Hur finansierar ni era bröllop?
Vågar man fråga föräldrarna om de tänker bidra, eller ska man vänta och se? Både jag och min M2B är först i resp familj att gifta oss, så inga riktlinjer där inte =/
Låna eller inte låna, tycker att alla gör precis som de vill. Hellre låna än att låta gästerna betala (min åsikt).
Själv så har vi så pass bra jobb att vi har pengar undanstoppade som vi kommer att ta av till vårt bröllop.
Vad säger ni om lånade pengar +att gästerna betalar ev. dricka i baren på gästis? Ska snart på bröllop med den "policin" nämligen
Jag skulle nog inte fråga...men min mamma har sedan tidigare sagt att hon kommer att bidra med en specifik summa då hon gav samma belopp till min bror som behövde hjälp med en insats till sitt hus.
Det borde komma spontant från dem och det gör det säkert. Har flera kompisar där t ex mamman har sagt att hon står för bröllopsklänningen.
Min mamma vägrar att ens titta på klänningen innan bröllopet, så just den tror jag inte hon betalar, men ajg förstår vad du menar!
Vi kommer att betala allt själv till bröllopet förutom bröllopsresan som vi kommer att önska oss. Just nu har vi inga pengar sparade, men räknar med att kunna spara minst 10.000kr/mån fram till bröllopet som är i maj, så det går.
Vi kommer att försöka spara ihop så mycket som möjligt. Sen hoppas jag att det blir lite pengar över vid en lägenhetsförsäljning. Något bidrag från föräldrarna kommer kanske också.
Jag har inga synpunkter på om folk vill låna till sitt bröllop. Personligen hade jag dock föredragit att inte göra det, i vart fall inte hela summan. Det handlar ju inte om att inte ha råd - man måste ju ha råd till lånet, det ska ju betalas i vilket fall! Det är ju bara en fråga om att spara i förväg eller i efterhand så att säga. Det är ju dessutom extremt billigt att låna nu så, why not?
Vi får 10.000 kr från respektive föräldrapar och lägger 40.000 gemensamt av sparpengar och arvspengar efter min morfar och min m2b:s farfar.
Vi kör med månatlig automatisk överföring från lönekontona och kommer att ha sparat x tusen per månad sedan januari i år (gifter oss i juli nästa år). Jag skulle personligen inte vilja låna till bröllop, jag har redan lån så det räcker hos CSN och för boende... dessutom vet man ju faktiskt inte om man kommer att kunna betala av dem så snabbt som man tänkt sig, man kan ju t ex bli av med jobbet och vad gör man då??
Självklart ska man ha en ordentlig buffert i budgeten om man lånar pengar. Jag menar inte att man ska ha skulder upp över öronen, lite sans får man ju ha. Jag menar bara att jag inte lägger några moraliska värderingar i om någon vill låna pengar till sitt bröllop.