när de kan behandlas än att drabbas av en cancerdiagnos senare.
Visst kollas man väl regelbundet i alla kommuner :o Om inte annat är det så det borde vara :D
Jag blev kallad första gången när jag vad 21...och sedan vart femte år. Kostar, som någon annan sa, som ett vanligt läkarbesök.
Jag har flera vänner vars prov visat förändringar. Det har dock inte varit något elakartat men de har ändå fått göra en skrapning för att ta bort det. Väldigt bra att man blir kallad tycker jag, annars hade jag aldrig gjort det, jag som aldrig går till läkaren "i onödan" (läs: om jag inte är döende).