Hur mycker räknar ni med att bröllopet komemr att kosta?
Hur mycker räknar ni med att bröllopet kommer att kosta all together?
Vi har ingen budget än så jag har själv ingen aning...
Hur mycker räknar ni med att bröllopet kommer att kosta all together?
Vi har ingen budget än så jag har själv ingen aning...
max 20 000 kr.. mer har vi inte råd med..
Marie
Pixelina - visst är det tokiga skillnader?!
Min morbror gifta sig för 3 år sedan.
Ritz Carlton Maui,Hawaii, övernattning till alla 48 gäster för 3dagar, inkl. beach/bbque party, rehearsaldinnar, aktiviteter/sightseeing osv osv. Hans blivande fru tyckte inte om stolarna på hotellet så de hyrde in extra stolar från hotellet i Waikiki för 15dollar/stolen!
Han har iofs råd och resonerade som så att han gifter sig denna enda gång... men man såg ju många ställen där de enkelt kunde ha valt ett billigare men minst lika bra alternativ. Å förlovningsringen kommer från Tiffanys (vigselringarna med) och kostade bara den 120 000kr!
USA bröllopen är härliga exempel på bröllopsyra till max! Mycket av deras budgetar går till alla små festerna som hålls innan - bridalshowers, parties med tärnor och marskalker osv osv
Jag älskar att hänga på The Knot och titta i deras bios - det är helt galet vad detaljer och grejer de tänker på! Som:
Små "Out of town baskets" till gäster som måste övernatta
Tärnorna och marskalkerna får mängder med presenter och oftas kläder, hår, smink, smycken till dagen.
Favors som skulle kunna föda ett litet land
Godisbord med godis i stoooora glasskålar/vaser
Helt galet roligt att kolla igenom! Å många idéer får man - det gäller bara att hålla sig sansad och hålla sig till den egna ekonomiska möjligheten.
:D :D :D
Måste bara få passa på att säga tack för en bra tråd. Själv är jag helt "grön" och vet inget om budgeten (hjälp!) så det känns jättebra att se de inlägg där ni spaltat upp kostnaderna för olika kategorier (kläder, mat osv.) skulle vara intressant med fler inlägg, gärna med tillägg om antal gäster och kuvertavgifter. Jag kommer nog gå in för "less is more" eller kanske "less is less" för jag vill ha det lite enklare (och spara pengar). Fyll gärna på mer i tråden!
Hej på er alla.
Våran budget ligger på 65.000kr Då är det ca 65 personer på herrgård med bröllopssvit. Buffe med två glas vin/öl. avec och brudskål. Tårta hemma gjord. Kläder+ringar är ochså med räknat. Dock ingen bröllopsresa. som vi väntar med ett halvår.
Ca 30 000kr för ca 55 pers, och då är inte bröllopsresa inräknad. vi väntar ett tag...
Jocelyn,
Om du registrerar dig och kollar in brudpar & verktyg så har du jättebra budgetar där!
Vi ska ha en absolut budget bröllop, då vi vid välsignelsen och festen redan varit gifta i nästan 2 år. Fast vi vill ändå inte snåla, då detta är första gången då alla i våra släkt är samlade.
Just nu vågar jag inte ens sätta mig ner och börja räkna vad allt kommer att kosta, eftersom vi egentligen inte har råd med något sånt här arrangemang. Även om det så "bara" skulle kosta 10 000kr så vore det för mycket. Förmodligen hinner ekonomin bli något bättre om vi får jobb, men annars blir det nog problem.
Jag skulle tro att vår budget hamnar på 50.000-60.000:-
Då hyr vi en jättestor festlokal för ca 130 gäster, lagar all mat själva, svärmor syr klänning, vi binder egen brudbukett, o.s.v.
Vi har verkligen försökt dra ner på alla kostnader så mkt som möljigt men det blir ändå sådär dyrt ... Men det får det vara värt. Vi har varit ihop i 8 år och vill gärna bjuda in alla vänner och släktingar.
Ärligt talat är allt inte klart än men förutom alla kostnader för kläder, ringar, blommor, dukning, fotograf och presenter så landar vi nog på 85 000... INTE KLOKT... och med det andra inkulderat så blir det säkert 120 000.. Jag vet inte riktigt, trots att vi båda är utbildade ekonomer så är vi inte så ekonomiska här
Men å andra sidan så betalar vi gästernas vistelse över natten och har fri bar. Förhoppningsvis kommer många gäster redan på fredagen men då får de betala själva den natten. Vi blir ca 75 personer. Vi har bestämt oss för att skjuta bort all ångest över pengarna och bara njuta av livet och möjligheten att få dela detta med familj och vänner.
Tycker att allas bröllop låter så billiga! Vårat är det budget bröllop i allt utom middagen...där blir det hiskeliga pengar då vi ska ha den på restaurang (om någon vet en vacker festlokal i Mariefred så får ni gärna maila mig lapinettez@yahoo.com).
Om vi tar bort bröllopsresan så landar vi på ca 95 000 kronor och vi blir ca 55 gäster.
Räknar på 100000:- men räknar med att få lite hjälp fr familjen (bortskämd)
Vi får också hjälp men det är pengar som min mor redan har gett min bor som hjälp till insatts av lägenhet. Det ska vara lika!
självfallet ska det stå bror och inte bor!